Jei nerimaujate, kad teks keisti naujosios „Tesla“ akumuliatorių, nesijaudinkite. Duomenys rodo, kad dar galite nuvažiuoti tūkstančius kilometrų.
2019 m. Elonas Muskas „Twitter“ rašė, kad „Tesla Model 3“ akumuliatoriaus pakaks 482 000-805 000 km. Perkelkime į 2024 m., ir kiek tiksli buvo jo prognozė?
Būdama viena pirmųjų automobilių markių, pardavinėjančių elektromobilius plačiam vartotojų ratui, „Tesla“ turi daugiau realių duomenų apie vidutinį baterijos tarnavimo laiką nei bet kuris kitas elektromobilių gamintojas.
Atsižvelgiant į tai, kad tai yra geriausiai parduodamų elektromobilių prekės ženklas pasaulyje, yra daugybė „Tesla“ savininkų, norinčių pasidalyti savo patirtimi, įgyta per pastarąjį dešimtmetį ar ilgiau.
Todėl, padedami akumuliatorių chemijos ekspertų, kurie atliko sunkų darbą mokslinių tyrimų srityje, turime pakankamai informacijos, kad galėtume sudaryti gana patikimą „Tesla“ akumuliatorių eksploatavimo trukmės portretą.
Štai ką reikia žinoti apie tai, kiek laiko „Tesla“ automobilių akumuliatoriai tarnauja realiame pasaulyje.
Kokia yra „Tesla“ akumuliatoriaus garantija?
„Tesla“ suteikia garantiją savo akumuliatoriams aštuonerius metus arba 160 000 km nuvažiuotiems galiniais ratais varomiems „Model 3“ ir „Model Y“ modeliams.
Pagal šią garantiją „Tesla“ garantuoja, kad akumuliatorius nustatytu laikotarpiu išlaikys ne mažiau kaip 70 proc. savo talpos. Jei per šį laiką akumuliatoriaus talpa sumažės žemiau 70 proc., „Tesla“ padengs pakaitinio akumuliatoriaus išlaidas, kurios gali siekti iki 20 000 JAV dolerių.
Šis 70 proc. kriterijus yra labai svarbus, nes, kai baterijos talpa nukrenta žemiau šios ribos, elektromobiliai pradeda susidurti su baterijos problemomis. Tai gali reikšti, kad jie lėčiau įkraunami arba pasiekia pastebimai mažesnį nuvažiuojamą atstumą nei nauji.
Kiek laiko tarnauja „Tesla“ akumuliatoriai?
Oficialiais „Tesla“ duomenimis, „Tesla“ akumuliatoriai vidutiniškai praranda nuo 12 iki 15 proc. savo talpos po 321 868 km naudojimo.
Atsižvelgiant į ABS duomenis, pagal kuriuos vidutinis vairuotojas per metus nuvažiuoja 12 100 km, teoriškai tai turėtų reikšti, kad per pirmuosius 26 nuosavybės metus jums nereikės nerimauti dėl didelio talpos praradimo.
2024 m. balandžio mėn. britų asmeninių finansų svetainės „NimbleFins“ ataskaitoje surinkti devynerių metų „Tesla“ savininkų duomenys apie realią situaciją ir nustatyta, kad jų automobiliai kasmet vidutiniškai praranda apie 1 proc. ridos.
Remiantis šiais duomenimis, „Tesla“ savininkai turėtų tikėtis, kad jų akumuliatoriai išlaikys daugiau nei 80 proc. ridos bent pirmuosius 10 metų.
Dr. Adamas Bestas, Sandraugos mokslinių ir pramoninių tyrimų organizacijos (CSIRO) vyriausiasis akumuliatorių tyrėjas, sutinka, kad tinkamai prižiūrimų šiuolaikinių elektrinių transporto priemonių akumuliatoriai gali būti „gana įspūdingos trukmės“.
„Yra pavyzdžių, kai „Tesla“ taksi automobiliai nuvažiuoja 804 672 km“, – sakė Dr. Bestas „Drive“.
„Džefas Dahnas [ličio jonų akumuliatorių tyrimų pradininkas] Kanadoje daugelį metų labai glaudžiai bendradarbiavo su „Tesla“… Jis kalba apie tai, kad jei [akumuliatorius] eksploatuosite tinkamu įtampos langu ir tinkamomis sąlygomis, iš jų bus galima nuvažiuoti 100 metų arba milijoną mylių.“
Tuo tarpu Australijos akumuliatorių perdirbimo bendrovės „EcoCycle“ produktų valdymo vadovas Zoltanas Sekula teigia, kad vartotojai gali drąsiai tikėtis, jog jų elektromobilio akumuliatorius tarnaus bent minimalų garantinį laikotarpį.
