Naujų padangų įsigijimas yra didelė investicija, todėl prieš išleidžiant pinigus labai svarbu patikrinti jų amžių. Prieš parduodant padangas, jos dažnai kelis mėnesius ar net metus laikomos sandėliuose. Pagal taisykles, padanga, parduodama kaip nauja, neturėtų būti senesnė nei treji metai nuo jos pagaminimo datos. Taigi kaip nustatyti padangos amžių?
Kaip nustatyti padangos amžių? DOT kodo svarba

Ant kiekvienos padangos šoninės sienelės (dalis tarp ratlankio ir protektoriaus) yra specialūs ženklai. Šie ženklai apima prekės ženklą, dydį ir kitus parametrus (pvz., 225/45 R18). Tarp jų rasite ir keturių skaitmenų kodą, paprastai įspraustą į stačiakampį arba apskritą rėmelį. Šie keturi skaitmenys nurodo padangos pagaminimo datą.
Kodą iššifruoti nesudėtinga:
- Pirmieji du skaitmenys reiškia pagaminimo savaitę.
- Paskutiniai du skaitmenys rodo pagaminimo metus.
Pavyzdžiui, žymėjimas „0723“ reiškia, kad padanga buvo pagaminta 2023 m. septintąją savaitę, arba 2023 m. vasario mėn.
Šis kodas yra DOT (Transporto departamento) žymėjimo, kuris patvirtina, kad padanga atitinka tarptautinius saugos standartus, dalis. Nors visą DOT kodą gali sudaryti iki 12 simbolių, nustatant padangos amžių svarbūs tik paskutiniai keturi skaitmenys.
Kada padanga nebelaikoma nauja?

Kodėl svarbus padangos amžius? Laikui bėgant padangose naudojami gumos mišiniai natūraliai išsausėja, todėl sumažėja sukibimas su kelio danga, o medžiaga tampa labiau linkusi įtrūkti ir išsipūsti. Gamintojai prideda specialių mišinių, kad sulėtintų šį senėjimo procesą, tačiau jų veiksmingumas mažėja, ypač jei padangos nenaudojamos.
Įprastomis važiavimo sąlygomis padanga susidėvi dėl protektoriaus nusidėvėjimo anksčiau, nei tampa nesaugi dėl senėjimo. Tačiau jei transporto priemonė ilgesnį laiką stovi, padangos gali tapti nesaugios, net jei jų protektoriaus gylis vis dar pakankamas.
Kiek metų galima naudoti padangą?

Gamintojai paprastai rekomenduoja keisti padangas po penkerių naudojimo metų. Nors tai gali atrodyti kaip rinkodaros strategija, pasiekus šį amžių padangas būtina atidžiai apžiūrėti. Pastebėję nedidelius gumos įtrūkimus, pakeiskite jas nepriklausomai nuo protektoriaus gylio.
Bendra taisyklė yra tokia, kad senesnes nei 10 metų padangas reikėtų pakeisti, net jei jos atrodo geros būklės. Padangų technologijų pažanga reiškia, kad pakeitus senas padangas bus užtikrintas geresnis sukibimas su keliu ir geresnės eksploatacinės savybės, taip pat sumažės kelio triukšmas ir padidės degalų naudojimo efektyvumas.
Taip pat būtina atkreipti dėmesį į tai, kad daugelyje šalių galioja teisiniai reikalavimai dėl minimalaus protektoriaus gylio. ES teisiškai nustatyta protektoriaus gylio riba yra 1,6 mm, tačiau nerekomenduojama laukti, kol ši riba bus pasiekta. Padangos su tokiu minimaliu protektoriumi užtikrina gerokai mažesnę trauką, todėl stabdymo kelias yra ilgesnis – iki 50 % ilgesnis nei naudojant naujas padangas. Naujų padangų protektoriaus gylis paprastai būna apie 8 mm, todėl saugumas gerokai padidėja.
Ar galite gauti baudą už susidėvėjusias padangas?

Policijos pareigūnai, atlikdami įprastinį kelių eismo patikrinimą, be dokumentų ir bendros techninės būklės patikrinimo, gali patikrinti ir jūsų transporto priemonės padangų būklę.
Štai keletas dažniausiai pasitaikančių su padangomis susijusių pažeidimų, už kuriuos gali būti skiriamos baudos:
- Jei protektoriaus gylis yra mažesnis nei 1,6 mm arba lygus su TWI (protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriaus) žymenimis griovelių viduje, padanga laikoma nelegalia. Už netolygų padangos nusidėvėjimą taip pat gali būti skiriamos baudos.
- Nesuderintos padangos ant tos pačios ašies: Abi padangos ant tos pačios ašies turi būti vienodo dydžio ir protektoriaus rašto (išskyrus atsargines arba avarines padangas).
- Mechaniniai pažeidimai: Bet kokie įpjovimai, įtrūkimai ar išgaubimai, kurie atskleidžia vidinę padangos struktūrą, yra neteisėti.
- Išsikišusios už transporto priemonės kėbulo ribų: Padangos neturi išsikišti už automobilio ratų arkų.
Daugelyje šalių už padangų taisyklių pažeidimus gali būti skiriama iki 700 eurų bauda, konfiskuojamas transporto priemonės registracijos liudijimas arba nurodoma atlikti privalomąją techninę apžiūrą.
Patikrinti padangų amžių ir būklę labai svarbu tiek dėl saugumo, tiek dėl atitikties teisės aktų reikalavimams. Prieš pirkdami naujas padangas visada patikrinkite DOT kodą, kad įsitikintumėte, jog jos nėra senesnės nei trejų metų. Be to, reguliariai tikrindami padangas, ar jos nėra įtrūkusios, netolygiai nusidėvėjusios arba ar nėra protektoriaus gylio problemų, galite išvengti nelaimingų atsitikimų ir brangių baudų.
Ar reguliariai tikrinate padangų amžių ir būklę? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!