„Tesla“ vadovas Elonas Muskas pareiškė, kad Kinijos automobilių gamintojai be prekybos kliūčių „sunaikins“ pasaulinius varžovus, taip pabrėždamas spaudimą, kurį JAV elektromobilių rinkos lyderiui daro tokie konkurentai kaip BYD, besistengiantys plėstis visame pasaulyje.
Musko komentarai nuskambėjo po to, kai Warreno Buffetto remiama BYD, siūlanti pigesnius modelius ir įvairesnius modelius, praėjusį ketvirtį aplenkė „Teslą“ kaip daugiausiai pasaulyje parduodanti elektromobilių bendrovė, nepaisant to, kad JAV automobilių gamintoja iki 2023 m. labai sumažino kainas.
Kinijos automobilių bendrovės buvo „konkurencingiausios“ ir „turės didelę sėkmę už Kinijos ribų, priklausomai nuo to, kokie tarifai ar prekybos barjerai bus nustatyti“, – sakė E. Muskas trečiadienį po pelno pokalbyje su analitikais.
„Jei nebus nustatyta jokių prekybos barjerų, jos iš esmės nukonkuruos daugumą kitų pasaulio automobilių bendrovių“, – sakė jis. „Jie yra labai geri.“
Muskas turi pagrindo nerimauti
Praėjusiais metais jis sukėlė kainų karą, kad pritrauktų vartotojus, kuriems tenka mokėti dideles skolinimosi išlaidas, o tai savo ruožtu sumažino „Tesla“ maržas ir sukėlė nerimą investuotojams. Trečiadienį E. Muskas perspėjo, kad „Tesla“ pasiekė „natūralią sąnaudų mažinimo ribą“ su savo esama modelių linija.
2025 m. viduryje „Tesla“ planuoja pradėti gaminti pigesnį masinės rinkos kompaktišką krosoverį kodiniu pavadinimu „Redwood“, kad galėtų konkuruoti su nebrangiais varžovais, antradienį pranešė „Reuters“. Trečiadienį E. Muskas patvirtino, kad „Tesla“ tikisi pradėti gaminti naujos kartos elektromobilį savo gamykloje Teksase 2025 m. antrąjį pusmetį.
Tačiau Kinijos elektromobilių gamintojai, kurie moka kontroliuoti sąnaudas, turėdami stabilią tiekimo grandinę, sparčiai juda pirmyn. Didėjant konkurencijai ir pertekliniams pajėgumams Kinijoje, daugelis jų dabar stengiasi sparčiai plėsti savo veiklą užsienyje po to, kai daugelį metų valstybės subsidijos padėjo padidinti pardavimus šalies viduje.
„Kinijos daugelį dešimtmečių valstybės skatinto akumuliatorių medžiagų perdirbimo infrastruktūros kūrimo užbaigtumas ir atsparumas yra labai stiprus“, – sakė Melburne įsikūrusios konsultacinės bendrovės „New Electric Partners“ partneris Rossas Gregory.
Pavyzdžiui, Kinijos SAIC, siekdama padidinti pardavimus užsienyje, užsako daugiau transporto priemonių laivų savo laivynui, kad sumažintų gabenimo išlaidas.
Vis dėlto Kinijos automobilių gamintojų prekės ženklo žinomumas JAV yra labai menkas, o jų patikimumas, ilgaamžiškumas ir saugumas – vidutinio lygio, todėl jiems dar teks nueiti ilgą kelią, kad užkariautų JAV rinkos dalį, sakė vartotojų įžvalgų bendrovės „Lansgton“ partneris Spenceris Imelis.
„Kinijoje jie turi didelę paklausą, nes juose diegiamos tokios naujovės kaip automobilyje įdiegtos technologijos ir akumuliatorių keitimas“, – sakė Imelis. „Manome, kad tai bus svarbi sudedamoji dalis ir skiriamasis požymis ateityje augant užsienyje“.
E. Musko komentarai taip pat pasirodė tuo metu, kai JAV prezidento rinkimai įgauna pagreitį. Prezidentas Džo Baidenas yra sakęs, kad Kinija pasiryžusi dominuoti elektromobilių rinkoje ir kad jis „neleis tam įvykti“.
Buvęs prezidentas Donaldas Trumpas, kuris šiemet yra respublikonų kandidato į prezidentus favoritas, yra davęs suprasti, kad jei bus išrinktas, jis dvigubai padidins tarifus, ragindamas įvesti visuotinį 10 proc. tarifą visam į JAV importuojamam produktui ir panaikinti Kinijos didžiausio palankumo prekybos statusą.
Trečiadienį E. Muskas sakė, kad „nėra akivaizdžių galimybių“ bendradarbiauti su Kinijos konkurentais, tačiau „Tesla“ yra pasirengusi suteikti jiems prieigą prie savo įkrovimo tinklo ir licencijuoti kitas technologijas, pavyzdžiui, savavaldžio vairavimo.
Europa taip pat užėmė protekcionistinę poziciją Kinijos elektromobilių gamintojų atžvilgiu. Praėjusiais metais Europos Komisija pradėjo tyrimą, ar nustatyti baudžiamuosius tarifus, kad apsaugotų ES gamintojus nuo pigesnių importuojamų kiniškų elektromobilių, kuriems, pasak jos, skiriamos valstybės subsidijos.
JAV ir Europai labiau nei tarifų reikia politikos, kuri suteiktų jų automobilių gamintojams laiko sukurti diversifikuotą tiekimo grandinę, sakė „New Electric“ atstovas Gregory.