Pasaulinei bendruomenei žengiant link anglies dioksido neutralumo, viena šalis yra ties riba, kai bus sukurtas visas elektrinių transporto priemonių (EV) parkas, o tai gali visam laikui pakeisti automobilių kraštovaizdį.
Norvegija pirmauja siekiant 100 proc. elektra varomų transporto priemonių
Norvegija tapo pasaulinio elektromobilių diegimo lyderė. 2024 m. 9 iš 10 šalyje parduodamų naujų transporto priemonių buvo elektrinės. Norvegijos kelių informacijos tarnybos duomenimis, vyriausybė įsitikinusi, kad iki 2025 m. pabaigos pavyks pasiekti 100 proc. elektromobilių tikslą.
Šis perėjimas neįvyko atsitiktinai. Norvegijos strategija apėmė dideles mokesčių lengvatas, atleidimą nuo rinkliavų, sumažintus automobilių stovėjimo mokesčius ir dideles investicijas į įkrovimo infrastruktūrą. Visi šie veiksniai kartu paspartino elektromobilių diegimą sparčiau nei bet kurioje kitoje šalyje.
Europos finansinis postūmis: Skatinimo priemonės, kurios veikia
Kitos Europos šalys deda panašias pastangas. Vokietijoje naujiems elektromobilių pirkėjams skiriamos iki 7 000 eurų subsidijos ir 10 metų atleidžiama nuo kelių mokesčio. Įmonės, perkančios elektromobilių parkus, taip pat naudojasi mokesčių lengvatomis, todėl dideliems operatoriams patrauklu pereiti prie elektrinių transporto priemonių.
Prancūzijoje įdiegta panaši premijų sistema, pagal kurią elektromobilių pirkėjams, ypač mažas pajamas gaunantiems asmenims, taikomos iki 7500 eurų paskatos. Prancūzijos vyriausybė taip pat remia namų įkroviklių įrengimą, taip dar labiau sumažindama patekimo į rinką kliūtis, trukdančias pradėti naudoti elektromobilius.
Kinijos mastas dominuoja pasaulinėje EV erdvėje
Nepaisant Norvegijos lyderystės vienam gyventojui, Kinija išlieka didžiausia pasaulyje EV rinka. Nuo 2023 m. gruodžio mėn. beveik 50 proc. visų Žemėje esančių elektrinių transporto priemonių buvo registruotos Kinijoje. Tai daugiausia lėmė spartus BYD iškilimas ir strateginės vyriausybės investicijos į akumuliatorių technologijas ir infrastruktūrą.
Dėl milžiniško gyventojų skaičiaus ir gamybos pajėgumų Kinijos įtaka pasaulinėms elektromobilių tendencijoms yra neprilygstama, tačiau pagal viso automobilių parko elektrifikavimo procentą ji vis dar atsilieka nuo Norvegijos.
JAV atsilieka, nepaisant stiprių prekės ženklų
Nors „Tesla“ ir kiti gamintojai padėjo paskatinti elektromobilių diegimą Jungtinėse Valstijose, šalis vis dar susiduria su infrastruktūros trūkumais visoje šalyje, nenuoseklia valstijų politika ir svyruojančia politine parama. Elektromobilių diegimą dar labiau apsunkino „Tesla“ vidaus problemos, įskaitant vadovybės pokyčius ir nesutarimus dėl prekybos atstovybių.
Vis dėlto impulsas yra, o tokių šalių, kaip Norvegija ir Kinija, pamokos gali įkvėpti veiksmingesnei politikai ateityje.
Ko pasaulis gali pasimokyti iš Norvegijos sėkmės
Norvegijos patirtis rodo, kad vartotojų skatinimo priemonių, palankios infrastruktūros ir vyriausybės įsipareigojimų derinys gali greitai pakeisti šalies transporto priemonių parką. Svarbiausia – ilgalaikis politikos nuoseklumas, kuris stiprina visuomenės pasitikėjimą ir rinkos stabilumą.
Kai pasaulis siekia, kad išmetamųjų teršalų kiekis būtų lygus nuliui, Norvegija yra realus pavyzdys, kaip tai galima padaryti – ir padaryti greitai.
Ekspertų įžvalgos
„Norvegija rodo, kas įmanoma, kai vyriausybės politika suderinama su aplinkosaugos tikslais“, – sako Europos žaliojo mobilumo instituto vyresnioji tyrėja Ingrid Moen. „Kitos šalys gali pakartoti šią sėkmę, tačiau tam reikia politinės valios ir strateginių investicijų.“
Kas toliau?
- Pastebėkite Norvegijos 2025 m. tikslą – ar jie tikrai pasieks 100 %?
- Sekite nuolatinę Kinijos elektromobilių plėtrą ir jos poveikį pasaulio rinkoms.
- Stebėkite, kaip vystosi ES politika, kad būtų remiamas automobilių parko elektrifikavimas visame bloke.
Ar jūsų šalis gali pasekti Norvegijos pavyzdžiu? Pasidalykite savo mintimis toliau ir įsitraukite į diskusiją.