Mechaninė pavarų dėžė, kadaise buvusi pagrindinis vairuotojų įsitraukimo elementas, sparčiai nyksta. Nauji išskirtiniai duomenys atskleidžia, kokia reta ji tapo, daugiausia dėl besikeičiančių vartotojų pageidavimų ir elektromobilių (EV) revoliucijos.
Mechaninių pavarų dėžių nykimas
„Auto Express“ duomenimis, šiuo metu Jungtinėje Karalystėje tik 96 automobilių modeliuose siūloma mechaninė pavarų dėžė, palyginti su 404 modeliais, kuriuose naudojama tik automatinė pavarų dėžė. Tai reiškia, kad tik 19 proc. naujų automobilių galima įsigyti su mechanine pavarų dėže. Tai didelis nuosmukis, palyginti su tuo, kaip buvo prieš trejus metus, kai beveik trečdalis visų modelių turėjo mechanines pavarų dėžes.
Mažėjantys pardavimai atspindi besikeičiančią paklausą
2024 m. tik 22 % JK parduodamų naujų automobilių buvo su mechanine pavarų dėže. Nuo 2020 m. rinkoje dominuoja automatinės pavarų dėžės, kurios aplenkė mechanines pavarų dėžes ir tapo pageidaujamu pasirinkimu. Šį pokytį lėmė vairuotojų noras turėti komfortą ir patogumą, taip pat technologiniai pokyčiai transporto priemonių konstrukcijoje.
EV ir hibridinės transporto priemonės: automatinių pavarų perėmimas
Elektromobiliai (EV) ir hibridinės transporto priemonės, kuriose beveik visada montuojamos automatinės pavarų dėžės, spartina mechaninių pavarų dėžių nykimą. Kadangi šios transporto priemonės užplūdo naujų ir naudotų transporto priemonių rinkas, mechaninės pavarų dėžės lieka tik keliuose biudžetiniuose modeliuose arba automobiliuose, skirtuose geresniems eksploataciniams parametrams.
Važiavimo bandymai atspindi šią tendenciją
Antai, AA vairavimo mokyklos duomenimis, 2024 m. 21 proc. mokinių praktinio vairavimo egzaminą laikė su automatine pavarų dėže – tai gerokai daugiau nei vos prieš penkerius metus, kai jų buvo 9,5 proc. Automatikos patogumas ir elektromobilių perėjimas keičia tai, kaip naujoji karta mokosi vairuoti.
„Kadangi vis daugiau žmonių pasitiki idėja, kad jų vairavimo ateitis bus elektrinė, mintis, kad reikės vairuoti automobilį su mechanine pavara, daugeliui atrodys nereikšminga“, – sakė AA vairavimo mokyklos generalinė direktorė Emma Bush. „Manome, kad ši tendencija išliks ir toliau, o poreikis mokytis vairuoti rankomis mažės.“
Kas lieka mechaninei pavarų dėžei?
Manipuliatoriai vis dar labiau įtraukia vairuotoją, o jų gamyba ir priežiūra yra pigesnė, todėl jie išlieka aktualūs tam tikruose modeliuose. Tačiau jų dalis mažėja, o entuziastai, kurie brangina analoginį pavarų perjungimo pojūtį, jaučiasi kaip ant sienos.
Nors mechaninė pavarų dėžė dar nėra visiškai išnykusi, jos ateitis atrodo vis labiau ribota. Kadangi elektromobiliai ir hibridai dominuoja automobilių rinkoje, vis mažiau vairuotojų išmoks naudotis automobiliais su mechanine pavarų dėže ar net susidurs su jais. Pramonė keičiasi, ir mechaninė pavarų dėžė netrukus gali tapti nostalgiška praeities relikvija.
Ką manote jūs? Ar pasiilgstate automobilių su mechanine pavarų dėže, ar automatinių pavarų dėžių patogumas yra geresnė išeitis? Pasidalykite savo nuomone toliau.