Nėra jokio skirtumo tarp 4WD ir AWD, ar ne? Klystate. Pastaruosius du dešimtmečius populiarėjant krosoveriams, riba tarp „miesto“ ir tikrų visureigių išsitrynė, o kartu ir riba tarp automobilių su visų varančiųjų ratų pavara ir automobilių su 4 varančiųjų ratų pavara. Daugeliui atrodo, kad šiuos terminus galima vartoti pakaitomis, tačiau tiesa yra ta, kad nors ir panašūs, šie du akronimai reiškia labai skirtingas transmisijas. Dabar keturis varančiuosius ratus gali turėti visi automobiliai – nuo „Toyota Camry“ iki „Mazda 3“, „Toyota Prius“ ir net minivenas, pavyzdžiui, „Toyota Sienna“, ar furgonas, pavyzdžiui, „Ford Transit“. Tačiau kuo skiriasi AWD ir 4WD automobiliai? Kaip veikia šios sistemos? Ir, svarbiausia, kuri iš jų geriausiai atitinka jūsų poreikius?
Visų ir keturių varančiųjų ratų pavaros skirtumo apibrėžimas:
AWD ir 4WD yra panašios, bet galiausiai skirtingos sąvokos. Pirmoji yra visų varančiųjų ratų pavaros santrumpa, o antroji panašiai reiškia keturių varančiųjų ratų pavarą. Nors abi šios sąvokos pagrįstos prielaida, kad pavara perduodama ir priekinei, ir galinei transporto priemonės ašiai, jos skiriasi praktiniu panaudojimu. Keturiais ratais varomų automobilių sąrašas yra daug trumpesnis nei visais ratais varomų automobilių, nes 4WD yra sunkvežimių ir visureigių prerogatyva, o AWD galima įsigyti sportinių automobilių, AWD sedanų ir net kelių hibridinių AWD automobilių. Jos pirmiausia skirtos įprastam važiavimui keliais, o tradiciškai 4WD yra orientuotos į bekelę.
Anksčiau šiuos skirtumus buvo lengva atskirti, nes AWD reikšmė buvo paprasta – galia nuolat pasiekdavo visus keturis kampus, todėl buvo užtikrinama puiki trauka esant šlapiai ir slidžiai kelio dangai. Tai reiškė, kad AWD automobiliai galėjo nepaprastai lengvai ir saikingai važiuoti esant lietui ir sniegui. 4WD gali būti tiek pilnai, tiek dalinai varoma, dažniausiai galinių ratų pavara buvo naudojama tol, kol patekdavote į keblią situaciją, kai galėdavote įjungti ir priekinių 4WD mašinos ratų pavarą. 4WD automobilių paskirtis yra grynesnė, todėl jie turi žemo diapazono pavarų dėžę, kad būtų maksimaliai padidintas sukimo momentas, o AWD yra labiau susilpninta įprastam naudojimui skirta sistema.
Šiais laikais visų varančiųjų ratų sistemos yra sudėtingesnės nei bet kada anksčiau, o kai kurios veikia ne nuolat, apie ką tuoj pat kalbėsime. Kiti skiriamieji veiksniai yra tai, kad AWD naudoja diferencialus ir sankabų komplektus, kad ašys galėtų veikti skirtingais greičiais, o 4WD blokuoja ašis vienodu greičiu – tai puikiai tinka išvažiuoti iš griovio, bet ne taip gerai valdymui.
AWD sistemų tipai ir jų veikimas
Tobulėjant technologijoms, tobulėja ir AWD sistemos. Dabar yra dvi pagrindinės klasifikacijos: nuolatinė ir dalinė:
- Nuolatinė AWD sistema: tai tradicinis AWD apibrėžimas, kai galia nuolat perduodama visiems keturiems ratams. Kartais gali būti fiksuotas priekinės ir galinės ašies pasiskirstymas, tačiau kartais gali būti kintamas pasiskirstymas, kai transporto priemonės labiau linksta į priekinę arba galinę ašį. Automobiliai su AWD sistema gali trumpam užblokuoti galios perdavimą, kad būtų padidinta trauka blogomis traukos sąlygomis. Kai kuriuose automobiliuose tai daroma automatiškai, o kituose, pavyzdžiui, „Subaru WRX STI“, yra AWD blokavimo mygtukas, kuriuo sukimo momentas paskirstomas tolygiai ir fiksuotai. Dėl papildomos varomosios ašies visą laiką varomi AWD automobiliai naudoja daugiau degalų ir dažnai patiria didesnius transmisijos nuostolius, tačiau dėl papildomo sukibimo jie geriau įsibėgėja.
