Daugelis žmonių mano, kad vairuotojas automatiškai kaltas bet kokioje automobilio avarijoje, tačiau taip yra ne visada. Lietuvoje kaltės nustatymas priklauso nuo konkrečių įvykio aplinkybių, patvirtintų įrodymais ir įvertintų policijos, draudikų ar teismo.
Kada paprastai kaltas vairuotojas?
Vairuotojas paprastai laikomas atsakingu, kai pažeidžia kelių eismo taisykles ar saugos normas. Dažniausios situacijos:
- Stop ženklo arba raudono šviesoforo signalo ignoravimas
- Greičio viršijimas arba neatsargus vairavimas
- Pėsčiųjų ar kitų transporto priemonių ignoravimas
- Vairavimas neturint vairuotojo pažymėjimo arba apsvaigus nuo alkoholio
Kada vairuotojas gali būti nekaltas?
Yra keletas scenarijų, kai vairuotojas gali būti neatsakingas už avariją:
- Transporto priemonė buvo tinkamai pastatyta arba važiavo pagal taisykles, tačiau susidūrimą sukėlė kitas eismo dalyvis
- Situacija, kai atsakingas vairuotojas pabėga iš įvykio vietos
- Išorinės sąlygos, pvz., apledėję keliai arba gilios duobės, kurios nebuvo tinkamai pažymėtos arba prižiūrimos
- Staigus gyvūno ar pėsčiojo pasirodymas kelyje
Kas nustato kaltę Lietuvoje?
Kaltė gali nustato:
- Policija – jei jie iškviečiami į įvykio vietą, jie parengia oficialų protokolą ir gali skirti baudą
- Draudimo bendrovės – remdamiesi eismo įvykių deklaracijomis, nuotraukomis, liudytojų parodymais ir įstatymais
- Teismas – jei šalys ginčija sprendimą arba draudikai negali susitarti
Bendra (dalinė) kaltė
Kartais prie eismo įvykio prisideda abu vairuotojai. Dėl to atsiranda bendra atsakomybė. Pavyzdžiui:
- Vienas vairuotojas viršijo greitį
- Kitas nesilaikė saugaus atstumo
Kiekviena šalis gali būti laikoma iš dalies atsakinga, o kompensacija atitinkamai koreguojama.
Svarbios taisyklės, kurių reikia laikytis įvykio vietoje
- Jūs neprivalote pripažinti kaltės įvykio vietoje
- Nepasirašykite nieko, su kuo nesutinkate – ypač avarijos deklaracijų
- Surinkite įrodymus: nuotraukas, vaizdo registratoriaus įrašus ir liudytojų kontaktinius duomenis
- Nedelsdami informuokite savo draudimo bendrovę
Kas nutinka, jei abu vairuotojai neigia kaltę?
Jei abi šalys neigia atsakomybę:
- Policija gali nuspręsti remdamasi įvykio vieta ir įrodymais
- Draudimo bendrovės gali atsisakyti mokėti, kol nebus priimtas aiškus sprendimas
- Byla gali būti perduota civilinei bylai prireikus kreiptis į teismą
Ką daryti, jei esate neteisingai apkaltintas?
- Nepasirašykite pareiškimo, kuriame teigiate kaltę
- Aiškiai pažymėkite nesutikimą („Nesutinku“)
- Pateikite visus patvirtinamuosius įrodymus savo draudikui
- Prireikus pasikonsultuokite su teisės ekspertu
Draudimo poveikis ir bonus-malus sistema
Jei nustatoma, kad esate kaltas, jūsų draudimo įmoka gali padidėti. Lietuvoje naudojama bonus-malus sistema, skirta koreguoti jūsų civilinės atsakomybės įmoką pagal avarijų istoriją.
Ekspertų patarimai
„Vairuotojai niekada neturėtų skubėti pripažinti kaltės įvykio vietoje. Emocinės reakcijos dažnai sukelia skubotus pareiškimus, kuriuos vėliau sunku pakeisti. Visada dokumentuokite situaciją ir leiskite galutinį sprendimą priimti specialistams.“ – M. Žukauskas, kelių eismo teisės ekspertas
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.