Daugelis vairuotojų mano, kad didesnės transporto priemonės geriau apsaugo per avariją. Visureigiai ir pikapai dominuoja rinkoje iš dalies dėl tokio saugumo suvokimo. Tačiau naujas JAV Saugumo keliuose draudimo instituto (IIHS) tyrimas rodo, kad, kalbant apie saugumą, didesnis ne visada yra geresnis. Iš tikrųjų saugiausi automobiliai gali būti ne patys didžiausi kelyje.
Kaip buvo atliktas tyrimas
IIHS analizavo ketverių metų ar naujesnių transporto priemonių avarijų duomenis ir nagrinėjo įvykius, kurių metu bent vienas vairuotojas buvo mirtinai sužeistas. Tyrimo metu buvo lyginamas standartinių automobilių, visureigių ir pikapų mirtingumas, atsižvelgiant į jų svorį ir dydį.
Rezultatai pateikė netikėtų įžvalgų apie tai, kokią įtaką avarijų pasekmėms turi transporto priemonės svoris. Nors tiesa, kad mažesni ir lengvesni automobiliai yra pavojingesni jų keleiviams, papildomo svorio pridėjimas prie ir taip sunkių transporto priemonių nebūtinai padidina saugumą.
Lengviesiems automobiliams gresia didžiausia rizika
Tyrimas patvirtino, kad lengvesnės transporto priemonės kelia didesnę riziką vairuotojams. Vidutiniškai transporto priemonių, sveriančių mažiau nei 1 814 kg (vidutinė tyrimo metu nustatyta transporto priemonės masė), žūčių skaičius buvo gerokai didesnis.
Tyrime apskaičiuota, kad jei šie lengvesni automobiliai svertų 227 kg daugiau, milijonui registruotų transporto priemonių per metus tektų 17 žūčių mažiau. Tai rodo, kad mažesnių automobilių atveju papildomas svoris iš tiesų gali pagerinti išgyvenamumo avarijose rodiklius.
Papildomo svorio ribos
Tačiau vidutinio ir didelio dydžio automobiliams didesnis svoris nesuteikė papildomos saugos naudos. Iš tikrųjų, tyrimo metu nustatyta, kad padidinus sunkiasvorės transporto priemonės svorį dar 227 kg, per metus milijonui įregistruotų transporto priemonių iš tikrųjų gali padaugėti dviejų papildomų mirčių – tiek sunkesnei transporto priemonei, tiek automobiliui, į kurį ji atsitrenkia.
Dideli visureigiai ir pikapai: Ne tokie saugūs, kaip tikėtasi

Atlikus tyrimą nustatyta, kad didelis visureigių ir pikapų svoris nesumažina mirties rizikos. Šios negabaritinės transporto priemonės avarijos metu ir taip įgauna didelį pagreitį, todėl susidūrimai gali būti sunkesni ir jų keleiviams, ir kitiems vairuotojams.
Nors šios transporto priemonės dažnai turi pažangias saugos priemones, pavyzdžiui, kelias oro pagalves ir sustiprintus rėmus, per didelis jų svoris gali sukelti didesnę žalą kitoms transporto priemonėms avarijos metu. Be to, dėl didesnio svorio centro padidėja apvirtimo, kuris yra vienas iš mirtiniausių eismo įvykių tipų, rizika.
Ar automobiliai apskritai tampa saugesni?

Nepaisant susirūpinimą keliančių klausimų dėl svorio, tyrimo rezultatai buvo teigiami. Bėgant metams transporto priemonių saugumas pagerėjo dėl:
- Dėl geresnių susidūrimo konstrukcijų
- Patobulintos oro pagalvių sistemos
- Tvirtesnių medžiagų, naudojamų automobilių rėmuose
- Patobulintos avarijų išvengimo technologijos (pvz., automatinis avarinis stabdymas ir eismo juostos palaikymo sistema).
Šie pasiekimai padėjo sumažinti bendrą eismo įvykių, kuriuose žūsta žmonės, skaičių, nepriklausomai nuo transporto priemonės dydžio.
Svarbiausia išvada: Balansas yra geriausias
IIHS prezidentas Davidas Harkey apibendrino tyrimo išvadas:
„Analizė rodo, kad pasirinkus ypač sunkią transporto priemonę, vairuoti nėra saugiau, tačiau padidėja rizika kitiems žmonėms. Vairuotojai paprastai mano, kad „didesnis yra saugesnis“, tačiau tai ne visada tiesa. Nei kitiems eismo dalyviams, nei net žmonėms, esantiems tokiose transporto priemonėse.“
Tyrimo išvadose teigiama, kad vidutinio dydžio ir dideli automobiliai užtikrina geriausią svorio ir saugumo pusiausvyrą. Pasirinkus kuo sunkesnę transporto priemonę ne visada užtikrinamas saugumas ir gali padidėti pavojus kitiems eismo dalyviams.
Ką tai reiškia vairuotojams
Jei renkatės naują transporto priemonę ir saugumas yra jūsų prioritetas, atsižvelkite į šiuos veiksnius:
- Venkite labai mažų automobilių – jų avarijose žūsta daugiau žmonių.
- Vidutinio dydžio ir dideli automobiliai pasižymi geriausiu saugumo balansu – jie užtikrina apsaugą be pernelyg didelio pavojaus kitiems.
- Visureigiai ir sunkvežimiai nėra automatiškai saugesni – jų papildomas svoris gali padėti ne kiekvienoje avarinėje situacijoje.
- Pažvelkite į susidūrimo bandymų reitingus – vertindami saugumą nepasikliaukite tik automobilio dydžiu.
- Atsižvelkite į aktyviosios saugos priemones – šiuolaikinės avarijų prevencijos sistemos yra tokios pat svarbios kaip ir transporto priemonės dydis.
Ar šis tyrimas keičia jūsų požiūrį į transporto priemonių saugą? Kokio tipo automobilį vairuodami jaučiatės saugiausi? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!