Seimas preliminariai pritarė Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisoms, kuriomis siekiama sušvelninti administracines nuobaudas už transporto priemonių keliamą taršą. Šis sprendimas priimtas reaguojant į visuomenės pasipiktinimą dabartinėmis griežtomis priemonėmis.
Dabartinės nuobaudos: Žiauri realybė
Pagal galiojančias taisykles asmenims, eksploatuojantiems transporto priemones, kurios išmeta teršalus virš nustatytų ribų arba kurių išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemos neveikia, gresia didelės baudos. Pirmą kartą nusižengusiems asmenims skiriamos nuo 100 iki 300 eurų baudos, o pakartotinai nusižengus – nuo 300 iki 500 eurų. Juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims skiriamos dar didesnės baudos – nuo 300 iki 500 eurų, o už pakartotinius pažeidimus – nuo 600 iki 900 eurų.
Siūlomi pakeitimai: Įspėjimo sistemos įvedimas
Siūlomais pakeitimais siekiama nustatyti švelnesnes bausmes asmenims. Pirmą kartą nusižengusiems vairuotojams vietoj tiesioginių baudų būtų galima skirti įspėjimą, jei jų transporto priemonės išmeta daugiau teršalų nei leistina. Manoma, kad šiuo pakeitimu siekiama užtikrinti vykdymo pusiausvyrą ir teisingesnį požiūrį, suteikiant asmenims galimybę ištaisyti savo veiksmus ir neskirti tiesioginių finansinių nuobaudų.
Varomoji jėga: Visuomenės reakcija
Šios teisėkūros iniciatyvos rengėjai pabrėžia, kad šiuos pakeitimus paskatino visuomenės atsiliepimai. Daugelis piliečių išreiškė nuomonę, kad dabartinės bausmės yra pernelyg griežtos ir neproporcingos. Siūlydamas šias pataisas Seimas pripažįsta, kad reikia protingesnio ir teisingesnio požiūrio į aplinkos apsaugą.
Aplinkosaugos pareigūnų įgalinimas
Nuo šių metų pradžios aplinkosaugos kontrolės pareigūnams suteikta teisė stabdyti transporto priemones ir tikrinti, ar jų išmetami teršalai atitinka techninius standartus. Jei nustatoma, kad transporto priemonės išmetamųjų teršalų kiekis neatitinka reikalavimų, pareigūnai gali panaikinti transporto priemonės privalomosios techninės apžiūros dokumentus, todėl ją eksploatuoti draudžiama.
Kelias į priekį
Įstatymo projektas (Nr. XIVP-3628(2)) sulaukė didelio palaikymo per išankstinį balsavimą: už jį balsavo 80 Seimo narių, vienas buvo prieš, du susilaikė. Tačiau tam, kad šie pakeitimai taptų įstatymu, Seimas dėl įstatymo projekto turi balsuoti dar kartą.
Siūlomi pakeitimai atspindi perėjimą prie labiau subalansuoto požiūrio į transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekio mažinimą, pripažįstant, kad reikia ir atskaitomybės, ir teisingumo. Jei šis teisės aktas bus priimtas, jis galėtų tapti pavyzdžiu kitoms valstybėms, kurios susiduria su aplinkosaugos standartų vykdymo užtikrinimo problema ir netaiko pernelyg griežtų sankcijų savo piliečiams.