Didėjant ekstremalių orų ir laukinių gyvūnų judėjimo keliuose rizikai, Lietuvos keliuose veikiantys kintamos informacijos ženklai (KIŽ) tampa vis svarbesni. Šie ženklai realiu laiku informuoja vairuotojus apie pavojus kelyje, taip padėdami išvengti nelaimių.
Kas yra KIŽ sistemos ir kaip jos veikia?
KIŽ – tai elektroniniai kelio ženklai, kurie keičiasi priklausomai nuo situacijos. Juos valdo automatinė sistema, kuri renka duomenis iš jutiklių: kelių dangos, oro temperatūros, vėjo stiprumo, kritulių intensyvumo ir eismo srautų.
- Oro ir kelio jutikliai fiksuoja slidumą ir matomumą
- Duomenys perduodami į sistemą, kuri pagal algoritmą parenka tinkamą ženklą
- Ekrane vairuotojai mato greičio ribojimus, įspėjimus apie rūką, liūtį ar kliūtis
Viskas vyksta automatiškai – įvykus pokyčiams, ženklai įsijungia nedelsiant.
Ypač svarbu per liūtis, rūką ir miglą
Kaip sako klimatologas Justinas Kilpys, Lietuvoje vis dažniau pasitaiko stiprių, trumpų liūčių bei krušos – net balandžio mėnesį. Dėl tokio oro padidėja eismo įvykių rizika.
„Via Lietuva“ atstovas Vytautas Pranckus paaiškina, kad esant stipriems krituliams, sistema automatiškai rodo scenarijų „Slidus kelias“ ir sumažina leistiną greitį. Tokiu būdu vairuotojai įspėjami apie pavojų realiu laiku.
Gyvūnų aptikimas – apsauga nuo susidūrimų
Kelyje Nr. 195 ties Panevėžiu veikia unikali sistema su šiluminėmis kameromis. Jos aptinka stumbrus ar kitus gyvūnus arti kelio. Kai tik aptinkamas judėjimas, sistema įjungia įspėjamuosius ženklus ir sumažina greitį.
Tokie sprendimai padeda sumažinti eismo įvykių riziką, ypač gyvūnų migracijos metu.
Kur veikia šios sistemos?
Pirmoji sistema įdiegta dar 2014 m. prie Jakų žiedo Klaipėdoje. Dabar jų yra vis daugiau:
- Magistralė A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda – 49 postai
- A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai – 25 postai
- A17 Panevėžio aplinkkelis – 24 postai
Ateityje planuojama išplėsti KIŽ tinklą, įdiegiant naujus scenarijus, pavyzdžiui, informavimą apie kamščius.
Ką sako KET ir ką privalo žinoti vairuotojas?
Pagal Kelių eismo taisykles, kintamos informacijos ženklai yra viršesni už kitus žymėjimus – vairuotojai privalo jų laikytis.
Tačiau net ir sumažintas greitis ne visada yra saugus – vairuotojas pats turi įvertinti matomumą, kelio dangą ir pasirinkti saugų greitį. Kaip sako V. Pranckus, „sistema padeda, bet atsakomybė išlieka vairuotojui“.
Klimato pokyčiai: pavojai tik didės
Pasak klimatologo, kylanti temperatūra lemia didesnį vandens garų kiekį ore. Dėl to dažniau susidaro trumpalaikės, bet intensyvios liūtys. Jos gali apsemti kelius ir trikdyti eismą.
Per pastaruosius 50 metų tokių reiškinių padaugėjo ypač Telšiuose, Laukuvoje ir aplinkinėse vietovėse. Todėl tokių ženklų svarba tik augs.
Ateities planai – dar daugiau automatizacijos
„Via Lietuva“ planuoja plėsti KIŽ sistemą, įtraukdama kamščių aptikimą ir dar greitesnį reagavimą į situacijas kelyje. Tai leis užtikrinti dar sklandesnį ir saugesnį eismą magistraliniuose keliuose.
O ar jūs esate pastebėję tokius ženklus savo kelyje? Pasidalinkite komentaruose!