Tinkamas padangų protektoriaus gylis yra labai svarbus, ypač važiuojant šlapia danga, o jei tai žieminės padangos – ir ant sniego. Gamintojai į padangą įdeda TWI indikatorių, rodantį padangos nusidėvėjimo lygį. Pastaruoju metu atsirado naujovė – skaitmenys ant protektoriaus.
Šį ženklinimo tipą, kaip matome nuotraukose, pirmą kartą pristatė „Nokian“. Dabar juos taip pat naudoja „Continental“ ir „Goodyear“, todėl juos galima rasti ant įvairių gamintojų padangų. Paslaptingi skaičiai yra ne kas kita, kaip protektoriaus griovelių gylio nurodymas milimetrais. Išnykę skaičiai rodo susidėvėjusį protektorių.
Mažiausias matomas skaičius yra 4. Ši vertė rodo, kad 4 mm protektoriaus storis nebėra optimalus nei vasarinėms, nei žieminėms padangoms. Kai lieka tik „4“, padanga vis dar tinkama naudoti, tačiau tai rodo, kad reikėtų apsvarstyti galimybę ją pakeisti. Kai išnyksta ir ši vertė, padangą reikia nedelsiant pakeisti.
Kodėl toks svarbus protektoriaus gylis?
Pagrindinė protektoriaus griovelių užduotis – šalinti vandenį iš po padangos ir užtikrinti sukibimą su šlapia danga. Dėl griovelių vanduo susikaupia šiose vietose ir nepraranda sukibimo. Nesant pakankamo skaičiaus griovelių, vanduo negalėtų būti efektyviai stumiamas per padangą, todėl ji slystų.
Kuo daugiau protektoriaus griovelių liečiasi su keliu, tuo daugiau vietos susikaupia vandeniui, o tai padidina sukibimą su slidžiu paviršiumi. Kuo gilesnis ir platesnis protektoriaus griovelis ir kuo daugiau griovelių liečiasi su keliu, tuo jis veiksmingesnis. Todėl žieminių padangų raštas paprastai būna nuožulnus, vadinamas eglute, todėl ant su keliu besiliečiančio paviršiaus susidaro daugiau „rezervuarų“, palyginti su išilginiais grioveliais.

Padangų gamintojai nurodo vardinį protektoriaus plotį ir griovelių skaičių, todėl rinkdamiesi konkretų padangos modelį negalime to kontroliuoti. Kita vertus, griovelių gylis yra glaudžiai susijęs su padangų nusidėvėjimu. Tai vienintelis aspektas, kuriam mes, naudotojai, galime daryti įtaką. Jei padangą pakeisite anksčiau, jos eksploatacinės savybės ant šlapios dangos pagerės, o jei padangą pakeisite vėliau, jos eksploatacinės savybės gerokai pablogės.
Kad suprastumėte, koks svarbus yra protektoriaus griovelių skaičius ir apimtis, verta pažvelgti į kai kurias automobilių sporto šakas, kuriose protektoriaus pjaustymas naudojamas padangose, naudojamose esant drėgnam orui. Kai pradeda lyti, komandos, norėdamos prisitaikyti prie naujų sąlygų, sumažina padangų protektorių, tačiau tai daroma sukibimo su sausa danga sąskaita. Pjovimas padidina griovelių skaičių ir plotį bei jų vandens talpą kontakto vietoje.
Kokiame gylyje protektorius nebėra saugus?
Vadovaudamiesi pirmiau aprašytu principu, kalbame apie 4 mm gylį. Mažesnės nei ši vertė padangos ant šlapios dangos veikia pastebimai prasčiau. Tačiau verta atkreipti dėmesį, kad pagal JT taisyklę ECE-R117, kurios nauja redakcija įsigaliojo 2024 m. liepos 1 d., padangų gamintojai turi užtikrinti gerą veikimą iki protektoriaus nusidėvėjimo ribos, t. y. 1,6 mm.