2025 m. birželio 3 d. – minint Pasaulinę dviračių dieną, Vilniaus miestas didžiuodamasis demonstruoja, kad tapo vienu iš draugiškiausių dviratininkams miestų Baltijos šalyse. Per pastarąjį dešimtmetį Lietuvos sostinė padarė reikšmingą pažangą dviračių infrastruktūros srityje, skatindama gyventojus rinktis dviračius kasdienėms kelionėms į darbą ir laisvalaikiui.
Kodėl Vilnius sparčiai tampa dviratininkų miestu
Vilnius gerokai išplėtė dviračių infrastruktūrą. Savivaldybės duomenimis, miesto dviračių takų tinklas išaugo nuo vos 40 kilometrų iki įspūdingo 170 kilometrų ilgio. Ši plėtra ne tik pagerina saugumą, bet ir sujungia daugiau rajonų, todėl gyventojams lengviau judėti mieste be automobilio.
Daugiau nei tik nauji dviračių takai
Miesto pastangos neapsiriboja tik dviračių takų tiesimu. Įrengta daugiau kaip 3 500 dviračių stovų, leidžiančių dviratininkams saugiai pasistatyti dviračius prie namų, biurų, mokyklų ir viešųjų erdvių. Be to, Vilniuje įrengtos pirmosios Lietuvoje uždaros dviračių saugyklos, užtikrinančios papildomą apsaugą nuo vagysčių ir oro sąlygų.
Inovacijos: Pirmoji Lietuvoje tikra „dviračių gatvė“
Vienas ryškiausių pokyčių – tai P. Vileišio gatvė į pirmąją specialią dviračių gatvę Lietuvoje. Tai reiškia, kad automobiliai laikomi „svečiais“, o kelio konstrukcijoje pirmenybė teikiama dviratininkams. Tai yra precedentas visos šalies miestų projektavimui ir gali tapti pavyzdžiu būsimoms dviratininkams draugiškoms gatvėms.
Investavimo į dviračių infrastruktūrą nauda
- Sveikata ir gerovė: Skatina kasdienį gyventojų fizinį aktyvumą.
- Mažesnės spūstys: Mažiau automobilių kelyje reiškia sklandesnį eismą.
- Poveikis aplinkai: Skatina švaresnį ir ekologiškesnį miestą.
- Lengvas judumas: Dviračiai yra nebrangi alternatyva automobiliams ar viešajam transportui.
Ką sako miestų planuotojai ir ekspertai
„Vilnius tapo Baltijos šalių miestų etalonu pagal dviračių prieinamumą“, – sako Dr. Mantas Jankauskas, Vilniaus Gedimino technikos universiteto judumo mieste ekspertas. „Miesto ilgalaikė vizija teikti pirmenybę tvariam judumui rodo tikrą lyderystę sprendžiant tiek klimato kaitos, tiek miesto gyvybingumo problemas.“
Miesto dviračių sporto aktyvistė Rūta Matulevičiūtė priduria: M. Matulevičiūtė: „Prieš penkerius metus saugiai važiuoti dviračiu Vilniuje buvo sudėtinga. Šiandien jis tampa visuotinai paplitęs. Šie pokyčiai įgalina žmones ir daro miestą įtraukesnį.“
Kas toliau laukia Vilniaus dviratininkų?
Savivaldybė užsiminė apie būsimus projektus, tarp kurių – nauji upių pakrančių takai, išplėstos dviračių nuomos paslaugos ir integracija su viešojo transporto tinklais. Tikslas – ne tik aptarnauti dabartinius dviratininkus, bet ir įtikinti daugiau gyventojų persėsti iš automobilių į dviračius.
Kaip galite prisijungti prie judėjimo
- Pradėkite bent kartą per savaitę į darbą važinėti dviračiu.
- Naudokitės naujais saugiais dviračių stovais ir saugyklomis.
- Paskatinkite draugus ir bendradarbius išbandyti važiavimą dviračiu.
- Pateikite savivaldybei atsiliepimus apie dviračių naudojimo sąlygas savo rajone.
Dviračiu į ekologiškesnę ateitį
Vilnius įrodo, kad, turėdami tinkamą viziją ir pasiryžimą, miestai gali pereiti prie ekologiškesnio ir tvaresnio judumo. Įrengus 170 km dviračių takų ir tūkstančius dviračių stovų, važinėti dviračiais dar niekada nebuvo taip paprasta ir saugu. Taigi, kai kitą kartą vyksite į kelionę, apsvarstykite galimybę tai daryti dviem ratais.
Ar naudojatės dviračiu Vilniuje? Kaip manote, ką dar reikia tobulinti? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!