Įsivaizduokite, kad važiuojate greitkeliu ir pakelėje pastebite automobilį, kurio šoniniame veidrodėlyje kabo baltas rankšluostis ar marškiniai. Tai gali atrodyti neįprastas vaizdas, tačiau kai kuriose šalyse tai yra gerai žinomas neoficialus nelaimės signalas.
Ši praktika ypač paplitusi Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur vairuotojai baltu rankšluosčiu parodo, kad automobilis sugedo, bet jam nereikia skubios pagalbos. Tačiau ne visi vairuotojai supranta šią reikšmę, o kai kuriose valstijose šiuo simboliu netgi perduodamos skirtingos žinutės.
Balto rankšluosčio ant automobilio reikšmė JAV
Balto rankšluosčio, marškinėlių ar net plastikinio maišelio naudojimas ant šoninio veidrodėlio plačiai pripažintas Šiaurės Karolinoje ir kitose valstijose kaip signalas, kad automobilis sugedo, bet vairuotojas išvažiavo ieškoti pagalbos.
- Automobilis nėra paliktas – pagalbos kelyje tarnybai ar policijai nebūtina jo iš karto nuvilkti.
- Vairuotojui nereikia skubios pagalbos – nėra sužeistų keleivių ar gyvybei pavojingų avarinių situacijų.
- Valdžios institucijos ir pravažiuojantys vairuotojai gali išvengti nereikalingo įsikišimo – sumažėja nereikalingų pagalbos priemonių.
Pasak Šiaurės Karolinos transporto departamento komunikacijos direktoriaus pavaduotojo Steve’o Abbotto, šis signalas istoriškai naudojamas siekiant padėti teisėsaugos institucijoms ir kelių tarnyboms identifikuoti laikinai įstrigusias transporto priemones.
Kodėl tiesiog nenaudoti avarinių žibintų?

Nors dauguma vairuotojų pasikliauja avariniais žibintais, kad praneštų apie gedimą, šie žibintai ilgainiui iškrauna akumuliatorių, todėl transporto priemonė lieka be energijos. Baltas rankšluostis yra matoma, ilgai veikianti alternatyva, leidžianti kitiems pranešti, kad automobilis laukia pagalbos.
Ar reikšmė skiriasi priklausomai nuo valstybės?

Įdomu tai, kad balto audeklo ant automobilio reikšmė skiriasi priklausomai nuo valstijos:
- Šiaurės Karolina – sugedusio automobilio, kurio nereikia nedelsiant vilkti, ženklas.
- Minesota – Kai kuriais atvejais tai gali reikšti, kad vairuotojui arba keleiviams iškilo medicininė avarija.
- Kiti regionai – Signalas naudojamas įvairiose avarinėse situacijose, kartais nurodantis, kad vairuotojas skuba į ligoninę dėl gyvybei pavojingos būklės.
Kadangi tai nėra oficiali taisyklė, o veikiau įprasta praktika, interpretacijos gali būti skirtingos ir ne visi vairuotojai supras jo reikšmę.
Ar ši sistema galėtų veikti Lietuvoje?
Lietuvoje šis paprotys nėra plačiai pripažįstamas, o pakelėje stovintis automobilis, net ir su įjungtais avariniais žibintais, gali sukelti kitų vairuotojų ir pagalbos tarnybų susirūpinimą. Jei automobilis pastebimas griovyje arba ant kelkraščio, praeiviai dažnai skambina į policiją arba pagalbos tarnybas, baimindamiesi, kad galėjo įvykti nelaimingas atsitikimas.
Standartizuotų signalų, pavyzdžiui, balto audeklo, įdiegimas galėtų padėti sumažinti nereikalingų pagalbos reagavimo atvejų, ypač kai vairuotojas laukia pagalbos kelyje, o ne jam reikia skubios pagalbos.
Šios sistemos diegimo Lietuvoje privalumai:
- Išvengiama nereikalingų pagalbos skambučių ir netinkamai paskirstytų išteklių.
- Aiškiai praneša, kad pagalba jau pakeliui ir kad niekam negresia pavojus.
- Galima lengvai įgyvendinti be specialios įrangos – užtenka balto audinio ar marškinėlių.
Kiti tarptautiniai kelio avariniai signalai
Skirtingose šalyse naudojami įvairūs signalai, kuriais pranešama apie transporto priemonės nelaimę:
Ispanija ir Vokietija – Vairuotojai už kelių metrų už transporto priemonės pastato įspėjamąjį šviesą atspindintį trikampį.
Japonija – kai kurie vairuotojai ant automobilio antenos užsideda baltą vėliavėlę, kuri rodo, kad pagalba jau pakeliui.
Rusija – plastikinis butelis ant stogo gali reikšti, kad automobilyje baigėsi degalai.
Ar Lietuva turėtų perimti šią praktiką?
Nors avarinės šviesos ir avariniai trikampiai Lietuvoje jau yra privalomi, paprastas balto audinio signalas galėtų pasitarnauti kaip papildomas būdas pranešti apie automobilio nelaimę. Atsižvelgiant į tai, kad ne visi vairuotojai vežiojasi avarinius trikampius arba negali ilgai naudoti avarinių žibintų, šis nebrangus ir lengvai įgyvendinamas sprendimas galėtų padėti užtikrinti didesnį saugumą keliuose.
Ar pritartumėte šios sistemos diegimui Lietuvoje? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!