- Dalinė AWD sistema: didžiausia problema, susijusi su nuolatinėmis sistemomis, yra didesnis varomosios jėgos pasipriešinimas, kuris savo ruožtu reikalauja daugiau degalų. Siekdami išvengti šios problemos, įrangos gamintojai, pavyzdžiui, „Haldex“, sukūrė ne nuolat veikiančius mechanizmus, kuriais siekiama užtikrinti geriausią AWD sistemos veikimą ir optimaliausią kuro sunaudojimą. Mažos apkrovos sąlygomis šią funkciją turinčiose transporto priemonėse yra tik viena varančioji ašis. Tačiau kai atsiranda slydimas arba kai daugybė jutiklių nustato, kad reikia papildomos traukos, kompiuteriai beveik akimirksniu įjungia kitą ašį. Atjungus antrąją ašį, sumažėja mechaninis pasipriešinimas, todėl reikia mažiau degalų, dyzelino ar elektros energijos. Dalinės AWD sistemos gali būti su priekiniais arba galiniais ratais. Pirmosios sistemos pavyzdžiai yra VW Golf R ir net tokie Audi modeliai kaip A4, kurie parduodami kaip „quattro su Ultra technologija“. Antrosios sistemos pavyzdžiai – daugelis BMW xDrive modelių, taip pat AWD sistema, naudojama Jaguar F-Type modelyje.
AWD automobilių privalumai ir trūkumai
Kaip ir dauguma mechaninių sistemų, taip ir automobilis su visų varančiųjų ratų pavara turi tam tikrų privalumų ir trūkumų.
Privalumai:
- Žymiai geresnė trauka ir pravažumas esant blogoms oro sąlygoms
- Geresnis pagreitis
- Didesnis saugumas
- Mažiau sunaudoja degalų nei 4WD
- Judresnis nei 4WD
Trūkumai:
- Ne taip gerai važiuoja bekele
- Papildomi transmisijos nuostoliai lemia didesnes degalų sąnaudas
- Didesnis svoris ir sudėtingumas
4WD sistemų tipai ir jų veikimas
Nors AWD sistema per dešimtmečius gerokai patobulėjo, 4WD, arba 4×4, kaip ji dar vadinama, išliko beveik nepakitusi nuo pat pirmųjų jos naudojimo dienų. Kaip ir AWD, egzistuoja ir nuolatiniai, ir nenuolatiniai sprendimai, tačiau nepriklausomai nuo to, kuris iš jų naudojamas, pagrindinis dėmesys skiriamas gebėjimui važiuoti bekele, todėl, kad transporto priemonė būtų priskirta 4WD kategorijai, būtina turėti žemo diapazono pavarų dėžę. Ši transmisija taip pat sujungia priekinį ir galinį varančiuosius velenus, o tai trukdo atlikti staigius posūkius, nes ratai negali suktis nepriklausomu greičiu.
- Nuolatinė AWD sistema: tik tvirčiausiose ir paprastai necivilizuotose visureigiuose įrengta visureigė 4 varomųjų ratų pavara. Šios mašinos nuolat nukreipia variklio sukimo jėgą, vadinamą sukimo momentu, į visus keturis ratus, kad būtų užtikrintas didžiausias sukibimas. Tačiau, nors jos panašios į AWD, nes gali būti su fiksuotu arba kintamu padalijimu, jų triukas yra galimybė keisti pirminę „didelio diapazono“ pavarų dėžę į „mažo diapazono“ pavarų dėžę, kurioje yra visiškai kitokie pavarų perdavimo skaičiai, labai padidinantys sukimo momentą. Tai reiškia, kad pagerėja sukibimas su purvu ir vilkimas, ypač kai reikia įveikti priekabos inerciją. Kadangi abi ašys yra nuolat įjungtos, šioms transporto priemonėms sunku pasiekti didelį greitį, o jų apsisukimo spindulys labai sumažėja, nes maksimaliai traukai reikia didelio svorio komponentų, kurie riboja judėjimą. Mažai tikėtina, kad sutiksite kelių automobilį su visą laiką veikiančia keturių varančiųjų ratų pavara.
- Dalinė 4WD sistema: skirtingai nei aukščiau aptarta kita ne nuolat veikianti AWD sistema, ne nuolat veikiančią 4WD sistemą reikia pasirinkti ir įjungti rankiniu būdu, paprastai svirtimi, sukamuoju selektoriumi arba mygtukais. Pagal numatytuosius nustatymus 4WD sunkvežimių ir visureigių galinė pavara perduodama į 2WD režimą. Tačiau įjungus priekinę ašį sukimo momentas paskirstomas tolygiai, kad būtų maksimaliai padidinta trauka, o žemo diapazono pavarų dėžė leidžia nukreipti didesnį sukimo momentą į žemę ir taip padidinti traukos jėgą. Tradiciškai šiose transporto priemonėse taip pat įrengiamas 4WD blokavimas, t. y. diferencialai ir pavaros velenai gali būti užblokuoti, kad sukimo momentas būtų paskirstytas be svyravimų tiek į kairę, tiek į dešinę, tiek į priekį, tiek į galą, o tai būtina norint išsikasti iš minkšto smėlio ar gilaus purvo. Tai labiausiai paplitusi 4WD versija, kuri yra standartinė beveik visų visureigių ir sunkvežimių įranga, pavyzdžiui, \”Ford F-150\” ir \”Jeep Wrangler\”.
