Kruizo kontrolė buvo sukurta tam, kad vairuoti būtų patogiau, nes vairuotojai gali palaikyti pastovų greitį nelaikydami kojos ant gazo pedalo. Tačiau tai, kas anksčiau buvo laikoma patogumu, dabar kelia susirūpinimą dėl saugumo. Naujausi tyrimai atskleidė, kad transporto priemonės, kuriose įrengta greičio palaikymo sistema, dažniau patenka į eismo įvykius nei tos, kuriose jos nėra.
Kruizo kontrolė ir rizikos veiksnys
Remiantis žurnale „Transportation Research Interdisciplinary Perspectives“ paskelbta ataskaita „Rethinking Advanced Driver Assistance System Taxonomies“, naudojant kruizo kontrolę avarijos rizika gali padidėti iki 12 proc. Netgi adaptyvioji kruizo kontrolė (ACC), kuri automatiškai reguliuoja automobilio greitį, kad būtų išlaikytas saugus atstumas iki kitų transporto priemonių, gali padidinti avarijos riziką 1,8-8 %. Priežastis slypi ne pačioje technologijoje, o tame, kaip vairuotojai ja naudojasi, o kartais ir netinkamai.
Kaip veikia greičio palaikymo sistema (ir kodėl ji gali sugesti)
Tradicinė kruizo kontrolė leidžia vairuotojui nustatyti tam tikrą greitį, o sistema jį išlaiko tol, kol vairuotojas stabdo arba greitina rankiniu būdu. Tai gali būti naudinga važiuojant ilgais greitkelio ruožais, tačiau dėl to gali sumažėti vairuotojo dėmesys.

Dėl to, kad nėra fizinio ryšio su gazo pedalu, vairuotojai gali lengviau prarasti dėmesį, o tai labai sulėtina jų reakciją avarinėse situacijose. Toks reakcijos vėlavimas gali būti labai svarbus situacijose, kai reikia staigiai stabdyti arba keisti eismo juostą.
Tyrimai rodo, kad daugelis vairuotojų, naudojančių kruizo kontrolę, stengiasi greitai reaguoti, nes jų dėmesys nukrypsta, todėl atsiranda pavojingas perdėto pasitikėjimo savimi jausmas. Kuo monotoniškesnis vairavimas, tuo didesnė rizika, kad vairuotojas „išsijungs“ ir laiku nepastebės galimų pavojų.
Adaptyvioji kruizo kontrolė: Patogumas su spragomis
Adaptyvioji kruizo kontrolė (ACC) – tai patobulinta versija, kuri, atrodo, užtikrina saugesnį vairavimą, nes automatiškai pritaiko greitį prie eismo sąlygų. Tačiau ji nėra patikima.
ACC kartais gali nepavykti aptikti lėtai judančių ar stovinčių objektų. To paties tyrimo duomenimis, automobiliuose su ACC, priklausomai nuo situacijos, avarijų rizika padidėjo iki 8 %. Nors kai kurie tyrimai rodo, kad ACC gali sumažinti susidūrimų tikimybę, ekspertai įspėja, kad vairuotojai gali per daug pasitikėti šia technologija, manydami, kad ji visada juos apsaugos.

Tikrasis pavojus: Per didelis pasitikėjimas technologijomis
Didžiausią pavojų kelia ne pati kruizo kontrolės sistema, o tai, kaip vairuotojai elgiasi ja naudodamiesi. Jei pastebėsite, kad žvilgčiojate į telefoną arba per daug atsipalaiduojate, nes „automobilis vairuoja pats“, būtent čia ir slypi pavojus.
Kai kurie gamintojai šią problemą dar labiau padidina, reklamuodami šias sistemas tokiais terminais kaip „visiškai savarankiškas vairavimas“, kurie vairuotojams gali suteikti klaidingą saugumo jausmą. Iš tikrųjų šios sistemos yra tik pagalbos vairuotojui priemonės, turinčios didelių apribojimų.
Avariniais atvejais kruizo kontrolė gali pailginti reakcijos laiką, nes prieš perimdamas valdymą vairuotojas iš pasyvios būsenos pirmiausia turi pereiti į aktyvią. Deja, šis trumpas delsimas gali būti per vėlyvas, kad būtų išvengta avarijos.
Kaip saugiai naudoti greičio palaikymo sistemą
- Būkite įsitraukę. Niekada nelaikykite kruizo kontrolės autopilotu – vis tiek privalote stebėti kelią.
- Venkite naudoti kruizo kontrolę blogomis sąlygomis. Norint užtikrinti optimalų saugumą, lietus, sniegas ir miesto eismas reikalauja visiškos vairuotojo kontrolės.
- Naudokite kruizo kontrolę tik ilgose, atvirose greitkelio atkarpose. Tai geriausia priemonė nuovargiui sumažinti ilgesnių kelionių metu, tačiau visada išlikite budrūs.
Pagalbinių vairuotojo sistemų svarba
Ne visos pagalbos vairuotojui funkcijos kelia vienodą riziką. Įrodyta, kad kai kurios sistemos gerokai sumažina eismo įvykių skaičių:
- Pagalbinė eismo juostos palaikymo sistema (LKA) – sumažina eismo įvykių skaičių 19,1 proc.
- Vairuotojo stebėjimo sistemos (DMS) – sumažina eismo įvykių skaičių 14 %.
- Automatinis avarinis stabdymas (AEB) – eismo įvykių sumažėja 10,7 %.
- Įspėjimas apie priekinį susidūrimą (FCW) – sumažina priekinių susidūrimų skaičių iki 45 %.
Kruizo kontrolė ir adaptyvioji kruizo kontrolė yra fantastiški įrankiai, jei naudojami tinkamai. Tačiau labai svarbu prisiminti, kad jos nepakeičia visiško vairuotojo dėmesio. Sauga visada prasideda nuo vairuotojo, o ne nuo mašinos.