Pasaulinė elektrinių transporto priemonių pramonė vis sparčiau keičiasi.
Ketvirtadienį Kinijos automobilių gamintojos „Geely“ žingsnis perimti sunkumų turinčio elektromobilių gamintojo „Polestar“ finansavimą iš „Volvo Cars“ yra naujausias elektromobilių prekės ženklų konsolidavimas nuo „Tesla“ istorinio finansinio pakilimo 2020-ųjų pradžioje.
„Tesla“ pasinaudojo pigiu kapitalu, technologiniais laimėjimais ir Elono Musko asmenybe, kuri buvo įvertinta 1 trilijonu JAV dolerių, tačiau tik po kelerių metų didelių išlaidų, kol gavo pelno.
Dabar seniesiems automobilių gamintojams, pradedančiosioms įmonėms ir investuotojams, kurie pastatė daugiau nei 1,2 trilijono JAV dolerių į elektromobilius, tenka priimti vis sunkesnius sprendimus, kaip sumažinti nuostolius.
„Geely“ valdo didžiąją dalį „Volvo“ akcijų, kuri valdo „Polestar“ – panašaus stiliaus prabangių elektromobilių prekės ženklą.
„Polestar“ ir kitų mažesnių rinkos dalyvių sunkumai rodo, kad elektromobilių kūrimas reikalauja milžiniškų išlaidų, o tai palanku bendrovėms, turinčioms dideles kišenes ir galinčioms atlaikyti ilgalaikį finansinį kraujavimą. Pasaulinis elektromobilių paklausos sulėtėjimas dabar gali išstumti silpnesnius žaidėjus arba sukelti konsolidacijos bangą.
„Tai neabejotinai permainų metas“, – sakė tiekimo grandinės specialisto „SC Insights“ vienas iš įkūrėjų Andy Leylandas. „Pradedantieji elektromobilių gamintojai turi parodyti, kaip jie sieks pelningumo ir kaip jie konkuruos… su didesniais žaidėjais ir kinais.“
„Volvo“ sprendimas sustabdyti „Polestar“ investicijas buvo priimtas po to, kai pinigų negaunanti prabangių elektromobilių atšakos markė neįvykdė 2023 m. pristatymo tikslo, kuris jau ne kartą buvo sumažintas.
Kol 2025 m. „Polestar“ pasieks rentabilumo ribą, jai reikia dar 1,3 mlrd. dolerių. Nuo debiuto 2022 m. birželį jos akcijos atpigo 87 proc., o tai riboja jos galimybes pritraukti naujo kapitalo.
Tarp didžiausių Kinijos automobilių gamintojų esanti „Geely“ 2023 m. pardavė beveik 2,8 mln. automobilių – maždaug keturis kartus daugiau nei „Volvo“.
Geely pirmininkas Li Shufu siekia išplėsti eksportą iš Kinijos ir įgyti masto ekonomiją tarp prekių ženklų, įskaitant vakarietiškus Volvo, Smart ir Lotus pavadinimus.
Visiškai kontroliuodama „Polestar“, „Geely“ galėtų racionalizuoti investicijas ir dalijimąsi technologijomis, teigė analitikai.
Antradienį paskelbtame pareiškime „Polestar“ palankiai įvertino „Geely“ finansinę paramą. Ketvirtadienį „Geely“ pareiškė, kad „ir toliau teiks visapusišką veiklos ir finansinę paramą „Polestar““.
Tam nereikės mažinti „Geely Holding“ turimų „Volvo Cars“ akcijų.
Kitos pradedančiosios elektromobilių bendrovės, įskaitant „Rivian“, „Fisker“, „Arrival“, „Xpeng“ ir „Lucid“, susidūrė su sunkumais, susijusiais su plėtros sąnaudomis. Pavyzdžiui, „Fisker“ praėjusį mėnesį iš naujo derėjosi dėl skolos sandorio sąlygų, kad galėtų priimti strateginį partnerį.
