Europos Komisija siūlo iš esmės keisti transporto priemonių patikros reglamentus visoje ES. Siekiant pagerinti kelių eismo saugumą ir atitiktį aplinkosaugos reikalavimams, reformos gali reikalauti kasmetinių techninių apžiūrų automobiliams, senesniems nei 10 metų – šiam siūlymui griežtai nepritaria Lietuva. Štai ką reikia žinoti Lietuvos vairuotojams.
Kontekstas: ES direktyvos peržiūra
2025 m. balandžio 24 d. Europos Komisija pasiūlė atnaujinti Direktyvą 2014/45/ES (periodinės techninės apžiūros) ir Direktyvą 2014/47/ES (komercinių transporto priemonių techninės apžiūros). Svarbiausi siūlomi pakeitimai:
- Metinės transporto priemonių, senesnių nei 10 metų, apžiūros
- Naujos elektromobilių ir pažangių vairuotojo pagalbos sistemų (ADAS) patikros
- Griežtesnės išmetamųjų teršalų bandymų priemonės
- Dokumentacijos skaitmeninimas ir duomenų mainai tarp šalių
Šie atnaujinimai yra ES strategijos „Vision Zero“ dalis, kuria siekiama iki 2050 m. sumažinti eismo įvykių aukų ir sunkių sužalojimų skaičių iki nulio.
Lietuvos pozicija: tvirtas prieštaravimas
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis viešai prieštaravo metinės apžiūros reikalavimui automobiliams, senesniems nei 10 metų, teigdamas:
- Daugiau nei 80 % Lietuvos transporto priemonių parko yra senesni nei 10 metų (apie 1,5 mln. automobilių)
- Metinės apžiūros vairuotojams ir sistemai kainuotų maždaug 38 mln. eurų per dvejus metus
- Turėtų būti leidžiamas nacionalinis lankstumas, atsižvelgiant į konkrečią transporto priemonių parko struktūrą ir ekonomines sąlygas
Dabartinė sistema Lietuvoje
Pagal galiojančią direktyvą 2014/45/ES:
- Privačios transporto priemonės: pirmoji patikra po 3 metų, vėliau kas 2 metus
- Taksi, autobusai, sunkvežimiai: pirmoji patikra po 1 metų, vėliau kasmet
Elektrinės transporto priemonės ir ADAS sistemos dar nėra visiškai įtrauktos, tačiau atnaujintoje direktyvoje reikėtų atlikti abiejų sistemų pritaikytus bandymus.
Kas gali pasikeisti?
Aspektas | Galimas pokytis |
---|---|
Patikros dažnumas | Kasmet po 10 metų (vietoj kas du kartus per metus) |
Finansinės išlaidos | Apytiksliai 400 EUR per dešimtmetį (anksčiau buvo 200 EUR) |
Dirbtuvių darbo krūvis | Padidėjusi apžiūros centrų apimtis |
Transporto priemonių saugumas | Galimas sumažėjęs su defektais susijusių avarijų skaičius |
Teisiniai ir procedūriniai veiksmai
Siūlomą direktyvą dabar svarsto Europos Parlamentas ir Taryba. Patvirtinus, valstybės narės turi ją perkelti į nacionalinę teisę. Tikėtina, kad pereinamuoju laikotarpiu Lietuva sieks išimčių arba laipsniško pritaikymo.
Galimos nacionalinės išimtys
Valstybėms narėms bus leidžiama taikyti konkrečias taisykles, pavyzdžiui:
- Metinių patikrinimų apribojimas konkrečioms amžiaus grupėms
- Išimtys istorinėms arba žemės ūkio transporto priemonėms
- Pereinamieji terminai ir lanksčios taikymo strategijos
Lietuva siekia objektyvių, duomenimis pagrįstų kriterijų, kurie atspindėtų nacionalines realijas, ypač transporto priemonių parko amžių ir vairuotojų perkamąją galią.
Ką tai reiškia vairuotojams Lietuvoje?
Jei direktyva bus patvirtinta, Lietuva turės įgyvendinti taisykles, tačiau gali nuspręsti, kaip ir kada. Kol kas niekas nesikeičia: kas dvejus metus atliekami patikrinimai išlieka standartu. Tačiau vairuotojai turėtų tikėtis būsimų pokyčių ir papildomo dėmesio elektromobilių sistemoms, išmetamųjų teršalų kiekiui ir skaitmeninių technologijų atitikčiai.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.