Kai ankstyvą pavasarį žieminės padangos jau būna taip nusidėvėjusios, kad nenorite su jomis važinėti dar vieną žiemą, kyla pagunda: o kaip su jomis važinėti vasarą? Pagunda ypač didelė, kai neturite gerų vasarinių padangų ir į jas tektų investuoti pinigus, kuriuos norėtumėte sutaupyti. Taigi: ar verta visą vasarą važinėti žieminėmis padangomis?
Kalbant apie kelių eismo taisykles, vasaros sąlygomis ant ratų montuodami tipines žiemines padangas nerizikuojame. Jokie Lietuvos teisės aktai nenumato, kad žiemines padangas būtų draudžiama naudoti vasaros metu. Šiame kontekste vienintelė vairuotojus dominanti nuostata yra ta, kuri leidžia naudoti žiemines padangas, kurių greitis yra mažesnis nei leistinas – atsižvelgiant į automobilio homologacijos reikalavimus.
Ant žieminių padangų (…) galima nesilaikyti didžiausio leistino transporto priemonės greičio, jei jos skirtos važiuoti ne mažesniu kaip 160 km/h greičiu, o įspėjamasis lipdukas apie didžiausią leistiną šių padangų greitį yra pritvirtintas prie transporto priemonės taip, kad vairuotojas jį matytų ir įskaitytų.
Verta žinoti: Kadangi universalios padangos yra homologuotos kaip žieminės padangos, ši nuostata taikoma ir joms.
Be to, padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm, o jei padangos turi nusidėvėjimo indikatorius, jie neturi rodyti ribinio nusidėvėjimo. Kitose Europos šalyse (su tam tikromis išimtimis, kurios aptariamos toliau) vasarą taip pat galima važinėti su žieminėmis padangomis nerizikuojant gauti baudą, nors situacija tampa sudėtingesnė, jei patektumėte į susidūrimą.
Žieminės padangos vasarą – gaila jas sugadinti, jei jos geros!
Kadangi žieminės padangos gaminamos iš mišinio, kuris žemoje temperatūroje yra atsparesnis kietėjimui, o jų protektorius yra plastiškesnis, atšilus orams jos tiesiog tampa per minkštos. Struktūra pradeda sunkiai dirbti, padidėja trintis. Dėl to žieminės padangos greičiau dėvisi. Kuo didesnis protektorius, tuo didesnė trintis ir greitesnis dėvėjimasis.
Išvada: jei turite geras žiemines padangas ir jas naudojate esant aukštesnei nei 20 laipsnių Celsijaus temperatūrai, tai visiškai neekonomiška! Jei geras žiemines padangas naudojate visą vasaros sezoną, labai tikėtina, kad jos jau bus ties nusidėvėjimo riba ir jų eksploatacinės savybės kitą žiemos sezoną toli gražu nebus optimalios. Žinoma, tai neturi reikšmės, jei vasaros sąlygomis „davažinėsime“ jau susidėvėjusias žiemines padangas, kurios vis tiek nėra tinkamos kitai žiemai.
Žieminės padangos vasarą – kiek galite sutaupyti?
Apskaičiuoti paprasta: nusprendę nekeisti padangų vasarą, investicijas į naujas padangas (pvz., universalias arba vasarines) galime atidėti šešiems mėnesiams. Galima įsivaizduoti situaciją, kai tai turi reikšmės. Kita vertus, tikimybė, kad šios padangos bus tinkamos kitam žiemos sezonui ir mes vėl galėsime saugiai išvengti išlaidų, yra visiškai nereikšminga.
Žieminės padangos vasarą: eksploatacinės savybės ir sauga
Ne tik kai kurie Lietuvos vairuotojai mėgsta vasarą „davažinėti“ žiemines padangas, todėl nenuostabu, kad Vokietijos automobilių klubas ADAC atliko lyginamuosius žieminių padangų bandymus vasaros sąlygomis, atsižvelgiant į jų nusidėvėjimo laipsnį ir aplinkos temperatūrą.
Pateikiame išvadas:
- Žieminės padangos vasaros sąlygomis stabdo prasčiau..
- Didžiausias stabdymo kelio skirtumas žieminių padangų nenaudai atsirado ant sausos dangos ir, esant 35 laipsnių Celsijaus temperatūrai, siekė 16 metrų stabdant iš 100 km/h greičio.
- Kuo mažiau nudėvėtos žieminės padangos, tuo ilgesnis stabdymo kelias vasaros sąlygomis, ir atvirkščiai. Tačiau, esant vos 4 mm protektoriaus gyliui, skirtumas žieminių padangų nenaudai, stabdant iš 100 km/val. greičio, sumažėjo iki 5 metrų. Tačiau tai vis tiek daug.
- Stabilumo posūkiuose skirtumai nebuvo tokie dideli, tačiau didėjant temperatūrai ir automobilio apkrovai jie didėjo.
Todėl, jei mūsų žieminių padangų protektoriaus sluoksnis yra 4 mm arba mažesnis, jų naudojimas vasarą gali būti pateisinamas. Tačiau tai daroma ilgesnio stabdymo kelio ir sumažėjusio automobilio stabilumo sąskaita, todėl tai turi neigiamos įtakos saugumui.
Pasipriešinimas riedėjimui: šiltu oru žieminėmis padangomis jis yra didesnis!
Plastikinė padangos struktūra, atsiskleidžianti aukštesnėje temperatūroje, padidina trintį ir pasipriešinimą riedėjimui, taigi ir degalų sąnaudas. Vėlgi: kuo mažesnis padangos protektorius, tuo mažesnis pasipriešinimas. Kuo mažiau nusidėvėjusios žieminės padangos, tuo labiau neigiamos jų naudojimo vasarą pasekmės.
Žieminės padangos vasarą: Europoje taip pat galite, bet…
Europos šalyse nėra tiesioginių draudimų naudoti žiemines padangas vasarą, tačiau yra apribojimų. Pavyzdžiui, Italijoje taisyklė, leidžianti žiemą naudoti žiemines padangas su sumažintu greičio indeksu, galioja tik nuo spalio 15 d. iki kitų metų gegužės 15 d. Tai reiškia, kad nuo gegužės 16 d. iki spalio 14 d. žieminėmis arba universaliomis padangomis galima važinėti tik tuo atveju, jei jų greičio indeksas pritaikytas prie maksimalių automobilio eksploatacinių savybių.
Be to, pavyzdžiui, Vokietijoje, jei patekote į susidūrimą ir policija nustatė, kad jūsų padangų būklė turėjo įtakos eismo įvykiui, galite būti patrauktas atsakomybėn kaip bendrininkas, net jei tiesioginis kaltininkas yra kitas asmuo.