Dėl sumažėjusios gamybos Vokietijoje gali kilti tiekimo sunkumų, susijusių su „AdBlue“ – svarbiausiu dyzelinių išmetamųjų dujų skysčiu, kurio reikia milijonams šiuolaikinių transporto priemonių. Toliau pateikiame informaciją apie tai, ką tai reiškia, kodėl tai vyksta ir kaip tai gali paveikti Lietuvos vairuotojus.
Kodėl mažėja „AdBlue“ gamyba?
Viena didžiausių Vokietijos „AdBlue“ gamintojų „SKW Piesteritz“ paskelbė apie vienos iš dviejų savo amoniako gamyklų, kuri yra pagrindinė „AdBlue“ gamybos sudedamoji dalis, uždarymą. Bendrovė nurodo, kad pagrindinės veiklos nutraukimo priežastys yra didelės dujų kainos ir nepalankios politinės sąlygos. Tai įvyko po panašių iššūkių 2022 m., kai dėl smarkiai išaugusių dujų kainų teko stabdyti gamybą.
AdBlue kainos, kurios per pradinį trūkumą 2022 m. šoktelėjo, gali vėl pakilti, nes pasiūla mažėja. Šiuo metu „AdBlue“ Vokietijoje kainuoja nuo 1,10 iki 1,40 euro už litrą, tačiau gali būti, kad kainos dar labiau padidės.
Kokiose transporto priemonėse naudojamas „AdBlue“?
„AdBlue“ yra būtinas dyzeliniams varikliams su SCR (selektyvaus katalitinio redukavimo) sistemomis, ypač tiems, kurie atitinka ‚Euro 5‘ arba ‚Euro 6‘ išmetamųjų teršalų standartus. Tokioms transporto priemonėms priklauso:
- Dauguma šiuolaikinių sunkvežimių, naudojamų logistikoje ir transporte.
- Vokietijoje apie 10 % visų transporto priemonių, daugiausia lengvųjų dyzelinių automobilių.
Be „AdBlue“ šie varikliai negali veikti, todėl šis priedas labai svarbus tiek privatiems vairuotojams, tiek komerciniams automobilių parkams.
Ar Lietuva gali pajusti poveikį?
Nors Vokietijoje gali trūkti degalų, Vokietijos automobilių klubas (ADAC) nuramino vairuotojus, kad artimiausiu metu tiekimo krizės nenumatoma. Vis dėlto spartus poveikis vis tiek gali pasiekti Lietuvą, ypač dėl to, kad Vokietijos tiekimo problemos gali padidinti kainas visoje Europoje. Lietuvos dyzelinių transporto priemonių savininkai turėtų išlikti budrūs ir apsvarstyti galimybę apsirūpinti „AdBlue“ atsargomis, tačiau tik laikantis tinkamų atsargumo priemonių.
„AdBlue” laikymo patarimai dyzelinių variklių savininkams
Jei ketinate laikyti „AdBlue“, nepamirškite šių rekomendacijų:
- Temperatūra yra svarbi: AdBlue laikykite nuo -5°C iki +20°C, kad jo tinkamumo laikas būtų optimalus.
- Venkite užšalimo: AdBlue užšąla žemesnėje nei -11,5 °C temperatūroje, tačiau atšildžius jį galima naudoti.
- Apsaugokite nuo užteršimo: Naudokite švarias, tam skirtas talpyklas; net ir nedidelis užterštumas gali pažeisti variklio SCR sistemą.
- Venkite saulės spindulių: Laikykite vėsioje, pavėsyje ir vėdinamoje vietoje, kad nesugestų.
Tinkamai laikomas „AdBlue“ išlieka veiksmingas 12-18 mėnesių, priklausomai nuo temperatūros.
Ar bus rastas sprendimas?
Ekspertai išlieka optimistiški. ADAC tikisi politinių ir pramoninių pastangų stabilizuoti AdBlue gamybą ir tiekimo grandines. Tačiau, išliekant didelėms energijos kainoms ir geopolitinei įtampai, dyzelinių transporto priemonių savininkai turėtų aktyviai ruoštis galimam kainų kilimui ar vėlavimui.
Pagrindinės pastabos Lietuvos vairuotojams
- Stebėkite AdBlue kainas ir prieinamumą Lietuvoje, ypač jei produktus perkate iš Vokietijos.
- Laikykitės tinkamos saugojimo praktikos, kad atsargos išliktų tinkamos naudoti.
- Apsvarstykite galimybę pirkti mažus kiekius, kad išvengtumėte ilgalaikio saugojimo problemų.