Nors aplinkosaugininkų akys labiausiai krypsta į išmetamąsias dujas, pasirodo, kad ne mažiau kenksmingos yra ir dylančių padangų dulkės. Mokslininkai pabrėžia jų neigiamą poveikį aplinkai ir mūsų sveikatai. Tačiau šiuo metu trūksta tyrimų, kurie atskleistų tikrąjį poveikį.
Iki šiol aplinkosaugos aktyvistai ir politikai, kovojantys su klimato kaita, daugiausia dėmesio skyrė išmetamosioms dujoms. Padangų ir stabdžių trinkelių dulkės liko šešėlyje ir dažnai buvo ignoruojamos. Ir tai buvo neteisinga.
Tik įvedant „Euro 7“ standartą politikai nusprendė spręsti dulkių problemą. Buvo nustatytas ne tik pačių išmetamųjų dujų emisijos lygis, bet ir padangų bei stabdžių dėvėjimosi metu susidarančių dalelių emisijos riba. Svarbu tai, kad šie standartai taikomi ir elektra varomiems automobiliams. Verta pabrėžti, kad problemos mastas nėra mažas – kasmet visame pasaulyje dėl padangų susidaro net 6 mln. tonų dulkių. Daugiausia dėl jų ore pasklinda apie 80 proc. mikroplastiko, o upėse, ežeruose ir jūrose – apie 50 proc. Savaime suprantama, kad šie mieli elementai vargu ar yra naudingi mūsų sveikatai ar aplinkai. Tai pabrėžia ir mokslininkai.
Padangų dulkės – iki šiol nepastebėtas pavojus
Vienos universiteto profesorius Thilo Hofmannas (Thilo Hofmann) „New Scientist“ teigė, kad „padangų dilimo dalelės yra rimta aplinkos ir sveikatos problema, kai kuriais atvejais didesnė nei kita plastiko tarša“. Mokslininkas pabrėžė, kad neabejotinai didžiausią žalą daro įkvepiamos dulkės, kurios pamažu nuodija mūsų organizmą. Į mišinį, iš kurio gaminamos padangos, įeina natūralus ir sintetinis kaučiukas, suodžiai, silicio dioksidas, alyvos ir naftos produktai, dervos, siera, vulkanizacijos greitintuvai ir daug kitų cheminių priedų bei stipriklių. Tačiau Hofmannas pabrėžė, kad nėra jokių taisyklių, ribojančių gamintojus į mišinį dėti konkrečius ingredientus.
Svarbu tai, kad toksiški junginiai gali patekti į įvairius vandens telkinius ir kelti pavojų juose gyvenančiai florai ir faunai. „Iš plastiko, įskaitant naudotas padangas, išsiskiriančios cheminės medžiagos ilgainiui gali kelti dar didesnę grėsmę aplinkai ir žmonių sveikatai nei pačių dalelių fizinės savybės,“ – profesorius Hofmanas teigė. Mokslininkas taip pat pacitavo 2020 m. atlikto tyrimo rezultatus – vienas iš padangų gamyboje naudojamų priedų, be kita ko, lemia žuvų išnykimą upėse. Be to, kenksmingi elementai dažnai patenka ir „ant mūsų stalų“. – augalai juos sugeria kaip kempinė.
Vienas iš profesoriaus Hofmanno kolegų Luzianas Hämmerle atliko įdomų eksperimentą. Į vazonuose augančias salotas jis pridėjo keturių skirtingos cheminės struktūros junginių, kurie naudojami padangų gamyboje. Po trijų savaičių jis patikrino, kaip augalai reaguoja į chemines medžiagas. Paaiškėjo, kad jų lapuose buvo gana didelis trijų iš keturių medžiagų kiekis. Jų kiekis skyrėsi priklausomai nuo to, kokiame dirvožemyje augalai augo.
Padangų dulkės yra labai pavojingos. „Reikia imtis veiksmų“
Mokslininkai nori, kad valdantieji imtųsi veiksmų dėl padangų gamyboje naudojamų toksiškų priedų. Nors vis dar trūksta išsamių tyrimų ir duomenų apie šių junginių kenksmingumą ir jų poveikį žmonių sveikatai (profesorius Hofmanas prisimena, kad dar prieš dešimt metų, kai jis su savo grupe pradėjo tirti padangų dalelių kenksmingumą, paaiškėjo, kad beveik niekas iki tol nebuvo atlikęs panašių tyrimų), bet koks jų buvimas maisto produktuose ir aplinkoje kelia nerimą. Jų nuomone, gamintojai turėtų naudoti tik netoksiškas medžiagas ir daugiausia dėmesio skirti padangų ilgaamžiškumui didinti, kad jos dėvėtųsi kuo lėčiau, žinoma, nepakenkiant valdymo savybėms.
Dar vienas būdas sumažinti neigiamą padangų dulkių poveikį – automobiliuose naudoti papildomus filtrus joms surinkti ir įrengti užteršto vandens, nutekančio nuo kelių, sulaikymo rezervuarus. Tuomet šis vanduo būtų tinkamai išvalomas, o toksiški junginiai neutralizuojami. Toks sprendimas jau taikomas Jungtinėje Karalystėje, be kita ko. Žinoma, mokslininkų teigimu, taip pat reikėtų mažinti automobilių skaičių keliuose ir daugiausia dėmesio skirti viešojo transporto plėtrai. Jei politikai nesiims veiksmų, problema ir toliau didės. Rinkos skaičiai nemeluoja. Automobilių pardavimas didėja, todėl didėja ir padangų paklausa.