Jei kaitinimo žvakės neveikia tinkamai, variklis veikia netinkamai – gali pablogėti jo veikimas ir padidėti degalų sąnaudos. Dėl rimtų kaitinimo žvakių gedimų taip pat gali kilti variklio užvedimo problemų. Todėl prieš žiemą patartina patikrinti žvakes ir, jei yra kokių nors trūkumų, jas pakeisti.
Kitaip nei kibirkštinio uždegimo benzininiuose varikliuose, kaitinimo žvakės yra vienas iš pagrindinių dyzelinių variklių komponentų. Dyzeliniuose varikliuose nėra kibirkštinio uždegimo – degalai užsidega nuo aukštos suspausto oro temperatūros. Tačiau kai variklis šaltas, vien suspaudimo metu pasiektos temperatūros gali nepakakti uždegimui. Štai čia pradeda veikti kaitinimo žvakės. Kiekvienas dyzelinio variklio cilindras turi savo kaitinimo žvakę. Paprastai kaitinimo žvakės veikia tik trumpą laiką – variklio užvedimo ir pradinio veikimo etapo metu. Kai variklis įšyla, jų nebereikia, nes suslėgto oro temperatūros pakanka degalams savaime užsidegti.
Galimi kaitinimo žvakių gedimai
Dyzelinių variklių kaitinimo žvakės gali sugesti dėl įvairių priežasčių, tačiau du pagrindiniai veiksniai yra per didelė įtampa ir per aukšta temperatūra. Kaitinimo žvakės veikia labai sudėtingomis sąlygomis ir per kelias sekundes gali pasiekti iki 1000 laipsnių Celsijaus temperatūrą! Šiuolaikiniuose automobiliuose jos ne tik atlieka savo pagrindinę funkciją, bet ir gali koreguoti variklio darbą taip, kad sumažėtų išmetamųjų dujų emisija.
Elektros problema atsiranda, kai kaitinimo žvakė per ilgai gauna srovę. Dažniausiai taip nutinka dėl sugedusios relės arba valdiklio. Tokiu atveju kaitinimo siūlas perkaista, todėl jis gali išbrinkti, įtrūkti ar net visiškai nutrūkti. Dėl to žvakė tuoj pat sugenda.
Taip pat svarbūs su varikliu susiję veiksniai. Netinkamai sureguliuotas įpurškimo laikas, nesandarumas purkštukuose arba degalų buvimas variklio skyriuje lemia pernelyg didelį temperatūros padidėjimą degimo metu. Tai, savo ruožtu, gali tiksliai pažeisti kaitinimo žvakes. Vienas iš galimų šios situacijos simptomų yra iš išmetimo vamzdžio kylantys dūmai – jie gali būti baltos arba juodos spalvos ir rodo, kad degimo procesas vyksta blogai, pavyzdžiui, sudeginami ne visi degalai. Šiuos simptomus taip pat dažnai lydi intensyvus dyzelino kvapas.
Todėl prieš keičiant sugedusias žvakes naujomis, būtina atlikti visos elektros sistemos diagnostiką. Taip bus aptikta ir pašalinta pagrindinė gedimo priežastis, todėl naujas žvakių komplektas greitai nesusidėvės.
Kaip sužinoti, ar reikia keisti kaitinimo žvakes? 6 galimos problemos
Gali būti kelios priežastys, dėl kurių reikia keisti kaitinimo žvakes, ir štai šešios dažniausiai pasitaikančios, kurias diagnozuoja „Denso“ ekspertai.
Kai kaitinimo žvakės antgalis išblunka, dažniausios priežastys yra netinkama sistemos įtampa (pavyzdžiui, 12 V kištukas naudojamas 24 V sistemoje arba atvirkščiai), problemos su generatoriumi ir įtampos reguliatoriumi, taip pat netinkamas laikymas padidintos drėgmės sąlygomis. Tokiu atveju reikėtų patikrinti elektros sistemos įtampą, kaitinimo žvakės parametrus, įkrovimo sistemos efektyvumą ir žvakių laikymo sąlygas.
Pažeistas kaitinimo siūlelio antgalis paprastai rodo per ilgą kaitinimo laiką arba netinkamą maitinimo įtampą. Kaip ir ankstesniu atveju, priežastis taip pat gali būti generatoriaus ir įtampos reguliatoriaus gedimas. Tuomet reikia patikrinti įtampos reguliatoriaus kontaktus, elektros sistemos įtampą ir įkrovimo sistemos parametrus.
Žibalo galiukas dažniausiai sunaikinamas arba nulūžta dėl uždegimo modulio gedimo, neteisingo degalų purškimo kampo arba įpurškimo problemų. Tuomet būtina patikrinti, ar teisingai sumontuotas ir parinktas uždegimo modulis, taip pat apžiūrėti žvakės tvirtinimo angą, ar joje nėra susikaupusios anglies.
Dėl perkaitimo atsiradusi siūlų deformacija gali turėti daug priežasčių, įskaitant uždegimo modulio gedimą, degalų įpurškimo problemas, nenormalią įtampą arba įkrovimo sistemos gedimą. Tam reikia atlikti diagnostiką, įskaitant uždegimo modulio, įtampos reguliatoriaus, elektrinių parametrų ir montavimo angų apžiūrą.
Išblukusio žibalo atveju pagrindinė priežastis paprastai yra alyvos buvimas degimo kameroje, kuri gali atsirasti dėl susidėvėjusių stūmoklio žiedų. Tuomet reikėtų patikrinti žiedų būklę ir stebėti alyvos suvartojimą.
Visišką žibalo trūkumą gali lemti keletas veiksnių, pavyzdžiui, uždegimo modulio gedimas, degalų įpurškimo problemos arba mechaninis tvirtinimo sriegio pažeidimas. Tokiu atveju būtina atlikti išsamią diagnostiką, kurios metu patikrinamas uždegimo modulis, įpurškimo avanso kampas, galvutės sriegių būklė ir ar montavimo angoje nėra anglies sankaupų.