Pastarosiomis savaitėmis Lietuvos vairuotojai pastebimai sumažino degalų kainas, o tai skatina optimizmą dėl galimo ilgalaikio taupymo. Tačiau ar tai tik laikinas svyravimas, ar stebime stabilesnę tendenciją?
Kainų tendencijos ir palyginimas
Per pastarąją savaitę benzinas Lietuvoje atpigo 1,1 %, o dyzelinas – 1,2 %. Tai atitinka bendrą tendenciją visoje Europos Sąjungoje, kur benzino kainos sumažėjo 0,8 %, o dyzelino – 0,7 %.
Kovo 3 d. vidutinė kaina Lietuvos degalinėse buvo:
- Benzinas: €1.49/l
- Dyzelinas: €1.60/l
Palyginti su kitomis ES šalimis, Lietuva išlieka konkurencinga: benzino kainos yra 12,3 proc. mažesnės už ES vidurkį, o dyzelino kainos – 1,5 proc. mažesnės už ES lyginamąjį standartą.
Kas lemia kainų kritimą?
Pagrindiniai šio nuosmukio veiksniai yra šie:
- Praėjusią savaitę „Brent“ rūšies naftos kaina sumažėjo 2,8 % – nuo 75,6 iki 73,5 JAV dolerio už barelį. Kovo pradžioje ji nukrito dar 5 % – iki 69,3 JAV dolerio už barelį.
- Mažesnės gamintojų maržos – Nors mažmeninės maržos šiek tiek padidėjo, bendras poveikis buvo kainų sumažėjimas.
Kaip Lietuva skiriasi nuo kaimyninių šalių?
Benzino kainos Baltijos šalyse ir Lenkijoje taip pat sumažėjo 0,6-2,5 %, išskyrus Estiją, kur kainos padidėjo 1,6 %.
- Lenkija: €1.47/l
- Latvija: €1.60/l
- Estija: €1.67/l
Tuo tarpu dyzelino kainos Lietuvoje išlieka šiek tiek didesnės nei Lenkijoje (1,51 euro už litrą) ir Estijoje (1,57 euro už litrą), tačiau mažesnės nei Latvijoje (1,58 euro už litrą).
Kas toliau? Ar kainos ir toliau mažės?
Per pastaruosius 12 mėnesių benzino kainos visoje Europoje sumažėjo 0,4-5,2 %, o dyzelino – 0,7-7,1 %. Jei ši tendencija išliks, Lietuvos vairuotojai prie degalinių gali sutaupyti dar daugiau.
Tačiau pasaulinės naftos rinkos išlieka nenuspėjamos. Ekonominiai pokyčiai, geopolitinė įtampa ir tiekimo grandinės svyravimai gali greitai pakeisti šią tendenciją.
Ką manote? Ar degalų kainos Lietuvoje ir toliau mažės, ar turėtume ruoštis atsigavimui? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!