Šiuolaikiniuose automobiliuose gali būti iki dešimties oro pagalvių. Tačiau svarbu suprasti, kad oro pagalvės savo darbą atlieka tik tuo atveju, jei laikotės tinkamo sėdėjimo ir saugos diržų naudojimo taisyklių.
Oro pagalvės buvo sukurtos tam, kad sumažintų sužeidimų riziką avarijos metu. Jos įsijungia automatiškai, jei automobilyje esantys jutikliai užfiksuoja susidūrimą. Tuomet įvyksta kontroliuojamas sprogimas – oro pagalvės išsipučia didesniu nei 300 km/val. greičiu.
Tai labai triukšmingas procesas – jo metu triukšmo lygis gali siekti iki 170 dB. Kai oro pagalvė pripildoma dujų, jos storis paprastai siekia 30-45 cm. Specialios angos jos galinėje dalyje užtikrina, kad į ją nepatektų per daug dujų ir kad oro pagalvė nesprogtų, pavyzdžiui, vairuotojui ar keleiviui į veidą.
Staigus ir itin intensyvus oro pagalvių išsiskleidimas gali sukelti sužalojimų. Taip atsitinka, pavyzdžiui, jei vairuodami užsidėjote akinius ant nosies arba rūkote cigaretę. Tokiais atvejais dėl oro pagalvės suveikimo sužalojamas veidas arba akys.
Oro pagalvės suveikimas gali būti pavojingas ne tik minėtu atveju. Siekiant apsaugoti automobilyje esančius keleivius, ypač vaikus ir vyresnio amžiaus žmones, reikėtų laikytis šių taisyklių.
Teisinga kūno padėtis
Važiuojant automobiliu svarbu tinkamai sėdėti ant sėdynių. Priešingu atveju oro pagalvė gali ne padėti, o pakenkti. Štai ką reiškia „tinkamai sėdėti“:
- vairuotojas ir keleivis turi sėdėti tiesiai, kojomis remdamiesi į grindis, o nugara į atlošą.
- vairuotojo krūtinė turėtų būti bent 10 cm nuo vairo centro – štai kodėl taip svarbu pasirinkti tinkamą vairuotojo padėtį. Sėdint nosimi į vairą, išsiskleidus oro pagalvei, galima patirti didelių veido ir krūtinės sužalojimų.
- sėdintys keleiviai turėtų sėdėti kuo toliau nuo prietaisų skydelio.
- priekinio keleivio atveju nelaikykite kojų ant prietaisų skydelio ir nesiremkite į jį rankomis – išsiskleidus oro pagalvei gali būti net sulaužytos galūnės.
- svarbu teisingai padėti rankas ant vairo, t. y. 9.15 val. jei laikysite vairą viena ranka per vidurį, išsiskleidus oro pagalvei ranka gali lūžti.
Oro pagalvė ne tik išsiskleidžia didžiule jėga ją pripučiant. Tuomet taip pat išsiskiria karštos dujos, kurios gali nudeginti kūną.
Jei suveikus oro pagalvei į eismo įvykį patekęs asmuo jaučiasi blogai, būtina atlikti pagrindinius tyrimus. Be abejo, gali prireikti atlikti krūtinės ląstos rentgenogramą, nustatyti galimas neurologines problemas, nuodugniai ištirti akies rageną ir bent preliminariai patikrinti klausą.
Prisisekite saugos diržus
Oro pagalvė išsipučia akimirksniu, todėl, pavyzdžiui, kai į ją atsitrenkia vairuotojo kūnas, ji jau veikia. Tada, veikiama savo svorio, ji pradeda leisti orą ir taip sušvelnina smūgį.
Be abejo, keleivių kūnai į oro pagalvę atsitrenkia ne visu greičiu, nes tam kelią užkerta saugos diržas. Jo užduotis – juos sulaikyti, o oro pagalvės – neleisti jiems atsitrenkti į kietas konstrukcijas, pavyzdžiui, prietaisų skydelį.
Jei saugos diržas neprisisegtas, oro pagalvė gali ne padėti, o pakenkti. Iš tiesų naujesniuose automobiliuose jutikliai, nustatantys jūsų buvimą ant sėdynės, gali neleisti oro pagalvėms išsiskleisti smūgio metu, jei saugos diržas neprisegtas.
Kaip teisingai prisisegti saugos diržą? Pirmiausia jis turi eiti ne per kaklą, o per peties vidurį – todėl automobiliuose naudojamas jų viršutinio tvirtinimo reguliavimas. Savo ruožtu apatinė diržo dalis turėtų eiti per dubens kaulus, o ne per pilvą.
Sėdint automobilyje taip pat patartina iš kišenių išimti kietus daiktus. Kodėl? Nes jie gali sužaloti per avariją.
Vaikai ir nėščios moterys
Kūdikiai ir jaunesni nei 13 metų amžiaus vaikai visada turi būti vežami ant galinės sėdynės. Greitas oro pagalvių išsipūtimas jiems gali būti tiesiog pavojingas.
Žinoma, daugelyje automobilių yra galimybė išjungti keleivio oro pagalvę, o tai reikėtų padaryti, jei priekyje įrengta vaikiška kėdutė. Kita vertus, jei kėdutė montuojama galine kryptimi, tai yra absoliutus reikalavimas. Be to, sėdynė, prie kurios jos pritvirtintos, turėtų būti kuo toliau nuo prietaisų skydelio.
Nėščios moterys taip pat turėtų sėdėti taip, kad jų krūtinė būtų bent 10 cm nuo vairo ir kuo toliau nuo prietaisų skydelio. Pilvinė diržo dalis turėtų būti aukštai ant šlaunų, geriausiai ant dubens kaulų.
Ar oro pagalvės gali sprogti savaime?
Šansai panašūs į loterijos laimėjimą. Tačiau atsitiktinis oro pagalvių suveikimas yra gyvenimo faktas, kuris jau ne kartą lėmė sunkius sužalojimus ar net mirtį. Kai kuriais atvejais jos suveikė, pavyzdžiui, važiuojant per gilią duobę arba staigiai stabdant.
Tačiau dažniausiai jos suveikia dėl saugos sistemos gedimo, mechaniko įsikišimo arba ekstremalių aplinkos sąlygų.