„Volkswagen“, vis dar atsigaunanti po „Dieselgate“ skandalo, dabar susiduria su dar vienu dideliu iššūkiu. Europos Sąjungai (ES) sugriežtinus išmetamųjų teršalų taisykles, automobilių gamintojai, tokie kaip VW, ruošiasi skirti galimai astronomines baudas. Lietuvos vairuotojams ir politikos formuotojams šie įvykiai reiškia didelius pokyčius automobilių srityje.
Problemos mastas
Pagal naujus ES CO2 tikslus iki 2025 m. išmetamųjų teršalų kiekį reikia sumažinti 15 %, palyginti su 2021 m. lygiu. Automobilių gamintojai turi mokėti 95 eurų baudą už kiekvieną gramą CO2, viršijantį nustatytą ribą, už kiekvieną parduotą automobilį. Tokiam stambiam žaidėjui kaip „Volkswagen Group“, kuriai priklauso tokie prekių ženklai kaip „Audi“, „Porsche“, „Škoda“ ir pats VW, tai greitai susidaro.
Rolfas Wolleris, „Volkswagen“ grupės iždo ir ryšių su investuotojais vadovas, prognozavo, kad iki metų pabaigos bendrovei gali tekti sumokėti apie 1,5 mlrd. eurų baudų. Nors ši suma yra mažesnė, palyginti su 31,3 mlrd. eurų „Dieselgate“ išlaidomis, tačiau tai yra įspėjamasis signalas pramonei.
Kodėl VW patiria sunkumų?
Nepaisant pastangų populiarinti elektromobilius ir hibridinius automobilius, VW nesiseka:
- Mažėjantys elektromobilių pardavimai: 2024 m. elektromobilių pristatymas sumažėjo 5,2 %, o ES buvo parduota tik 447 900 vienetų.
- Rinkos tendencijos: Visiškai elektriniai automobiliai 2024 m. užėmė tik 13,6 % ES rinkos, t. y. 1 % mažiau nei 2023 m. Įkraunamų hibridinių automobilių taip pat sumažėjo nuo 7,7 % iki 7,1 %.
- Iššūkių, susijusių su išmetamųjų teršalų kiekiu, problema: Didelė dalis VW automobilių parko vis dar naudojasi vidaus degimo varikliais (VDV), kurie ir toliau mažina bendrą išmetamųjų teršalų kiekį.
Galimi sprendimai
„Volkswagen“, kaip ir kiti automobilių gamintojai, turi keletą strategijų, kaip įveikti šiuos iššūkius:
- Elektromobilių pardavimų didinimas: Pirmenybę teikdama elektromobilių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių gamybai ir pardavimui, VW galėtų sumažinti viso parko išmetamų teršalų kiekį.
- Sumažinti vidaus degalų gamybą: „Stellantis“, kita automobilių pramonės milžinė, svarsto galimybę sumažinti benzininių ir dyzelinių automobilių gamybą, kad pasiektų išmetamųjų teršalų mažinimo tikslus.
- Grupavimas ir kreditai: Dar viena perspektyvi galimybė – bendradarbiauti su ekologiškesniais prekių ženklais, kad būtų pasiekti išmetamųjų teršalų kiekio tikslai. Pavyzdžiui, „Tesla“, gaminanti tik elektromobilius, gali parduoti išmetamųjų teršalų kreditus kitiems automobilių gamintojams.
Didesnis vaizdas
Artimiausiais metais ES išmetamųjų teršalų taisyklės taps dar griežtesnės. Iki 2030 m. transporto priemonių parko išmetamųjų teršalų normos bus dar labiau sumažintos, o iki 2035 m. bus leidžiama prekiauti tik nulinės taršos transporto priemonėmis. Sintetiniai degalai gali suteikti laikiną atokvėpį automobiliams su vidaus degalų varikliais, tačiau mažai tikėtina, kad jie bus naudojami pakankamai greitai, kad padarytų reikšmingą poveikį.
Poveikis Lietuvai
Lietuva, kaip ir kitos ES valstybės narės, pajus šios politikos poveikį. Vartotojams tai gali reikšti:
- Didesnes automobilių kainas: Automobilių gamintojai baudų ir taršos kreditų išlaidas gali perkelti pirkėjams.
- Perėjimas prie elektromobilių: Tikimasi, kad automobilių gamintojams stengiantis įgyvendinti tikslus, bus skatinamas elektromobilių diegimas.
- Didesnės paskatos: Vyriausybės gali siūlyti subsidijas ir paskatas, kad paskatintų pereiti prie ekologiškesnių transporto priemonių.
„Volkswagen“ kova su išmetamųjų teršalų kiekio reguliavimu rodo platesnio masto iššūkius, su kuriais susiduria automobilių pramonė. Griežtėjant ES politikai, automobilių gamintojai turi greitai diegti naujoves arba jiems gresia didelės baudos. Lietuvos vairuotojų laukia aiškus kelias: perėjimas prie elektrinių ir tvarių transporto priemonių yra neišvengiamas.
Kaip manote, kokią įtaką šie pokyčiai turės jūsų automobilio pasirinkimui? Ar esate pasirengę pereiti prie elektromobilio? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!