Elektromobiliai Lietuvoje vis labiau populiarėja, tačiau neseniai atliktas nacionalinis tyrimas patvirtina, kad finansinė parama išlieka pagrindiniu vairuotojų motyvu. Ekspertai teigia, kad be stiprių ekonominių paskatų visuotinis diegimas išliks lėtas.
Lietuviai vis dar vertina elektromobilius kaip aukščiausios klasės pirkinį
„Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktos reprezentatyvios apklausos duomenimis, pusė Lietuvos vairuotojų (48 proc.) teigia, kad finansinė paskata būtų pagrindinė priežastis, dėl kurios jie svarstytų galimybę persėsti į elektromobilį. Ši tendencija ryškėja su amžiumi – jei tarp 18-25 metų amžiaus žmonių su tuo sutinka 42 %, tai tarp vyresnių nei 56 metų žmonių šis skaičius išauga iki 55 %.
Kiti motyvuojantys veiksniai, pavyzdžiui, nemokama automobilių stovėjimo aikštelė (23 %) arba galimybė naudotis autobusų juostomis (12 %), yra vertinami, tačiau nėra tokie veiksmingi kaip tiesioginė finansinė parama.
„Šie skaičiai rodo, kad vairuotojai Lietuvoje vis dar laiko elektromobilius brangiomis transporto priemonėmis, kurioms įsigyti reikia išorinės finansinės pagalbos“, – sakė ‚Lietuvos draudimo‘ Privačių klientų departamento vadovas Raimondas Geleževičius.

Tarptautiniai pavyzdžiai rodo kelią
Tokių šalių, kaip Norvegija, patirtis rodo, kad griežta politika gali paskatinti elektromobilių naudojimą. Remiantis „JATO Dynamics“ 2024 m. duomenimis, dabar Šiaurės šalių regione elektromobiliai sudaro 51 % visų transporto priemonių, o Norvegijoje – net 88 %.
„Norvegijos sėkmę lėmė ilgalaikė strategija, kurioje derinamos dosnios subsidijos, mokesčių lengvatos, plati įkrovimo infrastruktūra ir aiškūs aplinkosaugos tikslai“, – aiškino Geleževičius.

Pažanga Lietuvoje: paskatos ir infrastruktūra
Geleževičius pažymėjo, kad Lietuva daro nuolatinę pažangą diegiant elektromobilius. Šiuo metu gyventojai per Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA) gali kreiptis dėl valstybės subsidijų, kurios gali siekti iki 5 000 eurų naujiems ir iki 2 500 eurų naudotiems elektromobiliams.
Nors elektromobiliai vis dar sudaro mažiau nei 10 proc. rinkos, jų skaičius sparčiai auga. VĮ „Regitra“ duomenimis, Lietuvoje šiuo metu yra užregistruota apie 28 500 elektromobilių, o metinis augimas siekia apie 50 %.
Tuo tarpu Susisiekimo ministerija praneša, kad visoje šalyje veikia daugiau nei 2 500 viešųjų įkrovimo stotelių, t. y. aštuonis kartus daugiau nei 2020 m.

Ko trūksta: Koordinuotas ilgalaikis planas
Nors infrastruktūra ir paskatos yra sukurtos, A. Geleževičius įspėja, kad Lietuvoje vis dar trūksta sistemingo ilgalaikio požiūrio, palyginamo su labiau išsivysčiusiomis elektromobilių rinkomis.
„Mums reikia ne tik infrastruktūros. Norint greičiau įsisavinti technologijas, būtina sukurti aiškias ir stabilias ekonomines paskatas bei strategiškai suderinti viešojo ir privačiojo sektorių suinteresuotųjų šalių veiksmus“, – sakė jis.
Lietuvos vairuotojai vertina elektromobilių privalumus
Apklausa atskleidė, kad 28 proc. respondentų vertina elektromobilius dėl jų ekologiškumo, o dar 28 proc. vertina tylų ir sklandų vairavimą. Be to, 21 proc. respondentų patinka patogus įkrovimas namuose.
„Šie veiksniai leidžia manyti, kad ilgainiui elektromobiliai taps populiaresni“, – sakė A. Geleževičius, – ‚tačiau tempas priklausys nuo to, kaip pavyks suderinti valstybės politiką, verslo iniciatyvas ir vartotojų poreikius‘.
Ką apie tai manote jūs? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!