Lietuvos automobilių rinka išgyvena nepaprastą pakilimą, o naujų automobilių registravimas auga gerokai sparčiau nei Europos Sąjungoje. 2024 m. Lietuvoje užregistruota 33 000 naujų lengvųjų automobilių, t. y. 8 % daugiau nei 2023 m. Šis augimas gerokai viršijo ES vidurkį, kuris siekė vos 0,8 %, ir tai rodo tvirtą Lietuvos vartotojų pasitikėjimą ir perkamąją galią.
Lietuviai pirmauja Baltijos šalių automobilių rinkoje
Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuva išlieka neabejotina Baltijos regiono lydere. Šalyje užregistruota 73 proc. daugiau naujų automobilių nei Latvijoje ir 19 proc. daugiau nei Estijoje. Šią tendenciją patvirtina ir „Citadele lizingo“ atlikta apklausa, atskleidžianti, kad 2024 m. 34 % lietuvių planavo įsigyti naują automobilį – daugiau nei bet kurioje kitoje Baltijos šalyje.
„Lietuvos gyventojai demonstruoja stiprų finansinį pasitikėjimą, todėl investuoja į didesnius pirkinius, pavyzdžiui, automobilius. Tai akivaizdus ekonomikos stabilumo ir vartotojų optimizmo ženklas“, – sakė Vaidotas Gurskas, „Citadele” lizingo Lietuvos filialo vadovas.
Estija susiduria su rinkos iššūkiais
Kol Lietuvos rinka klesti, Estija susiduria su nauja mokesčių politika, kuri paveikė automobilių pardavimus. Padidinus pridėtinės vertės mokestį (PVM), gerokai sumažėjo naujų automobilių pirkimas – pardavimai sumažėjo daugiau kaip 10 %. Analitikai prognozuoja, kad šie mokesčių pakeitimai paskatins Estijos vartotojus rinktis ekonomiškesnes ir ekologiškesnes transporto priemones.
Automobilių lizingas išlieka Lietuvos lyderiu
Lietuvos automobilių rinkoje ir toliau dominuoja lizingas – 56 proc. naujų transporto priemonių įsigyjama finansuojant. Nors šis rodiklis šiek tiek sumažėjo nuo 58 % 2023 m., jis išlieka labiausiai pageidaujamu automobilio įsigijimo būdu. Daugiausia naujų automobilių įregistruota pavasarį, o aktyviausiu mėnesiu išsiskyrė gegužės mėnuo, kai buvo užregistruota daugiau nei 3 000 naujų automobilių.
Populiariausi automobilių prekių ženklai ir miestai
Trys didžiausi miestai, kuriuose 2024 m. bus registruojami nauji automobiliai, išliko nepakitę, palyginti su ankstesniais metais:
- Vilnius: 63% naujų registracijų
- Kaunas: 23%
- Klaipėda: 9%
Iš automobilių markių Lietuvos vairuotojai pirmenybę teikė „Toyota“ (20 %), „Škoda“ (14 %) ir „Volkswagen“ (11 %).
Europoje ir Baltijos šalyse populiarėja hibridinės transporto priemonės
Visoje ES 2024 m. iš viso buvo užregistruota 10,6 mln. automobilių, t. y. 1 proc. daugiau nei 2023 m. Nors benzinu varomų transporto priemonių išliko daugiausiai (3,5 mln.), jų pardavimai sumažėjo beveik 5 %. Priešingai, hibridinių transporto priemonių populiarumas sparčiai augo – jų registravimas padidėjo 21 % iki 3,3 mln. vienetų.
Ši hibridinių automobilių tendencija ypač ryški Baltijos šalyse, kur 2024 m. hibridinių automobilių registravimas išaugo 22 proc. Pirmauja Lietuva, užregistravusi beveik 14 000 hibridinių automobilių, po jos seka Estija (11 500) ir Latvija (6 000+).
Mažėjantis dyzelinių automobilių ir elektromobilių pardavimas
Benzininių automobilių registravimas Baltijos šalyse smarkiai sumažėjo: Lietuvoje – 22 %, Estijoje – 24 %, o Latvijoje – 27 %. Tačiau dyzelinių automobilių rinkos rezultatai buvo nevienareikšmiai: Lietuvoje ir Estijoje užfiksuotas 34 % ir 56 % augimas, o Latvijoje – tik nedidelis 2 % sumažėjimas.
Elektromobilių (EV) pardavimai Baltijos šalyse sumažėjo: Lietuvoje jų registravimas sumažėjo 16 %, Latvijoje – 29 %, o Estijoje – 9 %. Tačiau tikimasi, kad pagrindinių elektromobilių gamintojų, tokių kaip „Tesla“ Lietuvoje ir BYD Latvijoje bei Estijoje, atėjimas į rinką atgaivins šį segmentą.
Kas toliau laukia Lietuvos automobilių rinkos?
Nepaisant visos pramonės iššūkių, įskaitant gamyklų uždarymą, darbuotojų skaičiaus mažinimą ir stiprėjančią Kinijos ir JAV gamintojų konkurenciją, Lietuvos automobilių rinka nerodo jokių lėtėjimo ženklų. Tikimasi, kad mažėjant palūkanų normoms ir didėjant vartotojų perkamajai galiai naujų transporto priemonių paklausa išliks didelė.
„Mažesnės skolinimosi išlaidos paprastai skatina didesnius pirkimus. Jei palūkanų normos ir toliau mažės, tikimės, kad ateinančiais metais automobilių pardavimai dar labiau išaugs“, – sakė A. Gurskas.
Lietuvai įsitvirtinant kaip Baltijos šalių automobilių rinkos lyderei, visų dėmesys bus nukreiptas į tai, kaip naujos taisyklės, ekonominiai pokyčiai ir naujos tendencijos formuos pramonę šiais metais.