„Tesla“ taip pat susidūrė su tuo, ką E. Muskas pavadino „gamybos pragaru“, tačiau tai padarė 2018 m., kai pinigai buvo pigūs, investuotojai kantresni, o būsima elektromobilių paklausa atrodė neribota.
Kapitalo rinkos entuziazmas dėl elektromobilių atvėso, nes sulėtėjo elektromobilių pardavimų augimas ir susikaupė finansinių nuostolių. Tai sutrumpino pinigų negaunančių startuolių kilimo ir leidimosi takus ir privertė senbuvius automobilių gamintojus siekti daugiau viešųjų subsidijų.
Elektromobilių kainų karas
Praėjusią savaitę E. Musko perspėjimas, kad „Tesla“ augimo tempai šiais metais sulėtės, paskatino investuotojus per vieną dieną sumažinti bendrovės rinkos vertę 80 mlrd. dolerių. Nuo 2021 m., kai „Tesla“ pasiekė 1 trilijono JAV dolerių rinkos vertės ribą, ji prarado daugiau kaip 40 proc. savo vertės.
Kainų karas, kurį praėjusiais metais paaštrino „Tesla“ ir elektromobilių pardavimų lyderė BYD, privertė silpnesnius elektromobilių pramonės konkurentus rinktis tarp didesnių nuostolių arba mažesnių pardavimų apimčių.
Praėjusią vasarą „Ford“, tikėdamasi didelės paklausos, padidino savo automobilio „Ford cut F-150 Lightning“ gamybą, kad vėliau, sausio mėn. perpus sumažintų 2024 m. gamybos prognozę.
Europoje „Stellantis“ teigė, kad jai reikia daugiau Italijos vyriausybės subsidijų, kad padidintų elektromobilių gamybą „Fiat“ gamyklose. Aukšto rango Italijos pareigūnas ketvirtadienį sakė, kad vyriausybė svarstys galimybę įsigyti „Fiat“ akcijų paketą, kad paremtų daugiau darbo vietų.
Kadangi elektromobilių pramonė tapo darviniška, investuotojai atlygina įmonėms, kurios mažina išlaidas.
Ketvirtadienį „Volvo“ akcijos pabrango daugiau nei 30 proc. po to, kai bendrovė pranešė, kad nebefinansuos „Polestar“. Investuotojai nudžiugo, kai „Renault“ pranešė, kad nesiūlys savo „Ampere EV“ padalinio akcijų.
Nuo lapkričio „General Motors“ akcijos pabrango beveik 50 proc., nes generalinė direktorė Mary Barra sulėtino išlaidas elektromobiliams ir autonominėms transporto priemonėms bei pradėjo 10 mlrd. dolerių vertės akcijų supirkimą.
Konsolidacijos bangos nėra naujiena kapitalui imlioje automobilių pramonėje.
XX a. pradžioje daugybė JAV ir Europos verslininkų bandė pasipelnyti iš tuo metu naujos vidaus degimo variklių technologijos. Kiekvienam Henriui Fordui teko dešimtys kitų automobilių bendrovių įkūrėjų, kuriems nepavyko arba kuriuos nurungė didesni ir geriau finansuojami konkurentai. GM, „Stellantis“ ir „Volkswagen“ buvo sukurtos ant kadaise nepriklausomų automobilių gamintojų skeletų.
„Geely“ žingsnis konsoliduoti „Polestar“ – tai vienas iš būdų, kuriuo gali pasinaudoti su sunkumais susiduriančios pradedančiosios EV įmonės.
„Polestar“ įtraukimas į tiesioginę „Geely“ orbitą gali padėti paskirstyti svorį didesnės grupės balansui, suteikiant daugiau laiko plėstis“, – sakė Šanchajuje įsikūrusios konsultacinės įmonės „Automobility“ generalinis direktorius Billas Russo.