2024 m. liepos mėn. įsigalios naujos ES privalomos automobilių įrangos taisyklės. Naujuose automobiliuose pradės veikti ADDW sistema, kuri nuolat tikrins, kur vairuotojas žiūri. Jei jis nežiūrės į kelią, bus greitai įspėtas. Išjungti sistemą nebus gera idėja.
Nežiūrėkite į šonus
Europos Sąjunga kovoja su išsiblaškymu vairuojant. Ji pasitelkia sunkiuosius ginklus. Nuo 2024 m. liepos 7 d. naujai homologuotuose Europos lengvuosiuose automobiliuose, o nuo 2026 m. liepos 7 d. – visuose naujuose automobiliuose turės būti įrengta ADDW (Advanced Driver Distraction Warning), arba pažangioji vairuotojo dėmesio blaškymo sistema. Tai pažangi sistema, skirta nustatyti vairuotojo išsiblaškymą ar nuovargį ir apie tai įspėti vairuotoją. Tai atliekama naudojant kamerą, kuri stebi už vairo sėdintį asmenį.
Kaip veikia ADDW? ES reglamente 2019/2144 vairuotojo matymo laukas suskirstytas į zonas. 3 zona – žemiau prietaisų skydelio – yra „draudžiama“. Ne veltui. Būtent į šią zoną labiausiai tikėtina, kad savo žvilgsnį sukoncentruos asmuo, besinaudojantis rankomis laikomu telefonu. Jei vairuotojas žvilgsnį nukreipia į šią vietą, pagal ES reikalavimus transporto priemonė sureaguos ne vėliau kaip po 6 sekundžių. Jei automobilis važiuoja didesniu nei 50 km/val. greičiu, jis sureaguos po 3,5 sekundės.
„ADDW sistema įdiegta visuose mūsų naujai homologuotuose modeliuose, t. y. naujajame „Kona“, naujajame „Tucson“ ir elektriniuose modeliuose“, – portalui Autokult sakė „Hyundai“ atstovas Stanislawas Dojsas. Funkcija įgyvendinama naudojant kamerą, kuri analizuoja vairuotojo akių judesius. Jei vairuotojas atitraukia akis nuo kelio, sistema generuoja garsinį signalą, kurį lydi atitinkamos piktogramos atsiradimas laikrodžio skyrelyje, taip pat vairo drebėjimas.
ES teisės aktuose nėra tiksliai nurodyta, kiek laiko turėtų trukti minėti signalai. Žinoma tik tai, kad garsinio signalo garsumas turėtų būti nuo 50 iki 90 dB. Todėl tai primena ISA sistemą, kuri teikia informaciją apie greičio viršijimą. Tačiau ją paprastai galima greitai išjungti. ADDW atveju gali būti kitaip.
„Sistemą galima išjungti, bet tik tuo atveju, jei išjungsite visas aktyviąsias automobilio saugos sistemas, pavyzdžiui, susidūrimo išvengimo sistemą arba nukrypimo iš eismo juostos prevencijos sistemą“, – priduria Stanislawas Dojsas. Todėl tik nedaugelis žmonių nuspręs išjungti ADDW. Kartu tektų išjungti labai naudingas sistemas, kurios gali išgelbėti jūsų gyvybę ar sveikatą užmigus prie vairo arba kelyje atsiradus netikėtai kliūčiai.
Automobilis jus seks
Veiksmingai vairuotojo akių judesių analizei būtinas elementas – į vairuotoją nukreipta kamera. Kartais automobiliuose ji būna paslėpta už nedidelio lango ant vairo kolonėlės. Besirūpinantys privatumu gali būti ramūs. Pagal ES reglamentus kamera negali būti naudojama vairuotojo ar keleivių veidui atpažinti. Sistema negali naudoti biometrinių ar daktiloskopinių duomenų. Savo ruožtu kamerų gauta informacija turi būti tvarkoma pagal ES duomenų apsaugos taisykles.
