Daugelį metų elektrinės transporto priemonės (EV) buvo skelbiamos transporto ateitimi, o jų pardavimai visame pasaulyje turėjo sparčiai augti. Tačiau 2025-ieji metai elektromobilių rinkai bus sudėtingi, nes net Kinijoje, pasaulinėje elektromobilių pardavimo lyderėje, pastebimi lėtėjimo požymiai.
Europos elektromobilių svajonės klumpa
Europoje elektromobilių dominavimą skatino subsidijos ir paskatos. Tačiau realybė nepateisino lūkesčių. Elektromobilių pardavimai žemyne mažėja, todėl kyla klausimų dėl rinkos tvarumo be vyriausybės paramos.
Kinija: milžinas lėtėja
Kinija, didžiausia pasaulyje elektromobilių rinka, patyrė įspūdingą augimą – vien 2023 m. pardavimai išaugo 40 proc. Vis dėlto HSBC analitikai įspėja, kad 2025 m. prasidės staigus sulėtėjimas. Priežastys – planuojamas vyriausybės subsidijų nutraukimas, naujas 5 proc. pirkimo mokestis ir aršūs gamintojų kainų karai.
- Subsidijų poveikis:
Vyriausybės paskatos buvo labai svarbios skatinant elektromobilių pardavimus. Jei jų nebus, paklausa gali atsispindėti Europoje po subsidijavimo pastebėtame nuosmukyje. - Kainų karai ir perprodukcija:
Intensyvi konkurencija ir EV modelių perteklius privertė sumažinti kainas, o tai labai paveikė pelno maržas. Net tokios milžinės kaip „Tesla“ ir BYD sumažino kainas ir privertė mažesnius konkurentus pasekti jų pavyzdžiu.
Visuotinis vaizdas: JAV eina panašiu keliu
Jungtinėse Amerikos Valstijose elektromobiliai taip pat susiduria su sunkumais. Buvęs prezidentas Donaldas Trumpas, užsimindamas apie galimą sugrįžimą į valdžią, pažadėjo atšaukti elektromobilių skatinimo priemones. Tai atspindi stiprėjančias vartotojų nuotaikas, kurie pirmenybę teikia pasirinkimui, o ne ekologiniams reikalavimams.
Kas laukia elektromobilių?
Nepaisant šių iššūkių, ekspertai mano, kad elektromobilių pardavimai ir toliau augs, nors ir lėčiau. Kinijoje, pavyzdžiui, tikimasi, kad 2025 m. augimo tempai sumažės iki 20 %, o tai yra didelis kontrastas, palyginti su ankstesniais metais. Atrodo, kad pramonės konsolidacija neišvengiama, o mažesniems prekių ženklams bus sunku konkuruoti.
Nors elektromobiliai ir toliau išlieka svarbiausia judumo ateities dalimi, ši pramonės šaka atsidūrė kryžkelėje. Sumažėjusios subsidijos, kainų karai ir besikeičiantys vartotojų prioritetai gali iš naujo apibrėžti rinką. Nesvarbu, ar esate elektromobilių entuziastas, ar skeptikas, ateinantys metai bus lemiami.
Kaip manote, ar elektromobiliai išlaikys savo pagreitį, ar jie praranda kibirkštį? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!