Nesvarbu, ar važinėjate dviračiu kasdien, ar savaitgaliais, svarbu suprasti atnaujintus 2025 m. Lietuvos dviračių eismo reglamentus, kad užtikrintumėte savo saugumą ir atitiktį teisės aktams. Čia pateikiamas išsamus vadovas, kaip teisėtai ir saugiai važiuoti dviračiu.
Amžiaus ir kvalifikacijos reikalavimai
Važiuoti pagrindiniu keliu (važiuojamąja dalimi):
- Nuo 14 metų – jokių sąlygų
- Nuo 12 metų – jei yra dviračių mokymo kurso sertifikatas
- Nuo 8 metų – tik lydint suaugusiajam
Gyvenamosiose vietovėse šie amžiaus apribojimai netaikomi.
Techniniai dviračių reikalavimai
Pagal Lietuvos kelių eismo taisykles (KET), dviratis turi būti techniškai tvarkingas:
- Veikiantys stabdžiai bent vienoje ašyje
- Skambutis arba signalas
- Atšvaitai: raudoni (gale), balti (priekyje), oranžiniai (ratų stipinai)
- Šviesos tamsiuoju paros metu: baltas priekinis žibintas ir raudonas galinis žibintas šviesa
Matomumas ir apsaugos priemonės
Esant blogam matomumui arba tamsiuoju paros metu:
- Privaloma dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba veikiančius priekinius / galinius žibintus
Dieną, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, dviratininkai privalo dėvėti:
- Arba šviesą atspindinčią liemenę
- Arba aktyvius baltus / raudonus žibintus
Šalmus:
- Privaloma dviratininkams iki 18 metų
- Rekomenduojama suaugusiesiems, ypač intensyvaus eismo zonose
Leidžiami dviračių maršrutai
Pageidaujami takai dviratininkams:
- Specialūs dviračių takai
- Dviračių takai
- Bendri pėsčiųjų ir dviračių takai
Jei tokių takų nėra, dviratininkai gali važiuoti:
- Kelkėmis (jei asfaltuota ir saugu)
- Atsargiai, pagrindinio kelio dešinėje pusėje
Važiuoti dviračiu šaligatviu leidžiama tik tuo atveju, jei:
- Dviračių takų nėra
- Dviratininkas veža vaiką iki 7 metų
- Kelio sąlygos nesaugios
Greitis šaligatviuose: 3–7 km/h; Pėstieji visada turi pirmenybę.
Saugus elgesys ir manevravimas
- Sankryžose: sumažinkite greitį, užtikrinkite saugumą, prireikus leiskite dviračiui važiuoti pėsčiomis
- Pėsčiųjų perėjose: nulipkite nuo dviračio ir stumkite jį, nebent jis pažymėtas kaip dviračių perėja
- Laikykitės visų šviesoforo signalų, įskaitant ir dviratininkams
Draudžiamas elgesys
- Važiavimas greitkeliais arba greitkeliais (nebent yra dviračių takų)
- Važiavimas be rankų (nelaikant rankų ant vairo)
- Keleivių ar krovinio vežimas netinkamai
- Būti tempiamam arba vilkti kitus
- Važiavimas didelėmis grupėmis, kurios sutrikdo eismą
Grupinio važiavimo dviračiu taisyklės
- Leidžiama keliuose, jei tai suderinta su vietos savivaldybe arba policija
- Važiuojantieji privalo laikytis vienos eismo juostos, važiuoti eilėje arba poromis
Baudos ir atsakomybė
- Įspėjimai arba baudos nuo 10 iki 90 eurų, priklausomai nuo pažeidimo
- Už avarijos sukėlimą gali būti taikoma baudžiamoji atsakomybė
Elektriniai dviračiai
Jei elektrinis dviratis:
- Turi pedalų pagalbą ir galią iki 250 W – traktuojama kaip įprastas dviratis
- Viršija 250 W arba 25 km/val. – gali būti klasifikuojama kaip mopedas
Tokiais atvejais gali reikėti techninės apžiūros, draudimo ir AM vairuotojo pažymėjimo.
Vaikų vežimas dviračiais
- Leidžiama vaikams iki 7 metų
- Būtina naudoti specialią sėdynę arba priekabą
- Vaikas privalo dėvėti šalmą
Naudingi įrankiai ir programėlės dviratininkams
- Navigacija: „Komoot“, „Strava“, „Ride with GPS“
- Orai: Yr.no
- Saugos žemėlapiai: Dviračių žemėlapis, „Google“ žemėlapiai (dviračio režimas)
Dviračių draudimą gali įsigyti kai kurie komerciniai tiekėjai.
Avarijų statistika ir saugumas kampanijos
- 2023 m. Lietuvoje žuvo 5 dviratininkai ir daugiau nei 120 buvo sužeista
- Beveik 40 % gyventojų neturėjo atšvaitų ar šalmų
Pradėtos pagrindinės kampanijos:
- „Būkite matomi“ – policijos patikrinimai miestuose ir kaimo vietovėse
- „Diena be automobilio“ – dviračių eismo mieste skatinimas
Būsimi pakeitimai (2026 m. pasiūlymas)
Seimas svarsto 2026 m. įstatymą, leidžiantį dviratininkams važiuoti pėsčiųjų perėjomis, jei jie:
- Sulėtina greitį
- Užleidžia kelią pėstiesiems
- Užtikrina saugumą
Kokia jūsų nuomonė? Ar Lietuvos dviračių įstatymai gerina saugumą, ar apsunkina važiavimą dviračiu? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.