Vairavimo etiketas dažnai apima tokius gestus kaip mirksėjimas tolimosiomis šviesomis ar avarinių žibintų įjungimas, siekiant susisiekti su kitais eismo dalyviais. Nors šie veiksmai gali atrodyti nekenksmingi, netinkamas jų naudojimas gali kelti pavojų saugumui ir net užtraukti baudas. Panagrinėkime su šiais veiksmais susijusias taisykles ir pasekmes.
Įprasti tolimųjų šviesų naudojimo būdai
Vairuotojai dažnai mirksi tolimosiomis šviesomis dėl įvairių priežasčių:
- Signalizuodami sankryžose, kad duotų kelią.
- Įspėti priešpriešiais atvažiuojančius eismo dalyvius apie ryškias šviesas.
- Nurodymas lėtesnėms transporto priemonėms persirikiuoti į kitą eismo juostą greitkeliuose.
- Įspėti kitus apie pavojų kelyje, pavyzdžiui, policiją arba greičio matuoklius.
Kas yra įspėjamieji signalai pagal Kelių eismo taisykles?
Pagal Lietuvos Kelių eismo taisykles (KET) leistini įspėjamieji signalai:
- Posūkių ir stabdžių žibintai.
- Garsiniai signalai.
- Priekinių žibintų perjungimas.
- Avariniai žibintai arba oranžiniai mirksintys signalai.
- Avarinio sustojimo ženklai.
Tačiau naudoti ilgąsias šviesas kaip įspėjamąjį signalą draudžiama, jei jos akina kitus vairuotojus, net ir per galinio vaizdo veidrodėlius. Už tokį netinkamą naudojimą gali būti skiriama bauda nuo 30 iki 90 eurų.
Pavojai, kylantys netinkamai naudojant įspėjamuosius signalus
Neteisingai mirksint tolimosiomis šviesomis galima:
- Laikinai apakinti priešais atvažiuojančius vairuotojus, todėl padidėja eismo įvykio rizika.
- Būti interpretuojami kaip agresyvus elgesys, pavyzdžiui, raginimas lėčiau važiuojančioms transporto priemonėms padidinti greitį, už kurį gali būti skiriama bauda už neatsargų vairavimą (450-550 EUR) ir teisės vairuoti atėmimas 12-24 mėnesiams.
Teisingas avarinių žibintų naudojimas
Vairuotojai dažnai įjungia avarinius žibintus, kad:
- Padėkoti arba atsiprašyti kitų.
- Nurodyti laikiną sustojimą draudžiamose zonose.
Nors tai nėra aiškiai uždrausta, tačiau pernelyg dažnas jų naudojimas gali klaidinti kitus vairuotojus. Atminkite:
- Avarinius žibintus galima įjungti tik esant pagrįstoms avarinėms situacijoms, pavyzdžiui, priverstinai sustojus draudžiamose zonose arba įvykus eismo įvykiui.
- Jei matomumas prastas (pvz., įkalnėse ar posūkiuose), reikia papildomų avarinio sustojimo ženklų.
Situacijos, kai reikia privalomų avarinių žibintų
Būtina naudoti avarinius žibintus:
- Priverstinio sustojimo draudžiamose vietose metu.
- Po avarijos.
- Kai sustabdo teisėsaugos institucijos.
- Neapšviestose arba blogai matomose vietose.
- Kai transporto priemonė yra velkama.
- Norėdami įspėti kitus apie kliūtį ar pavojų.
- Pakraunant arba iškraunant vaikus iš transporto priemonių, pažymėtų vaikams vežti.
Tinkamai nenaudojant avarinių žibintų gali būti taikomos nuobaudos pagal KET taisykles.
Kaip tinkamai įspėti apie pavojus kelyje
Susidūrę su pavojais, vairuotojai turėtų:
- Sulėtinti greitį ir trumpam įjungti avarinius žibintus.
- Vengti ilgai naudoti ilgąsias šviesas, nes tai gali pabloginti situaciją kitiems.
KET pabrėžia, kad apakinti vairuotojai privalo įjungti avarines šviesas, sumažinti greitį ir prireikus sustoti.
Baudos už netinkamą naudojimąsi
Už netinkamą signalų naudojimą vairuotojams gresia baudos:
- Tolimosios šviesos: 30-90 eurų.
- Neatsargus vairavimas: 450-550 eurų ir galimas vairuotojo pažymėjimo sustabdymas.
Pagrindiniai saugaus vairavimo principai
Kelių eismo taisyklių laikymasis ir tinkamas signalų naudojimas užtikrina visų eismo saugumą. Policijos patruliai siekia užtikrinti šių taisyklių laikymąsi ne tam, kad „pagautų“ pažeidėjus, o tam, kad palaikytų tvarką kelyje.
Laikydamiesi šių rekomendacijų, vairuotojai prisideda prie saugesnių kelių ir išvengia nereikalingų baudų.
Ką manote apie atsakingą įspėjamųjų signalų naudojimą? Ar kada nors patyrėte sumaištį ar pavojų dėl netinkamo jų naudojimo? Pasidalykite savo patirtimi toliau esančiuose komentaruose!