Atidarę automobilio, kurio kėbulas nebuvo remontuotas, variklio dangtį, rasite lipduką su užrašu R134a arba R1234yf, jei tai naujesnis modelis. Įsigyjant naudotą automobilį verta atkreipti dėmesį į šią detalę, nes aptarnavimo išlaidos gali labai skirtis.
Šiandien dauguma vairuotojų sunkiai įsivaizduoja automobilį be oro kondicionieriaus. Tai labai padidina kelionės komfortą, tačiau tai taip pat susiję su išlaidomis. Kiek? Tai priklauso nuo to, kokios medžiagos naudojamos sistemoje.
R134a ir R1234yf – tai oro kondicionavimo sistemose naudojamų šaldymo agentų pavadinimai. R134a yra senesnis šaldymo agentas, kuris nuo 1990-ųjų plačiai naudojamas daugumoje mūsų rinkoje esančių automobilių. R1234yf yra „naujo tipo“ šaldymo agentas, nors iš tikrųjų jis naudojamas jau maždaug dešimtmetį ir nuo 2017 m. tapo standartiniu naujai homologuotuose automobiliuose. Senesniuose modeliuose vis dar galėjo būti gaminama oro kondicionavimo sistema, kurioje naudojamas R134a šaldymo agentas.
2015-2020 m. palaipsniui pereita prie naujojo veiksnio net ir senesniuose modeliuose. Tai svarbu perkantiems šiuo laikotarpiu naudotus automobilius.
Naujas skystis ir senas skystis – skirtumai
Praktiniai veiksnių skirtumai susiję su trimis aspektais. Pirma, naujasis šaldymo agentas yra mažiau efektyvus nei senasis, todėl veikiant oro kondicionavimo sistemai variklis apkraunamas labiau.
Antra, pakeisti šaldymo agentą atliekant techninę priežiūrą yra daug brangiau. Viename autoservise, aptarnaujančiame abiejų tipų oro kondicionierius, pasiteiravau, kiek kainuotų automobilio su 500 g sistema aptarnavimas. Mašinos oro kondicionieriaus pripildymas R134a šaldymo agentu kainuoja 35 eurai, o pripildyti R1234yf – 50 eurų. 100 g senojo tipo faktoriaus kainuoja 7 eurai, o naujojo – 10 eurų. Todėl šaldymo agento pakeitimas kainuoja 70 eurų R134a ir 120 eurų R1234yf. Paslaugos kainos skirtumas yra 50 eurų. Tačiau keitimo procesas yra identiškas.
Paskutinis aspektas – oro kondicionavimo sistemų gedimų dažnis. Mechanikų teigimu, sistemos su R1234yf dažniau genda. Dažniausiai pasitaikančios problemos susijusios su kompresoriais ir nuotėkiu. Senos kondicionavimo sistemos be priežiūros gali veikti iki dešimtmečio, tada paprastai pakanka pakeisti šaldymo agentą. Tačiau rekomenduojama atlikti techninę priežiūrą kas dvejus metus. Naujoms sistemoms dažnai prireikia kapitalinio remonto net iki 10 metų, o tai yra didelis skirtumas.
Kodėl automobilių gamintojai naudoja R1234yf? Visa tai susiję su aplinkosaugos reikalavimais. Naujasis oro kondicionavimo šaltnešis kur kas mažiau prisideda prie šiltnamio efekto nei R-134a. Todėl pasikeitė taisyklės, o kartu ir automobiliai.