Žiemai vis labiau įsitvirtinant Lietuvoje, vairuotojai susiduria su įvairiais sezoniniais pavojais – nuo apledėjusių kelių iki prasto matomumo. Tačiau vienas dažnai nepastebimas pavojus gali turėti rimtų pasekmių: ant transporto priemonių, ypač sunkvežimių, susikaupęs sniegas ir ledas. Kiekvieną žiemą maždaug 4 iš 10 su sunkvežimiais susijusių eismo įvykių įvyksta dėl to, kad krentantis sniegas ar ledas apgadina kitas transporto priemones. Draudimo ekspertai įspėja vairuotojus imtis atsargumo priemonių, kad šie paslėpti žiemos pavojai nesukeltų brangiai kainuojančių ar net gyvybei pavojingų avarijų.
Aplaidumo kaina
Draudimo bendrovės „If“ transporto žalų skyriaus vadovės Lietuvoje Guodos Jasaitės teigimu, nuo sunkvežimių stogų krentantis ledas dažniausiai sudaužo priekinius stiklus ir sugadina priekinius žibintus, todėl jų remontas kainuoja brangiai. „Tokie įvykiai vairuotojams gali kainuoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų, priklausomai nuo automobilio modelio ir žalos dydžio. Pavyzdžiui, vienu iš mūsų atvejų, kai krentantis ledas apgadino automobilio kėbulą, žala siekė beveik 5 000 eurų, o kitu atveju prireikė beveik 1 500 eurų kainuojančio priekinių žibintų keitimo“, – sako Jasaitė.
Išvalykite stogą, veidrodžius ir langus
„Paskutinis dalykas, kurį nori daryti šaltą rytą, yra stovėti šaltyje ir grandyti ledą nuo automobilio“, – sako Jasaitė. „Daugelis vairuotojų, prieš skubėdami išvažiuoti, nuvalo tik nedidelę priekinio stiklo dalį. Tačiau labai svarbu skirti kelias papildomas minutes ir nuvalyti sniegą nuo viso priekinio stiklo, šoninių veidrodėlių, galinio stiklo ir, svarbiausia, nuo stogo.“
Ant stogo likęs sniegas ir ledas gali netikėtai nuslysti žemyn ir užstoti jums matomumą arba apgadinti už jūsų važiuojančią transporto priemonę. Kai kuriais atvejais tai gali net sukelti eismo įvykį, jei vairuotojas yra priverstas pasukti, kad išvengtų krintančių nuolaužų.
Sunkvežimių vairuotojai turi būti itin atsargūs
Sunkvežimių vairuotojai turi būti dar atsargesni valydami sniegą. Jei per naktį susikaupė sniego, ryte būtina kruopščiai patikrinti transporto priemonę. Ypač problemiškas yra priekabos stogas, nes ant jo susikaupia daugiausia sniego ir ledo.
UAB „Adampolis“ ekonominio vairavimo instruktorius Romualdas Minelga rekomenduoja sunkvežimių vairuotojams prieš pradedant važiuoti iš priekabos vidaus šepečio kotu paliesti stogą, kad iš jo išsivyniotų susikaupusį ledą. „Taip pat labai svarbu turėti tinkamą sniego valymo įrangą: kokybiškas sniego šepetys ir ledo grandiklis gali labai padėti išvengti nelaimingų atsitikimų“, – pataria jis.
Užtikrinkite maksimalų matomumą
Žiemos sąlygos gali lengvai sumažinti matomumą, todėl vairuotojams sunkiau matyti ir būti matomiems. Sniegu padengti priekiniai žibintai gali gerokai pabloginti transporto priemonės matomumą, todėl padidėja susidūrimų rizika – ypač ankstyvą rytą, kai dar tamsu.
Vairuotojai taip pat turėtų nepamiršti išvalyti galinio vaizdo kamerų, kurias gali užstoti sniegas ir ledas. „Daug avarijų įvyksta vien dėl to, kad vairuotojai pasikliauja šiomis kameromis ir tik per vėlai supranta, kad jos buvo užverstos sniegu“, – pastebi D. Jasaitė.
Be to, įsitikinkite, kad priekinio stiklo valytuvai yra geros būklės. Žiemos mėnesiais jie gali greitai susidėvėti, o kad galėtų susidoroti su gausiai iškritusiu sniegu, jie turi puikiai veikti. Investuoti į žiemai skirtus valytuvus, pritaikytus ekstremalioms temperatūroms, gali būti protingas sprendimas.
Parkuokitės protingai ir planuokite iš anksto
Jei per naktį numatomas snygis, pasvarstykite, ar nevertėtų pastatyti automobilio garaže arba po pastoge. Smarkios audros atveju, uždengę automobilį apsaugine plėvele, išvengsite priekinio stiklo ir kėbulo pažeidimų dėl ledo.
Paslėptas sunkvežimio stogo ledo pavojus
Sunkvežimių vairuotojai prieš kiekvieną kelionę turėtų patikrinti savo transporto priemones, kad įsitikintų, jog jos yra saugios kelyje. „Transporto priemonių techninė priežiūra labai svarbi ne tik krovinio apsaugai, bet ir visų eismo dalyvių saugumui. Deja, dėl lengvųjų automobilių ir sunkvežimių susidūrimų dažnai patiriama didelė žala ir net žūsta žmonės. Lengvųjų transporto priemonių vairuotojai visada turėtų laikytis saugaus atstumo nuo sunkiasvorių sunkvežimių, ypač žiemą“, – sako Minelga.
Draudimo ekspertai įspėja, kad kuo ilgiau sniegas ir ledas kaupiasi ant sunkvežimių stogų, tuo pavojingesni jie tampa. Ilgainiui gali susidaryti ledo plokštės, kurios nukritusios gali padaryti didelę žalą. Kai kuriais atvejais pranešama, kad ledo gabalai sudaužo priekinius žibintus, sugadina stogo bagažines ir net sudaužo stoglangius, o tai lemia tūkstančius eurų siekiančias remonto išlaidas.
Šią žiemą būkite saugūs
Vairuojant žiemą reikia būti itin atsargiems ir pasiruošti. Nesvarbu, ar vairuojate asmeninę transporto priemonę, ar komercinį sunkvežimį, skyrę kelias papildomas minutes sniegui ir ledui nuvalyti, galite išvengti nelaimingų atsitikimų, išgelbėti žmonių gyvybes ir išvengti brangiai kainuojančių nuostolių.
Ar kada nors vairuodami susidūrėte su krentančiu sniegu ar ledu nuo kitos transporto priemonės? Pasidalykite savo istorijomis žemiau esančiuose komentaruose!