Rinkdamiesi naują automobilį, ypač šeimos automobilį, daugelis būsimų naudotojų tikrina saugumo lygį. Tai susiję ne tik su automobilyje naudojamomis pagalbinėmis sistemomis, bet ir su „Euro NCAP“ bandymų rezultatais. Kaip šie bandymai atliekami, į ką atsižvelgiama ir kurie automobiliai yra saugiausi?
„Euro NCAP“ (Europos naujų automobilių vertinimo programos) avarijos bandymai yra viena svarbiausių Europos rinkai tiekiamų naujų automobilių saugos vertinimo priemonių. 1997 m. įsteigta „Euro NCAP“ programa siekiama pagerinti kelių eismo saugą atliekant išsamius, nepriklausomus automobilių bandymus. Šių bandymų rezultatai pateikiami žvaigždutėmis, todėl vartotojai gali greitai palyginti skirtingų modelių saugos lygį.
„Euro NCAP“ bandymų tikslas ir reikšmė
Pagrindinis „Euro NCAP“ bandymų tikslas – įvertinti transporto priemonės keleivių ir kitų eismo dalyvių, pavyzdžiui, pėsčiųjų ir dviratininkų, apsaugos lygį. Šie bandymai atliekami laboratorinėmis sąlygomis, kurios turi kuo tiksliau atspindėti realius eismo įvykius. Remdamiesi šių bandymų rezultatais, automobilių gamintojai gali atlikti reikiamus konstrukcijos pakeitimus, kad pagerintų savo transporto priemonių saugą.
„Euro NCAP“ bandymų svarba:
- Informacija vartotojams: „Euro NCAP“ įvertinimai potencialiems automobilių pirkėjams suteikia objektyvią informaciją apie transporto priemonių saugą;
- Motyvacija gamintojams: Euro NCAP bandymai verčia gamintojus nuolat tobulinti savo transporto priemonių saugos standartus;
- Technologijų plėtra: Bandymų rezultatai skatina saugos technologijų naujoves, dėl kurių mažėja aukų keliuose.
„Euro NCAP“ avarijos bandymų tipai
„Euro NCAP“ atliekami susidūrimo bandymai apima įvairius avarijų scenarijus, skirtus imituoti įvairias vairavimo situacijas. Toliau pateikiami pagrindiniai bandymų tipai:
a) Priekinis smūgis su poslinkiu
Šio bandymo metu automobilis važiuoja 64 km/h greičiu ir atsitrenkia į aliuminiu dengtą atitvarą. Ši užtvara deformuojama ir pasislenka 40 % automobilio pločio, taip imituojant situaciją, kai smūgis nėra visiškai priekinis, bet pasislenka į šoną. Šis bandymas ypač svarbus, nes daug eismo įvykių įvyksta panašiomis sąlygomis, kai transporto priemonės susiduria iš dalies, pavyzdžiui, aplenkiant arba posūkyje.
b) Šoninis smūgis
Atliekant šoninio smūgio bandymą, 1,3 tonos sverianti judanti kliūtis 50 km/h greičiu atsitrenkia į automobilio šoną. Šiuo bandymu įvertinama vairuotojo ir keleivių apsauga, kai į automobilio šoną atsitrenkia kita transporto priemonė. Šoniniai smūgiai yra vieni pavojingiausių eismo įvykių, nes automobilių šonai paprastai būna mažesnės masės nei automobilio priekis ir galas.
c) Šoninis smūgis į statramstį
Atliekant šį bandymą automobilis 32 km/val. greičiu pajuda šonu ir atsitrenkia į nejudantį stulpą. Šiuo bandymu imituojama situacija, kai automobilis atsitrenkia į siaurą, standų objektą, pavyzdžiui, medį ar žibinto stulpą. Tokiais atvejais užtikrinti apsaugą ypač sunku dėl koncentruotos smūgio jėgos.
d) Pėsčiųjų apsaugos bandymas
Pėsčiųjų apsaugos testu vertinama, kiek automobilis yra pavojingas pėstiesiems, jei automobilis partrenkia pėsčiuosius važiuojant 40 km/h greičiu. Įvairios automobilio dalys, pavyzdžiui, variklio dangtis, bamperis ir priekinis stiklas, analizuojamos dėl galimų sužalojimų, kuriuos galėtų patirti pėstieji.