Pagal ES taisykles ADDW sistemoje gali būti naudojama ne tik į vairuotoją nukreipta kamera, bet ir daug kitų sprendimų. Be to, borto kompiuteris gali analizuoti duomenis, gaunamus iš sistemų, analizuojančių vairo judesius, vairuotojo važiavimo juostos išlaikymą, reakcijos į infrastruktūros objektus laiką, stabdymo būdą prieš važiavimo kelyje esančius objektus ir pan. Remdamasi tokia gausybe duomenų, ADDW gali nustatyti labai tikslias hipotezes apie vairuotojo nuovargį ar išsiblaškymą.
Ir kam viso to reikia?
Europos Sąjunga nesiima veiksmų, kad sumažintų eismo įvykių ir jų aukų skaičių. Senėjančiame žemyne tokie veiksmai nestebina. Pastaraisiais metais ES nustatė, kad automobiliuose privaloma įrengti daugybę sistemų, skirtų vairuotojų klaidoms ištaisyti. Akivaizdu, kad Briuselis nusprendė, jog atėjo laikas kovoti su išsiblaškiusiu vairavimu. Ne be pagrindo.
Remiantis 2022 m. Europos Komisijos paskelbtais duomenimis, dėmesio atitraukimas lemia 5-25 proc. nelaimingų atsitikimų Europoje. Dėl šios būsenos sudėtingumo labai sunku įvertinti jos poveikį eismo įvykiui ir parengti statistiką. EK pažymi, kad paskelbti duomenys gali būti nepakankamai įvertinti, portalui Autokult sakė Aleksandra Rodak iš Autonominių ir prijungtųjų transporto priemonių kompetencijos centro prie Automobilių transporto instituto.
Europos Komisijos 2023 m. gruodžio mėn. paskelbtoje ataskaitoje teigiama, kad Senajame žemyne vairuotojų, kurie vairuodami naudojasi rankomis laikomu telefonu, procentinė dalis svyruoja nuo 1,7 proc. Suomijoje iki 9,5 proc. Latvijoje. Tyrimų duomenimis, išsiblaškymas sukelia nuo 13 iki daugiau kaip 60 proc. eismo įvykių. Ir kalbama ne tik apie naudojimąsi telefonu.
Kaip pažymi Europos Komisija, vairuotojo dėmesio atitraukimui taip pat gali turėti įtakos pakelėse įrengtos reklamos, pokalbiai su keleiviais ir automobilyje esančios informacinės ir pramoginės sistemos valdymas vairuojant.
ADDW gali keisti automobilius
ADDW gali nesudominti vairuotojų, nors tikėtina, kad ji turės teigiamą poveikį saugai. Yra daug požymių, kad ši sistema taip pat turės įtakos automobilių ar net jų keleivių kabinų projektavimui. Jau daugelį metų pastebima tendencija kuo daugiau funkcijų iš fizinių prietaisų skydelio mygtukų perkelti į jutiklinius ekranus.
Vizualinis poveikis dažnai būna geras, nes gaunamas švarus, tvarkingas ir elegantiškas dizainas. Bėda iškyla, kai pradedate naudoti automobilį. Tuomet paaiškėja, kad norėdami pasinaudoti paprasta funkcija – pakeisti salono temperatūrą arba uždaryti vėdinimo kontūrą – turite naudotis centrinėje konsolėje esančiu jutikliniu ekranu. Piktogramos negalima apčiuopti pirštais kaip įprasto mygtuko ar rinkiklio. Todėl vairuojantis asmuo turi atitraukti akis nuo kelio. Dažnai kelioms sekundėms.
Jei gana paprastų automobilio funkcijų valdymas sukels ADDW, vairuotojo susierzinimas privers dizainerius formuoti automobilių interjerus taip, kad jie būtų ne tik estetiški, bet ir ergonomiški. Nebent „Euro NCAP“ tai iš anksto priverstų daryti. Europos automobilių saugumo bandymus atliekanti organizacija nuo 2024 m. atsižvelgia į tai, kad vairuotojams būtų lengviau pasiekti svarbias funkcijas.
ADDW sistema privers vairuotojus pakeisti savo įpročius ir tikriausiai turės teigiamą poveikį saugumui. Tačiau mažai tikėtina, kad vairuotojams ji patiks.