2025 m. žymi lemiamus pokyčius Lietuvos ir visos Europos automobilių pramonėje. Keletas esminių pokyčių – nuo elektromobilių prieinamumo iki finansinių reformų – pakeitė tai, kaip žmonės perka, vairuoja ir galvoja apie automobilius. Štai kodėl 2025-ieji laikomi lemiamais metais automobilių rinkoje.
Į rinką patenka įperkami elektromobiliai
Pirmą kartą 2025 m. tapo plačiai prieinami keli elektromobilių modeliai, kurių kaina svyruoja nuo 25 000 iki 40 000 eurų. Žymiausi pavyzdžiai: „Citroën ë-C3“, „Renault 5“ ir „Kia EV3“. Šios transporto priemonės siūlo pakankamą ridą ir modernias funkcijas už kainą, kuri anksčiau daugeliui vairuotojų buvo laikoma nepasiekiama.
Šis pokytis skatina platesnį elektromobilių naudojimą tarp Lietuvos ir ES vartotojų, kurie anksčiau dvejojo dėl kainų kliūčių.
Palūkanų normų stabilizavimas skatina automobilių pirkimą
Po staigaus skolinimosi išlaidų padidėjimo 2022-2023 m. palūkanų normos stabilizavosi 2024 m. Dėl to 2025 m. vėl suaktyvėjo transporto priemonių finansavimas – ypač lizingas. Vartotojai jaučiasi drąsiau keisdami senesnes transporto priemones, ypač naudotų automobilių segmente, kur mėnesinės įmokos tapo lengviau įveikiamos.
Mažai jaunų naudotų transporto priemonių
2021-2022 m. lustų trūkumas turėjo ilgalaikių padarinių. Kadangi tuo laikotarpiu buvo pagaminta mažiau naujų automobilių, dabar pastebimas 3-4 metų naudotų automobilių pasiūlos trūkumas. Tai lėmė:
- Didesnes gerai prižiūrimų naudotų automobilių kainas
- Didesnė rizika įsigyti automobilius su paslėptais defektais
Aplinkosauginis sąmoningumas formuoja paklausą
Vairuotojai dabar jautriau reaguoja į tvarumą ir išmetamųjų teršalų kiekį. Daugelis vartotojų aktyviai ieško hibridinių arba elektrinių automobilių. Reaguodami į tai, automobilių gamintojai paspartino perėjimą nuo vidaus degimo variklių prie mažos taršos alternatyvų.
Pastoviai plečiasi įkrovimo infrastruktūra
Lietuvoje iki 2025 m. elektromobilių įkrovimo tinklas pasiekė daugiau kaip 1 700 viešųjų ir pusiau viešųjų įkrovimo stotelių. Vyriausybės planuose numatyta iki 2031 m. šį skaičių padidinti iki 6 000. Tokiuose miestuose kaip Vilnius, Kaunas ir Klaipėda į greitojo įkrovimo stoteles investuojama daug lėšų.
ES siekia mokėjimų skaidrumo
Nuo 2025 m. ES taiko griežtesnes taisykles, kad stambūs automobilių sandoriai būtų skaidresni. Tai apima:
- Mokėjimų grynaisiais pinigais perkant transporto priemones ar dalis apribojimus
- Privalomas tapatybės patikrinimas perkant didelės vertės automobilius
Siekiama sumažinti mokesčių slėpimą, pagerinti atsekamumą ir apsaugoti vartotojus.
Realus poveikis: pirkėjai prisitaiko
Tokiuose miestuose kaip Vilnius ir Kaunas išaugo naudotų „Tesla Model 3“ ir „Hyundai Kona Electric“ paklausa. Biudžetą taupantys pirkėjai pirmą kartą išbando elektromobilius, o tam padeda augantis pasitikėjimas įkrovimo patikimumu ir mažesnės eksploatavimo išlaidos.
Kai kurie pirkėjai pereina nuo aukščiausios klasės naudotų automobilių prie naujų pradinio lygio elektromobilių su pilna garantija, vertindami juos kaip ilgalaikį taupymą.
Patarimai 2025 m. automobilių pirkėjams
- 25-40 tūkst. eurų biudžetas: Apsvarstykite „Renault 5“, MG4, „Citroën ë-C3“ arba VW ID.3
- Naudotų elektromobilių pirkėjai: Visada patikrinkite akumuliatoriaus būklę, įkrovimo istoriją ir automobilio diagnostiką
- Palyyginkite bendrą nuosavybės kainą: Įtraukite draudimo, mokesčių, nusidėvėjimo ir įkrovimo išlaidas
Kas toliau? 2026 m. ir vėliau
Ekspertai prognozuoja, kad iki 2026-2027 m. elektromobilių kainos toliau mažės, o naudotų elektromobilių rinka subręs ir atsiras daugiau 3-5 metų senumo modelių. ES tikslai iki 2035 m. palaipsniui atsisakyti naujų vidaus degimo varikliu varomų transporto priemonių lieka galioti.
Automobilių kraštovaizdis sparčiai keičiasi, o 2025 m. gali būti prisiminti kaip metai, kai iš tiesų prasidėjo masinis perėjimas prie elektromobilių.
Kokia jūsų nuomonė? Ar svarstėte galimybę 2025 m. persėsti į elektrinius automobilius? Pasidalykite savo patirtimi ar planais komentaruose arba socialiniuose tinkluose.