e) Vairuotojo pagalbinių sistemų bandymai
Be tradicinių susidūrimo bandymų, „Euro NCAP“ taip pat vertina vairuotojo pagalbinių sistemų veiksmingumą. Svarbiausios iš jų yra šios:
- Automatinis avarinis stabdymas (AEB): Sistema, kuri automatiškai įjungia stabdžius, kad išvengtų susidūrimo arba sumažintų jo mastą;
- Pagalbinė eismo juostos sistema: Sistema, padedanti vairuotojui išlaikyti transporto priemonę eismo juostoje;
- Nuovargio aptikimo sistemos: Sistemos, stebinčios vairuotojo būklę ir įspėjančios vairuotoją, kai pastebi nuovargio požymius.
f) Kokios naujovės numatytos 2024 m.?
2024 m. „Euro NCAP“ pristato svarbius pakeitimus ir išplėtimą savo saugos bandymuose, apimančiuose tiek keleivines, tiek sunkiasvores krovinines transporto priemones. Štai svarbiausios naujovės:
Pagalbos vairuotojui sistemų (ADAS) bandymų išplėtimas:
„Euro NCAP“ gerokai padidina vairuotojo pagalbinių sistemų bandymų scenarijų skaičių ir sudėtingumą, pradėdama 40 naujų bandymų trasoje. Šie nauji bandymai apima tokias situacijas, kaip susidūrimai su motociklininkais, dviratininkais ir pėsčiaisiais ir kt. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas realioms problemoms, tokioms kaip kitų transporto priemonių artumas arba galimybė, kad motociklininkai dalijasi eismo juosta, todėl ADAS sistemai juos sunkiau aptikti.
Sunkvežimių įvertinimas pagal naująją „Truck Safe“ sistemą:
„Euro NCAP“ pristato naują sunkvežimių saugos vertinimo sistemą, kuria siekiama pagerinti šio sektoriaus saugos standartus. Atliekant naujuosius bandymus daugiausia dėmesio bus skiriama susidūrimų išvengimo technologijoms, vairuotojo pagalbai ir geresniam matomumui. Naujoji programa apima įvairių tipų sunkvežimius, pavyzdžiui, skirtus pristatymams mieste ar tolimajam transportui, o pirmieji transporto priemonių reitingai bus paskelbti 2024 m. lapkričio mėn.
Pagalbinių vairavimo sistemų vertinimo integravimas į bendrą saugos vertinimą:
Nors šiuo metu pagalbinių vairavimo sistemų vertinimas yra atskiras nuo bendro saugos vertinimo, planuojama, kad iki 2029 m. jie bus visiškai integruoti. Nuo 2024 m. gamintojai turės daugiau dėmesio skirti vairuotojo įsitraukimo palaikymui, kuris bus pagrindinis šių sistemų vertinimo veiksnys.
Naujos vertinimo technologijos:
Kartu su bandymų plėtra „Euro NCAP“ diegia pažangesnes bandymų technologijas, pvz., bandymų scenarijų automatizavimą naudojant transporto priemonių valdymo robotus ir ADAS taikinius. Tai leidžia atlikti tikslesnius ir veiksmingesnius bandymus.
Šie „Euro NCAP“ protokolų pakeitimai atspindi didėjančią šiuolaikinių vairuotojo pagalbinių sistemų svarbą ir poreikį pritaikyti bandymus prie vis sudėtingesnių kelių sąlygų ir transporto priemonių įvairovės. Jais siekiama pagerinti kelių eismo saugą atliekant realistiškesnį ir išsamesnį transporto priemonių technologijų vertinimą.
Euro NCAP principai ir gairės
„Euro NCAP“ susidūrimo bandymai atliekami pagal griežtas taisykles ir gaires, kurios užtikrina jų tikslumą, pakartojamumą ir galimybę palyginti skirtingų transporto priemonių rezultatus.
