Europos automobilių sektorius išgyvena vieną sunkiausių laikotarpių savo istorijoje. Didelės energijos sąnaudos, auganti Kinijos konkurencija, brangus perėjimas prie elektrinių transporto priemonių ir gresiantis darbo vietų mažinimas – tai tik kelios problemos, darančios didžiulį spaudimą pramonei.
Prie šio neapibrėžtumo prisideda ir tai, kad D. Trumpo administracija Jungtinėse Valstijose grasina įvesti muitus Europos automobilių eksportui, o tai dar labiau apsunkina gamintojų perspektyvas.
Reaguodama į šiuos iššūkius, Europos Komisija inicijavo dialogą su pagrindiniais pramonės lyderiais, kad aptartų sprendimus ir išlaikytų Europos automobilių gamybos konkurencingumą.
ES automobilių sektoriaus paramos planas
Per naujausias diskusijas Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen pabrėžė, kad reikia išlaisvinti inovacijas ir padėti Europos bendrovėms išlikti priekyje.
„Esminis klausimas – ko dar trūksta, kad būtų išlaisvinta Europos bendrovių inovacinė galia“, – pareiškė ji.
Jos susirūpinimą palaikė ir Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) generalinė direktorė Sigrid de Vries, kuri įspėjo, kad būtina imtis neatidėliotinų veiksmų.
„Turime užtikrinti, kad visa Europa taptų konkurencingesnė pasaulyje, kad galėtų konkuruoti su Kinija ir JAV. Tai reiškia, kad reikia išlaisvinti pramonės inovacinius pajėgumus, o gamybą Europoje padaryti prieinamesnę ir pelningesnę“, – sakė de Vriesas.
Pasak jos, siekiant išlaikyti Europos automobilių sektorių, labai svarbu sumažinti energijos sąnaudas ir panaikinti reguliavimo naštą.
Kas rizikuoja? Europos ekonomikai svarbi pramonės šaka
Europos automobilių pramonė yra vienas iš žemyno ekonomikos stuburų – jos indėlis į ES BVP sudaro 7 proc., o daugiau kaip 250 gamyklų dirba 13 mln. žmonių. Šiame sektoriuje per metus pagaminama 15 mln. transporto priemonių, todėl jis yra vienas didžiausių pasaulyje.
Nepaisant to, automobilių gamintojai susiduria su vis sudėtingesnėmis sąlygomis: Kinija užplūdo rinką pigesniais elektra varomais automobiliais, o dėl griežtėjančių CO2 normų brangsta Europos gamyba.
Pirmasis diskusijų etapas jau įvyko, o kovo 5 d. Europos Komisija ketina pateikti konkretų veiksmų planą. Tačiau pramonės lyderiai pabrėžia, kad vien planų nepakanka – reikia imtis realių veiksmų.
„Po poros savaičių turėsime veiksmų planą, tačiau tai vis dar tik planas. Mums reikia realių veiksmų“, – perspėjo de Vriesas.
Peržiūrimas 2035 m. vidaus degimo variklių draudimas?
Vienas prieštaringiausiai vertinamų klausimų – ES tikslas iki 2035 m. palaipsniui atsisakyti naujų automobilių su vidaus degimo varikliais (VDV).
Nors ši politika buvo įvesta kaip ES žaliojo susitarimo dalis, daugelis ekspertų dabar abejoja jos ekonominiu ir socialiniu pagrįstumu. Pasirodo, kad perėjimas prie elektromobilių yra daug brangesnis, nei buvo numatyta iš pradžių, dėl to prarandama darbo vietų ir didėja gamintojų ir vartotojų pasipriešinimas.
Didėjant Kinijos elektromobilių gamintojų konkurencijai, daugelis Europos automobilių gamintojų stengiasi neatsilikti.
Tarifai Kinijos elektra varomiems automobiliams: Dvigubas kardas?
Kitas didelį susirūpinimą keliantis klausimas – ES planuojami tarifai Kinijoje pagamintiems elektriniams automobiliams.
Nors šiais tarifais siekiama apsaugoti Europos gamintojus, jie taip pat gali pakenkti Europos automobilių bendrovėms, kurios priklauso nuo Kinijos dalių ir gamybos. Tai reiškia, kad bet koks sprendimas dėl tarifų gali turėti rimtų nenumatytų pasekmių pramonei.
Europos Komisija taip pat turi įveikti politines kliūtis, nes bet kokiems dabartinės politikos pakeitimams reikės 27 ES valstybių narių ir Europos Parlamento pritarimo.
Kas bus toliau?
Artėjant kovo 5 d. galutiniam terminui, visų akys krypsta į Europos Komisiją.
Automobilių pramonė reikalauja imtis aiškių veiksmų:
- sumažinti gamybos sąnaudas
- supaprastinti taisykles
- skatinti inovacijas
- užtikrinti sąžiningą konkurenciją su Kinijos ir JAV gamintojais
Artimiausios kelios savaitės lems, ar Europa sugebės priimti iššūkį ir išlaikyti savo, kaip pasaulinės automobilių pramonės lyderės, poziciją.
Ką manote jūs? Ar ES turėtų persvarstyti 2035 m. vidaus degimo variklių draudimą? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!