Nuo 2025 m. įsigalioja nauji ES ir Lietuvos mokesčių reglamentai, kurie keičia automobilių rinką. CO₂ emisijos dabar yra tiesiogiai susijusios su transporto priemonių kainomis, apmokestinimu ir bendromis išlaidomis, ypač įmonėms. Štai kas keičiasi ir kaip tai veikia automobilių pirkėjus ir įmones Lietuvoje.
Galioja griežtesnės ES CO₂ ribos
Nuo 2025 m. sausio mėn. vidutinis ES automobilių parko išmetamųjų teršalų kiekis sumažėjo iki 93,6 g/km CO₂. Tačiau realus vidurkis išlieka apie 102 g/km – tai reiškia, kad automobilių gamintojams gresia baudos.
- 95 eurų bauda už kiekvieną gramą CO₂, viršijantį ribą, vienam parduotam automobiliui
- 10 g/km viršijimas = 950 eurų bauda už kiekvieną transporto priemonę
- Gamintojai gali kelti benzininių / dyzelinių modelių kainas
Tai didina tradicinių transporto priemonių kainas ir skatina elektromobilių (EP) reklamą taikant nuolaidas ir dalijimosi strategijomis.
Lietuvoje pakeistos įmonių apmokestinimo taisyklės
Nuo 2025 m. Lietuva įvedė naujas pelno mokesčio (PPM) atskaitymo ribas, pagrįstas transporto priemonės CO₂ emisija:
- 0 g/km (EP): Iki 75 000 eurų atskaitoma suma
- ≤130 g/km: Iki 50 000 EUR franšizė
- 131–200 g/km: Iki 25 000 EUR franšizė
- 200 g/km: Tik 10 000 EUR franšizė
Tai daro didelę įtaką įmonėms, renkantis vidaus degimo varikliu (VDV) varomus automobilius, todėl jie tampa mažiau mokesčių požiūriu efektyvūs.
Kurioms transporto priemonėms netaikomas šis reikalavimas?
Kai kuriems sektoriams šie apribojimai netaikomi:
- Nuomos įmonėms
- Vairavimo mokykloms
- Keleivių vežimo paslaugoms
Tiesioginiam poveikiui kainoms ir sprendimų priėmimui
Tiek privatiems, tiek verslo pirkėjams CO₂ politika lemia:
- Didesnes kainas už daug taršos išmetančias transporto priemones
- Didesnės finansinės paskatos rinktis akumuliatorines elektromobilius
- Spaudimas automobilių gamintojams siekti CO₂ tikslų taikant kainodarą ir nuolaidas
Elektromobilių (BEV) skatinimo priemonės Lietuvoje
Nuo 2025 m. Lietuva siūlo:
- 5 000 EUR subsidiją naujoms akumuliatorinėms elektromobilėms; 2 500 € už naudotą (iki 4 metų)
- Papildomai 1 000 € už seno dyzelinio/benzininio automobilio utilizavimą
- Nemokamas parkavimas didžiuosiuose miestuose (pvz., Vilniuje, Kaune, Kalifornijoje)
- Autobusų juostų ir elektromobilių numerių naudojimas (pvz., EVXXXX)
- Registracijos mokesčio ar transporto priemonės naudojimo mokesčio nebus iki 2025 m. pabaigos
- 75 % kelių mokesčio nuolaida nuo 2026 m.
PVM ir mokesčių lengvatos įmonėms
Įmonės gali susigrąžinti 21 % PVM už elektromobilius, kurių kaina neviršija 50 000 €. Kartu su didesne pelno mokesčio atskaita, elektromobiliai tampa žymiai ekonomiškesni transporto priemonių parkams.
Realus pavyzdys: įmonė perka elektromobilį
Jei įmonė perka elektromobilį, kurio vertė 100 000 EUR:
- PVM grąžinimas: iki 21 000 EUR (jei transporto priemonė ≤ 50 000 EUR – proporcingai)
- Pajamų mokesčio atskaitymas: iki 75 000 EUR atskaitymas
- Eksploatacinės išlaidos: mažesnės degalų, mokesčių ir priežiūros išlaidos
Automobiliai su vidaus degimo varikliais brangsta
Tiek vartotojams, tiek įmonėms žinia aiški: 2025 m. įsigyti taršų automobilį kainuoja brangiau. Nesvarbu, ar tai būtų tiesioginis kainodaros nustatymas, mokesčių apribojimai, ar sumažinta perpardavimo vertė – CO₂ dabar turi savo kainą. Tuo tarpu elektromobilių pirkėjai gauna dosnią valstybės paramą ir ilgalaikes santaupas.
Kokia jūsų nuomonė? Ar CO₂ apmokestinimas pakeis jūsų kitą automobilio pirkimą? Praneškite mums komentaruose.