(a) Standartiniai bandymo greičiai ir sąlygos
Kiekvienas susidūrimo bandymas atliekamas griežtai nustatytu greičiu, kuriuo siekiama atkartoti tipines kelio sąlygas:
- Priešpriešinis susidūrimas: 64 km/val;
- Šoninis susidūrimas: 50 km/val;
- Šoninis smūgis į statramstį: 32 km/h.
Šios sąlygos yra standartizuotos, todėl galima palyginti skirtingų automobilių modelių rezultatus.
(b) Bandomųjų figūrų naudojimas
Bandomosiose transporto priemonėse įrengiami manekenai, imituojantys žmogaus kūną. Šiuose manekenuose įrengti pažangūs jutikliai, kuriais matuojamos jėgos, veikiančios įvairias kūno dalis avarijos metu. Tai leidžia tiksliai įvertinti galimus vairuotojų ir keleivių sužalojimus.
(c) Rezultatų skirstymas į kategorijas
Susidūrimo bandymų rezultatai vertinami pagal kelias kategorijas:
- Suaugusiųjų keleivių apsauga;
- Vaikų apsauga;
- Pėsčiųjų apsauga;
- Saugos pagalbos sistemos.
Kiekviena iš šių kategorijų vertinama atskirai, o po to rezultatai paverčiami bendru žvaigždučių skaičiumi nuo 1 iki 5.
Bandymų procedūros
Kiekvieną „Euro NCAP“ atliekamą susidūrimo testą sudaro keli pagrindiniai etapai:
a) Transporto priemonės paruošimas
Prieš pradedant bandymą, transporto priemonė kruopščiai paruošiama. Atliekami techniniai patikrinimai, siekiant užtikrinti, kad transporto priemonė būtų visiškai tinkama naudoti ir atitiktų bandymo reikalavimus. Pašalinami visi daiktai, galintys turėti įtakos bandymo rezultatams, ir transporto priemonė pakraunama iki standartinio svorio, koks būtų įprastai naudojama.
b) Bandymo atlikimas
Kiekvienas testas yra konkretaus eismo įvykio imitacija. Transporto priemonė pastatoma ant specialių bėgių, o jos judėjimas tiksliai kontroliuojamas, kad būtų pasiektas tinkamas greitis ir smūgio trajektorija.
c) Rezultatų analizė
Po bandymo atliekama išsami surinktų duomenų analizė. Manekenuose esantys jutikliai pateikia informaciją apie jėgas, veikiančias įvairias kūno dalis avarijos metu. Taip pat analizuojami automobilio apgadinimai ir saugos sistemų, pavyzdžiui, oro pagalvių, veikimas.
d) Reitingo suteikimas
Remiantis surinktais duomenimis, rezultatai perskaičiuojami į taškus, nuo kurių priklauso galutinis suteiktų žvaigždučių skaičius. Automobiliai, gavę 5 žvaigždutes, pasižymi aukščiausiu saugumo lygiu, o mažiau žvaigždučių gavę automobiliai laikomi mažiau saugiais.
Pagrindinių terminų apibrėžtys
- Bandomasis manekenas (manekenas): Pažangus žmogaus kūno modelis, naudojamas atliekant susidūrimo bandymus, kuriame įrengti jutikliai, matuojantys jėgas, veikiančias įvairias kūno dalis susidūrimo metu;
- Atstumtas priekinis susidūrimas: bandymas, imituojantis avariją, kai automobilis atsitrenkia į atitvarą, atspindintis situacijas, kai transporto priemonės susiduria iš dalies;
- Automatinis avarinis stabdymas (AEB): Sistema, kuri automatiškai įjungia stabdžius, kai aptinka susidūrimo pavojų, kad išvengtų avarijos arba sumažintų jos mastą;
- Žvaigždučių įvertinimas: 5 žvaigždutės reiškia aukščiausią apsaugos lygį, o 1 žvaigždutė – žemą saugos lygį.
„Euro NCAP“ rezultatų taikymo pavyzdžiai
„Euro NCAP“ įvertinimai turi tiesioginės įtakos automobilių rinkai ir vartotojų sprendimams. Pavyzdžiui, 5 žvaigždučių įvertinimą gavę automobilių modeliai dažnai yra paklausesni pirkėjų tarpe, o tai skatina gamintojus diegti saugos naujoves.