4WD privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Puikios vilkimo galimybės
- Maksimaliai padidintos galimybės bekelėje
- Patvarūs, tvirti mechaniniai elementai
- Prognozuojamas sukimo momento perdavimas
Trūkumai:
- Nelabai taupus
- Mažiau vikrus / didesnis posūkio spindulys
- Netolygus padangų nusidėvėjimas
4WD ir AWD: kuri transmisija atitinka jūsų poreikius?
Gauname daugybę laiškų, kuriuose užduodamas tas pats klausimas: „4WD ir AWD – kas geriau?“ Atsakymas į šį klausimą labai priklauso nuo jūsų poreikių ir ypač nuo aplinkos. Pavyzdžiui, kalbant apie 4WD vs AWD sniege, abi turi pranašumų prieš dviejų varomųjų ratų analogus, tačiau 4WD geriau tinka gilesnėms sniego pusnims ir keliams, kurie dar nebuvo šviežiai nuvalyti. Tačiau apskritai lengvo sniego atveju visų varančiųjų ratų pavara yra labai patogi.
Tikrasis 4WD poreikis atsiranda tada, kai didžiąją laiko dalį praleidžiate lauke, važiuodami į sunkiai pravažiuojamas vietas, leisdamiesi į nežinomybę ar net paprasčiausiai vairuodami sudėtingomis oro sąlygomis. Šios transporto priemonės kenčia kelyje, tačiau puikiai pasiteisina, kai išvažiuojate iš praminto kelio. Jei toks yra jūsų gyvenimo būdas, 4WD automobiliai padės jums nuvykti ten, kur norite.
Neskaitant privalumų, susijusių su nepalankiomis oro sąlygomis, reikia atkreipti dėmesį į tai, kam naudosite transporto priemonę. Jei didžiąją laiko dalį praleidžiate ant asfalto ir retkarčiais išvažiuojate į lengvą žvyrkelį, šiek tiek aukštesnis AWD visureigis yra daugiau nei pajėgus, t. y. daugumai pakaks visų varančiųjų ratų pavaros.
Dažniausiai užduodami klausimai
Ar AWD, ar 4WD geriau važiuoti sniegu?
Abi šios sistemos puikiai susitvarko su sniegu ir ledu, nes dėl papildomo sukimo momento paskirstymo maksimaliai padidina sukibimą. Tačiau žieminės padangos turi tiek pat įtakos, kiek ir varomųjų ratų skaičius. Naudojant automobilius miestuose, AWD pakaks, tačiau vietovėse, kur gausiai sninga ir retai greideriuojami bei valomi keliai, 4WD automobiliai visada bus pranašesni.
Ar AWD visureigis gali būti ir 4WD?
Nors atrodo, kad šios dvi sąvokos prieštarauja viena kitai, tačiau atsiradus šiuolaikinėms kompiuterinėms sistemoms tai iš tikrųjų įmanoma. Daugelyje visureigių naudotojams suteikiama galimybė rankiniu būdu pasirinkti 2H arba 4H, tačiau 4AUTO režimai leidžia sistemoms automatiškai įjungti ir išjungti ašis priklausomai nuo paviršiaus, kuriuo važiuojate. Vienas iš tokių pavyzdžių – „Land Rover“ programa „Terrain Response 2“.
AWD vs 4×4 vs 4WD – ar yra skirtumas?
AWD ir 4WD yra skirtingų tipų transmisijos, kurios abi suka visus keturis ratus. Tačiau 4WD ir 4×4 yra du tos pačios sąvokos pavadinimai, labiau tinkantys bekelei nei bet kam kitam.
Ar AWD gali važiuoti bekele?
Techniškai taip, AWD visureigiai gali važiuoti bekele, o kai kurie iš jų yra net gana pajėgūs. Pavyzdžiui, „Honda Passport“ turi pakankamą prošvaisą ir pakankamai trumpą ratų bazę, kad įveiktų daugumą kliūčių. Tačiau dėl visureigių gumos trūkumo ir žemo diapazono pavarų dėžės, jie niekada nebus tokie pat pajėgūs kaip jų 4×4 modeliai.