„Gamintojai nurodo aštuonerius metus arba 150 000 km – taigi labai mažai tikėtina, kad per tą laiką jūsų akumuliatorius suges“, – sakė Z. Sekula.
„Visada pasitaikys gamybos defektų, todėl yra tam tikras procentas baterijų, kurios suges vien dėl to, kad tai buvo pirmadienis, tačiau visi iki šiol [Australijoje] paskelbti atšaukimai buvo susiję su baterijų modulių problemomis. Taip yra todėl, kad gamintojai elgėsi saugiai – tai pagrįsta labai nedideliu incidentų skaičiumi, problema yra galimi padariniai.“
Be abejo, „Tesla“ akumuliatoriaus tarnavimo laikas gali labai skirtis priklausomai nuo konkretaus savininko ir labai priklauso nuo to, ar savininkai taiko geriausius techninės priežiūros metodus, kad pratęstų akumuliatoriaus veikimą.
Kaip prailginti „Tesla“ akumuliatoriaus tarnavimo laiką
Dr. Bestas sako, kad dalinio įkrovos būsenos ciklo taikymas gali padėti pasiekti „nepaprastai ilgus elektromobilių akumuliatorių gyvavimo ciklus“.
„Mes, mokslininkai, matuojame ciklo trukmę kaip 100 proc. įkrovos iki nulio, tačiau važiuodami automobiliu vargu ar kada nors važiuosite nuo 100 proc. iki nulio, o nuo 90 iki 40 proc., ir akumuliatoriams tai labiau patinka“, – sakė jis „Drive“.
„Palaikydami 20-80 proc. įkrovos lygį galite prailginti savo elektromobilio tarnavimo laiką.“
Tai galioja nepriklausomai nuo akumuliatoriaus cheminės sudėties. „Tesla“ savo akumuliatoriuose daugiausia naudoja ličio geležies fosfato (LFP) arba nikelio kobalto aliuminio (NCA) chemiją, o kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Polestar“, naudoja nikelio mangano kobalto (NMC) chemiją.
„Paprastai, jei NMC ir NCA chemiją naudosite 100 proc. įkrovos būsenos (SoC), akumuliatorius patirs stresą ir jo veikimas bei tarnavimo laikas sumažės“, – „Drive“ sakė Dr. Bestas.
„Tačiau jei šias chemines medžiagas įkrausite iki 80 proc. ir tik retkarčiais iki 100 proc. įkrovos (SoC), tuomet nepastebėsite jokio NMC/NCA ir LFP akumuliatorių cheminių medžiagų veikimo skirtumo – daug ilgų važiavimo metų!“
„Tesla“ taip pat pataria savininkams „vengti ilgesnį laiką laikyti akumuliatorių įkrautą mažiau nei 20 proc.“.
Be to, CSIRO teigia, kad dažnas greitasis įkrovimas, pavyzdžiui, naudojant „Tesla“ 250 kW „Supercharging“ tinklą, taip pat gali pagreitinti akumuliatoriaus degradaciją.
Lėtesnis, iki 7 kW kintamosios srovės įkrovimas, dažnai vadinamas „greituoju įkrovimu“, gali padėti prailginti akumuliatoriaus tarnavimo laiką.
Iš tikrųjų „Tesla“ automobiliuose yra įdiegta technologija, padedanti savininkams palaikyti optimalią akumuliatoriaus būklę.
Automobilių gamintojas pataria savininkams „įkrauti akumuliatorių iki jūsų automobiliui tinkamos įkrovos ribos, atsižvelgiant į įmontuotą akumuliatorių“.
„Norėdami sureguliuoti savo automobiliui nustatytą įkrovimo ribą, atverkite įkrovimo ekraną jutikliniame ekrane arba „Tesla“ programėlėje ir vilkite slankiklį“, – teigiama oficialioje prekės ženklo svetainėje.
„Skirtingiems akumuliatoriams reikia skirtingos įkrovimo tvarkos, kad jie veiktų optimaliai. Jūsų transporto priemonės jutikliniame ekrane bus rodoma rekomenduojama jūsų akumuliatoriaus įkrovimo riba“.