Pavyzdžiai:
- „Volvo XC90″: vienas pirmųjų automobilių, gavęs aukščiausius įvertinimus visose „Euro NCAP“ bandymų kategorijose, ir tai prisidėjo prie jo populiarumo tarp saugumu besirūpinančių klientų;
- „Tesla Model 3″: elektromobilis, kuris „Euro NCAP“ bandymuose gavo 5 žvaigždučių įvertinimą, ypač aukštai įvertintas už pagalbos vairuotojui sistemas.
„Euro NCAP“ susidūrimo bandymai yra neatsiejama naujų transporto priemonių saugos vertinimo dalis. Taikydama tikslias procedūras ir griežtas gaires, Euro NCAP teikia objektyvią ir patikimą informaciją apie įvairių automobilių modelių apsaugos lygį. Žvaigždučių vertinimo sistema ne tik daro įtaką vartotojų sprendimams, bet ir skatina inovacijas automobilių pramonėje, todėl keliuose užtikrinamas aukštesnis saugumo lygis.
Saugiausi automobiliai pagal „Euro NCAP“
Toliau pateikiami „Euro NCAP“ bandymų rezultatai įvairiose klasėse 2022-2024 m. Verta pažymėti, kad daugelyje segmentų konkrečiais metais bandymų nebuvo atlikta:
MINI KLASĖ | |||||
Saugiausi 2024 m. mini klasės automobiliai | |||||
Markė ir modelis | Suaugusių keleivių sauga | Vaikų saugumas | Pėsčiųjų sauga | Saugą didinančios sistemos | Žvaigždžių skaičius |
Suzuki Swift | 67% | 65% | 76% | 62% | 3 |
Saugiausi mini klasės automobiliai 2022 m. | |||||
Ford Puma | 75% | 84% | 70% | 69% | 4 |
Toyota Aygo X | 78% | 84% | 70% | 69% | 4 |
VW Polo | 94% | 80% | 70% | 70% | 5 |
MAŽI ŠEIMOS AUTOMOBILIAI | |||||
Saugiausi šeimos automobiliai maži 2023 m. | |||||
Smart #3 | 90% | 86% | 84% | 85% | 5 |
BYD Dolphin | 89% | 87% | 85% | 79% | 5 |
Saugiausi maži šeimos automobiliai 2022 m. | |||||
Renault Scenic E-Tech | 88% | 89% | 77% | 85% | 5 |
MG 4 Electric | 83% | 80% | 75% | 78% | 5 |
Peugeot 408 | 76% | 84% | 78% | 65% | 4 |
Cupra Born | 93% | 89% | 73% | 80% | 5 |
Renault Megane E-Tech | 85% | 88% | 65% | 79% | 5 |
DIDELI ŠEIMOS AUTOMOBILIAI | |||||
Saugiausi šeimos automobiliai dideli 2024 m. | |||||
Volkswagen Passat | 93% | 87% | 82% | 80% | 5 |
Skoda Superb | 93% | 87% | 82% | 80% | 5 |
Saugiausi šeimos automobiliai dideli 2023 m. | |||||
BMW Serii 5 | 89% | 85% | 86% | 78% | 5 |
VW ID.7 | 95% | 88% | 83% | 80% | 5 |
BYD Seal | 89% | 87% | 82% | 76% | 5 |
Saugiausi šeimos automobiliai dideli 2022 m. | |||||
Skoda Octavia | 89% | 84% | 68% | 81% | 5 |
DS 9 | 79% | 86% | 67% | 67% | 4 |
Hyundai Ioniq 6 | 97% | 87% | 66% | 90% | 5 |
Mercedes-Benz Klasa C | 93% | 89% | 80% | 82% | 5 |
DIDŽIAUSI MINIVANAI | |||||
Saugiausi minivenai dideli 2024 m. | |||||
Maxus MIFA 7 | 92% | 87% | 81% | 75% | 5 |
Saugiausi minivenai dideli 2022 m. | |||||
Renault Espace | 85% | 83% | 69% | 82% | 5 |
Maxus MIFA 9 |