Lietuvoje vyksta ryškūs pokyčiai automobilių rinkoje, nes elektromobiliai (EV) tampa beprecedentiškai populiarūs. Nuo 2025 m. kovo 1 d. lengvųjų keleivinių elektromobilių skaičius šalyje viršijo 30 000, todėl kyla klausimas: ar dyzeliniais varikliais varomi automobiliai pasitraukia?
Rekordinis elektrinių ir hibridinių transporto priemonių augimas
Vien vasario mėnesį užregistruotas 981 naujas elektromobilis, įskaitant 443 visiškai elektrinius automobilius ir 538 iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius. Nors šis skaičius šiek tiek mažesnis nei sausio mėnesį, kai buvo užregistruoti 1067 elektromobiliai, tendencija išlieka stipri. Be to, vasario mėn. įregistruota 14 lengvųjų komercinių elektromobilių, t. y. 16,7 proc. daugiau nei sausio mėn.
Ketvirtą mėnesį iš eilės įkraunamų hibridinių automobilių skaičius viršijo grynai elektrinių automobilių skaičių. Įdomu tai, kad daugiau nei 50 % visų vasario mėn. naujai parduotų lengvųjų automobilių buvo hibridiniai elektromobiliai (HEV), o tai rodo aiškų vartotojų pasirinkimo pokytį.
Kaip šiandien atrodo Lietuvos automobilių rinka?
Šiuo metu Lietuvos lengvųjų keleivinių transporto priemonių parką sudaro:
- 16 791 visiškai elektra varomas automobilis
- 13 415 iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių
- 91 550 hibridinių automobilių be kištukinio maitinimo šaltinio (HEV)
- 400 388 benzininiai automobiliai (22,5 %)
- 1 149 487 dyzelinių automobilių (64,7 %)
Nors dyzeliniai automobiliai vis dar dominuoja, jų rinkos dalis nuolat mažėja. Per pastaruosius 12 mėnesių labiausiai augo hibridinių transporto priemonių rinka – į kelius išvažiavo 21 286 hibridiniai automobiliai. Tuo tarpu bendras elektromobilių skaičius nuo 2025 m. sausio padidėjo 1 929 vienetais.
Ar populiarėja naudoti elektriniai automobiliai?
Naudotų automobilių rinka Lietuvoje taip pat vystosi. Vasario mėn. įregistruotas 671 naudotas elektromobilis, kuris sudarė 5,7 % visos naudotų automobilių rinkos (sausį – 5 %). Tuo pat metu naudoti hibridiniai automobiliai sudarė 7,5 % rinkos, o dyzeliniai automobiliai ir toliau dominavo – 62,1 % visų įregistruotų naudotų automobilių.
Lengvųjų komercinių transporto priemonių segmente ir toliau labai daug naudojamas dyzelinas – 95,8 proc. šių transporto priemonių vis dar naudoja tradicinius degalus. Tačiau pamažu didėja elektra varomų komercinių transporto priemonių dalis, kuri šiuo metu sudaro 0,7 % rinkos.
Kas lemia Lietuvos perėjimą prie elektromobilių?
Šį perėjimą lemia keli veiksniai:
- Vyriausybės paskatos – subsidijos ir mokesčių lengvatos elektrinių transporto priemonių savininkams skatina daugiau žmonių rinktis kitas transporto priemones.
- Plečiama įkrovimo infrastruktūra – statant vis daugiau įkrovimo stotelių, mažėja nerimas dėl nuvažiuojamo atstumo.
- Kylančios degalų kainos – dėl svyruojančių degalų kainų elektra varomos alternatyvos tampa finansiškai patrauklesnės.
- Didėjant informuotumui apie klimato kaitą, vis daugiau vartotojų renkasi ekologiškesnes transporto priemones.
Ar greitai išnyks dyzeliniai automobiliai?
Nepaisant sparčiai augančio elektromobilių registravimo, dyzeliniai automobiliai vis dar sudaro didžiąją dalį Lietuvos automobilių parko. Daugelis vairuotojų, ypač kaimo vietovėse, pasitiki dyzeliniais varikliais dėl jų ilgaamžiškumo ir degalų naudojimo efektyvumo. Tačiau tobulėjant elektros infrastruktūrai ir mažėjant sąnaudoms, gali būti, kad įvyks esminis pokytis.
Ką manote? Ar svarstytumėte galimybę netrukus persėsti į elektromobilį? Pasidalykite savo mintimis žemiau esančiuose komentaruose!