Jie turi užtikrinti mūsų saugumą automobilių salonuose. Tačiau kasdien jie mums daro didelę žalą. Mokslininkų teigimu, medžiagos, mažinančios automobilių apdailos degumą, daro akivaizdų neigiamą poveikį mūsų sveikatai.
Nereikia daug vaizduotės, kad suprastume, kaip pavojinga būtų, jei važiuojant automobiliu užsidegtų automobilio sėdynė. Esant nepalankioms aplinkybėms, užtektų cigaretės nuorūkos arba automobilio salone palikto daikto, į kurį patenka saulės spinduliai. Todėl nenuostabu, kad gamintojai jau daugelį metų keleivių salono apdailoje naudoja medžiagas, mažinančias ten naudojamų medžiagų degumą. Jos naudojamos, pavyzdžiui, sėdynes užpildančiose putose. Tačiau, kaip paaiškėjo, jos nėra tokios nekaltos.
Žurnale „Environmental Science & Technology“ pasirodė straipsnis, kuriame apibendrinami tokių medžiagų poveikio kasdieniam automobilių naudojimui tyrimai. Djuko universiteto mokslininkai, remdamiesi JAV rinkoje esančiais automobiliais, nustatė, kad net 99 proc. automobilių kabinų yra tris(1chloroizopropil) fosfato (TCIPP) – antipireno, kuris laikomas potencialiu kancerogenu.
„Daugumoje automobilių buvo papildomų organofosfatinių esterių pagrindu pagamintų antipirenų, įskaitant tris(1,3-dichlor-2-propil) fosfatą (TDCIPP) ir tris(2-chloretil) fosfatą (TCEP), Kalifornijoje pripažintus kancerogenais. Šie ir kiti antipirenai taip pat yra susiję su žala neurologinei ir reprodukcinei sistemoms.“ – praneša spaudos agentūra.
Tyrimo duomenimis, didesnė šios medžiagos koncentracija buvo aptikta automobilių, kurių sėdynėse buvo TCIPP, salono ore. Problema paaštrėja vasarą, kai dėl stiprių saulės spindulių salonas, taigi ir sėdynių apmušalai, įkaista iki 65 laipsnių Celsijaus.
JAV rinkoje antipirenai naudojami siekiant atitikti NHTSA, už kelių eismo saugą atsakingos agentūros, nustatytą standartą dėl apmušalų atsparumo atvirai liepsnai. Šis reglamentas atsirado praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje, tačiau šiandien kai kurie sluoksniai, įskaitant ugniagesius gelbėtojus, jį kritikuoja.
Pasak Tarptautinės ugniagesių gelbėtojų asociacijos atstovo Patrico Morrisono, šie priedai mažai padeda išvengti gaisrų, tačiau avarinės situacijos atveju salone kyla dūmai, o tai pavojinga ir nukentėjusiesiems, ir gelbėtojams.
Problemą JAV rinkoje būtų galima išspręsti persvarsčius taisykles, kad būtų sumažintas automobilių kabinų medžiagų degumas. Galbūt pakaktų mažesnio kiekio, kad būtų užtikrintas pakankamas atsparumas liepsnai ir kartu nebūtų daromas toks stiprus neigiamas poveikis sveikatai.