Europos reglamentas, kuriuo nustatomos lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių išmetamo anglies dioksido normos ir kuriuo nuo 2035 m. iš esmės panaikinama galimybė ES pardavinėti vidaus degimo automobilius, nėra toks nepajudinamas, kaip įprasta manyti. Jame yra saugiklis, kuris bus panaudotas, jei kas nors nutiktų ne taip, kaip reikia. Tačiau kelios šalys nori, kad jis būtų pradėtas taikyti anksčiau.
Europos Sąjungos reglamente, pagal kurį nuo 2035 m. bus atsisakyta automobilių su vidaus degimo varikliais, numatyta, kad bus atliekama planuojama „reguliavimo poveikio peržiūra“. – Priklausomai nuo peržiūros rezultatų, reglamentas gali būti pakeistas tiek turinio, tiek terminų požiūriu. Tačiau, kaip pranešė PAP, didžiosios šalys, įskaitant Italiją, kuriai pritaria Vokietija, siekia, kad šis terminas būtų paankstintas. Italijos pramonės ministras Adolfo Urso pasidalijo mintimi, kad jam pavyko gauti kelių kitų valstybių narių paramą idėjai anksčiau atlikti teisės akto poveikio Europos rinkos būklei peržiūrą.
Paspartinti priimtų teisės aktų poveikio peržiūrą – ką tai reiškia?
Formaliai kalbant, tai tik klausimas, kaip vieneriais metais paankstinti 2026 m. numatytą „padėties peržiūrą“. Praktikoje vieša paslaptis, kad ES vis labiau priešinamasi 2035 m. planuojamam draudimui parduoti vidaus degimo automobilius. Ne viskas vyksta taip, kaip planuota: kai kurių didžiųjų automobilių gamintojų išlaidos, susijusios su pereinamuoju laikotarpiu, pasirodė esančios per didelės, o jų konkurencingumas pasaulio rinkose mažėja. Elektromobilių paklausa ES neauga taip, kaip turėtų, daugiausia dėl infrastruktūros, reikalingos augančiam elektromobilių skaičiui palaikyti, trūkumų.
Dar blogiau yra tai, kad elektromobilumas ES plėtojamas netolygiai, ir net, pavyzdžiui, Italijoje, „elektrifikacijos“ lygis įvairiuose šalių regionuose labai skiriasi.
Elektromobilumas? Taip, bet vėliau
Taigi, nors daugumos automobilių gamintojų ir vyriausybių atstovai yra pasirengę pripažinti, kad elektromobilumas yra labiausiai tikėtina automobilių vystymosi kryptis, vis daugiau abejojančių, ar nustatyti terminai yra realūs. Visi pripažins, kad elektrinės pavaros privalumas yra plačiai paplitęs elektros energijos prieinamumas (skirtingai nuo naftos, kurią turi tik kai kurios šalys), tačiau vien to, kad kiekvienas gali gaminti elektros energiją, nepakanka.
Italijos ir Vokietijos puolimas pranašauja kovą už tai, kad galbūt gerokai paankstinsime terminus, iki kurių naujų automobilių išmetamo anglies dioksido kiekis turi būti sumažintas iki nulio. Beveik neabejotina, kad tam tikri pokyčiai įvyks.