Dešimtmečius dyzelinas buvo neginčijamas sunkiasvorio transporto karalius. Naujausioje Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) ataskaitoje patvirtinama, kad 96,4 % iš beveik 6 mln. registruotų sunkvežimių ES yra varomi dyzelinu, o tik 0,1 % yra nulinės emisijos transporto priemonės. Tačiau „Toyota“ siekia sugriauti šį dominavimą vandeniliu varomais sunkvežimiais.
Japonijos automobilių gamintojas bendradarbiauja su „Hydrogen Refueling Solutions“ (HRS) ir ENGIE, siekdamas paspartinti greitos, ekonomiškos ir universalios vandenilio degalų papildymo infrastruktūros diegimą Europoje.
Vandenilis ir dyzelinas: Kitas didelis pokytis?
Naujajame ES alternatyviųjų degalų infrastruktūros reglamente (AFIR) reikalaujama, kad iki 2030 m. pagrindiniuose transporto maršrutuose kas 200 km būtų įrengtos vandenilio degalinės. „Toyota“, bendradarbiaudama su HRS ir ENGIE, siekia paspartinti šį perėjimą.
Tikimasi, kad pirmosios bandomosios vandenilio degalinės pradės veikti 2024 m. IV ketv:
- Bandomąją vandenilio degalinę
- Vandeniliu varomo sunkvežimio prototipą, kuriame naudojama jų patentuota „Twin Mid Flow“ technologija.
Revoliucinis degalų papildymas vandeniliu: 900 km per 12 minučių
„Toyota“ sukurta „Twin Mid Flow“ sistema gali tapti lūžio tašku vandenilinių sunkvežimių srityje, nes degalų papildymo greitis prilygsta dyzelino greičiui.
Pagrindiniai „Toyota“ vandenilio sistemos privalumai:
- Dviejų purkštukų konstrukcija, užtikrinanti greitesnį vandenilio perdavimą
- 10 min. trunkantis pilnas degalų papildymas sunkiasvoriams sunkvežimiams
- 5 min. trunkantis lengvų krovininių mikroautobusų degalų papildymas
- 600 km nuvažiuojamas atstumas vos per 8 minutes papildant degalų atsargas
- 900 km nuotolis, jei degalų pripildoma per 12 minučių
Pasak „Toyota Motor Europe“ mokslinių tyrimų ir plėtros padalinio viceprezidento Thiebault Paquet, vandenilio kuro elementų technologija yra pagrindinis sprendimas, skirtas tolimajam, sunkiasvoriam transportui, užtikrinantis greitą degalų papildymo laiką ir nulinę taršą.
Ar dyzelinas praranda pozicijas? 2024 m. sunkvežimių pardavimai ES
Nepaisant didėjančio susidomėjimo vandenilio ir elektros alternatyvomis, dyzelinas vis dar dominuoja sunkiojo transporto srityje. Pateikiame naujų sunkvežimių registracijos ES 2024 m. pasiskirstymą:
- Dyzeliniai sunkvežimiai: 258 400 įregistruotų sunkvežimių
- Benzininiai sunkvežimiai: 5 registruotų
- Hibridiniai sunkvežimiai: 53 įregistruoti
- Baterijomis varomi sunkvežimiai: Įregistruota: 3 328 vnt.
- Alternatyvaus kuro sunkvežimiai (įskaitant vandenilinius): 7 196 įregistruoti
Akivaizdu, kad dyzelinas vis dar dominuoja, tačiau plečiantis infrastruktūrai vis labiau populiarėja vandeniliniai sunkvežimiai. Skirtingai nuo keleivinių transporto priemonių, kuriose pirmauja akumuliatoriniai elektriniai automobiliai, sunkiojo transporto sektorius pereina prie vandenilio.
Ar gali vandenilio sunkvežimiai iš tiesų pakeisti dyzeliną?
Vandeniliu varomi sunkvežimiai turi akivaizdžių privalumų, palyginti su akumuliatoriniais ir elektriniais sunkvežimiais, skirtais sunkiasvoriam transportui:
- Greitesnis degalų papildymo laikas (minutės, o ne valandos)
- Didesnis nuvažiuojamas atstumas (iki 900 km vienam pripildymui)
- Nereikia didžiulių akumuliatorių blokų, todėl sumažėja svorio apribojimai
- Efektyvesnis tolimųjų reisų ir sunkių krovinių gabenimas
Tačiau yra ir iššūkių:
- Ribota vandenilio degalų papildymo infrastruktūra (nors AFIR siekia tai pakeisti)
- Didesnės vandenilio kuro elementų gamybos sąnaudos
- Priklausomybė nuo ekologiškos vandenilio gamybos siekiant tvarumo
Kadangi „Toyota“ ir jos partneriai stengiasi išspręsti šias problemas, vandeniliniai sunkvežimiai gali tapti praktine dyzelino alternatyva anksčiau nei tikėtasi.
Ar svarstytumėte vandeniliu varomus sunkvežimius kaip perspektyvią dyzelino alternatyvą sunkiasvoriam transportui? Pasidalykite savo mintimis žemiau esančiuose komentaruose!