Kada paskutinį kartą galvojote apie automatinio automobilio pavaras? Tikriausiai niekada. Automatinių pavarų dėžių grožis yra tas, kad jos atlieka visą sunkų darbą, todėl galite mėgautis sklandžiu važiavimu. Tačiau po variklio dangčiu sudėtinga pavarų, hidraulikos ir elektronikos sistema nenuilstamai dirba, kad optimizuotų jūsų vairavimo patirtį. Štai 11 netikėtų faktų apie automatines pavarų dėžes, kuriuos turėtų žinoti kiekvienas vairuotojas.
1. Planetinių krumpliaračių rinkinys yra transmisijos smegenys
Automatinės pavarų dėžės pagrindas – planetinis reduktorius, puikus mechanizmas, leidžiantis sklandžiai perjungti pavaras. Jį sudaro trys pagrindinės dalys: saulės pavara (centre), planetiniai krumpliaračiai (aplink saulės pavarą) ir žiedinė pavara (išorinė). Įjungus skirtingus šių pavarų derinius, automobilis gali sklandžiai perjungti greičius, nereikalaudamas rankinio valdymo.
2. Sukimo momento keitikliai vietoj sankabos
Skirtingai nei automobiliuose su mechanine pavarų dėže, kuriuose naudojama sankaba, automatinėse pavarų dėžėse variklio galia į ratus perduodama naudojant sukimo momento keitiklį. Ši sistema naudoja hidraulinį skystį, kuris užtikrina sklandų ir efektyvų galios perdavimą, todėl nereikia naudoti sankabos pedalo.
3. Transmisijos valdymo moduliai priima išmanius sprendimus
Šiuolaikiniuose automobiliuose su automatine pavarų dėže yra pavarų dėžės valdymo modulis (TCM), kuris veikia kaip pavarų dėžės smegenys. Jis stebi greitį, akceleratoriaus padėtį ir važiavimo sąlygas, kad nustatytų optimalų pavarų perjungimą. Kai kurie pažangūs TCM laikui bėgant netgi prisitaiko prie individualaus vairavimo stiliaus, taip pagerindami efektyvumą ir našumą.
4. Hidraulinė sistema yra pavarų dėžės gelbėjimosi ratas
Automatinių pavarų dėžių veikimas priklauso nuo hidraulinio slėgio. Pavarų dėžės skystis atlieka svarbų vaidmenį įjungiant pavaras, sutepant komponentus ir aušinant sistemą. Dėl mažo skysčio kiekio arba nešvaraus skysčio gali sutrikti veikimas, perkaisti ir brangiai kainuoti remontas.
5. Rankinis režimas suteikia daugiau kontrolės
Daugelyje automatinių automobilių yra rankinis arba sportinis režimas, todėl vairuotojai gali patys perjungti pavaras be sankabos. Tai ypač praverčia važiuojant sportiniu automobiliu, stabdant varikliu arba velkant sunkius krovinius. Tačiau dažnai rankiniu būdu perjungiant pavaras automatiniame automobilyje, ilgainiui jos gali papildomai susidėvėti.
6. „Idle Creep“ padeda užtikrinti sklandų vairavimą
Ar kada nors pastebėjote, kad automatinis automobilis šiek tiek pajuda į priekį, kai nuimate stabdžio pedalą? Ši funkcija, vadinama laisvosios eigos šliaužimu, padeda sklandžiau važiuoti mieste, nes leidžia kontroliuoti judėjimą eisme ir stovėjimo aikštelėje.
7. „Overdrive“ taupo degalus greitkeliuose
„Overdrive“ – tai aukštas pavarų santykis, kuris sumažina variklio sūkių dažnį važiuojant greitkeliu, taip pagerindamas degalų naudojimo efektyvumą ir sumažindamas variklio nusidėvėjimą. Dauguma šiuolaikinių automatinių pavarų dėžių įjungia pavarą automatiškai, tačiau senesniuose modeliuose vairuotojai gali ją įjungti arba išjungti rankiniu būdu.
8. Neįprasti garsai gali reikšti bėdą
Jei išgirdote šnypščiančius, girgždančius ar šlifavimo garsus iš transmisijos, neignoruokite jų. Šie garsai gali reikšti, kad trūksta transmisijos skysčio, susidėvėję krumpliaračiai arba vidiniai pažeidimai. Ankstyvas problemų sprendimas gali padėti išvengti brangaus vėlesnio remonto.
9. Perkaitimas gali sunaikinti jūsų transmisiją
Automatinės pavarų dėžės gali perkaisti, ypač esant ekstremalioms oro sąlygoms arba velkant didelius krovinius. Perkaitimo požymiai: vėluoja pavarų perjungimas, jaučiamas degėsių kvapas ir skysčio nuotėkis. Reguliari techninė priežiūra, įskaitant skysčių tikrinimą, gali padėti išvengti brangiai kainuojančios žalos.
10. Perjungimas į stovėjimo padėtį prieš sustojant gali sukelti žalą
Daugelis vairuotojų nesuvokia, kad įjungus stovėjimo pavarą prieš visiškai sustojant gali būti pažeista pavarų dėžė. Parkavimo svirtis – mažas metalinis kaištis, kuris blokuoja pavarų dėžę, – gali susidėvėti arba lūžti dėl apkrovos. Prieš perjungdami parkavimo pavarą visada visiškai sustokite.
11. Neutralioji pavara nėra skirta važiuoti
Kai kurie vairuotojai mano, kad važiuojant nuo kalno įjungus neutralią pavarą sutaupoma degalų, tačiau šiuolaikiniai automobiliai su automatine pavarų dėže jau sumažina degalų sąnaudas, kai akceleratoriaus pedalas neįjungtas. Dar blogiau, kai važiuojama neutralioje padėtyje, variklis nestabdo, todėl stabdžiai papildomai apkraunami, o vairavimas gali būti mažiau saugus.
Galutinės mintys
Jūsų automatinė pavarų dėžė yra sudėtingas inžinerijos kūrinys, kuriam reikia tinkamos priežiūros, kad veiktų efektyviai. Reguliari techninė priežiūra, įskaitant transmisijos skysčio lygio tikrinimą ir žalingų vairavimo įpročių vengimą, gali pailginti jos tarnavimo laiką ir užkirsti kelią brangiam remontui.
Kas jus labiausiai nustebino šiame sąraše? Ar kada nors susidūrėte su transmisijos problemomis? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!