ES reglamentai, kuriais siekiama pagerinti saugą ir sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį, turės įtakos automobilių kainoms. Gamintojai gali šiek tiek žongliruoti, jei turi išteklių. Kiti tiesiog nustos pardavinėti pigius automobilius. Tokiais pigiais, kad jau dabar vargu ar kas nors gali juos įsigyti.
Pagal WLTP ciklą šiuo metu galiojanti vidutinė registruoto automobilio išmetamo CO2 kiekio riba yra 120 g/km. Bauda už šios ribos viršijimą yra 95 eurai už CO2 emisijos viršijimą 1 g/km. Tačiau tai taikoma visų į apyvartą išleistų automobilių vidurkiui. Taigi, jei vienas automobilis išmeta 125 g/km, gamintojas turi sumokėti 475 EUR už kiekvieną į kelią išleistą automobilį. Tačiau jei kitas modelis išmeta 115 g/km teršalų, ši suma susilygina, todėl gamintojas baudos nemoka.
Gamintojai įvairiais būdais bando prisitaikyti prie apribojimų. Kai kurie siūlo iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius, kurie „ant popieriaus“ atrodo gerai. Kiti siūlo elektromobilius, kurie gerokai sumažina vidutinį išmetamųjų teršalų kiekį, tačiau jų paklausa vis dar nedidelė. Daugelis gamintojų jungiasi į išmetamųjų teršalų grupes. Štai kodėl jau 2021 m. tik nedaugelis jų mokėjo baudas už pernelyg didelį vidutinį išmetamųjų teršalų kiekį.
Taip pat skaitykite: „Įkraunami hibridiniai automobiliai išmeta 350 proc. daugiau CO2 nei bandymuose – remiantis EK užsakymu atliktu tyrimu“.
Nuo kitų metų tik brangiau
Naujas etapas prasidės jau 2025 m., kai vidutinis išmetamųjų teršalų kiekis sumažės nuo 120 iki 93,6 g/km. Tai turės skirtingą poveikį gamintojams. Vieni atsisakys pigių automobilių, kiti padidins jų kainas, o dar kiti perkels baudų kaštus į brangesnius automobilius. Bet kuriuo atveju automobiliai brangs arba bus galima įsigyti tik brangesnius modelius. Galiausiai už viską sumokės vartotojai, kurių gali vis labiau trūkti. Todėl naudotų automobilių paklausa didės.
Taip yra dėl reglamento „Clean Air For Europe“, kuris galioja jau daugelį metų, tačiau jame yra nustatyti terminai. Vienas iš jų – tik 2025 m., o kitas – 2030 m., kai išmetamų teršalų kiekis turės sumažėti iki vidutiniškai 49,5 g/km. Automobilių gamintojai turės parduoti dar daugiau elektromobilių arba bent jau iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių, kad pasiektų tokius tikslus. Arba jos perkels baudas į automobilio kainą, todėl automobiliai taps dar brangesni.
Ne tik CO2
Kainos keisis vėliau šiais metais, tačiau tai jau susiję su saugumo taisyklėmis, todėl dabartines kainas galima pamažu laikyti istorinėmis, galiojančiomis daugiau ar mažiau iki metų pabaigos. Antrasis smūgis vartotojams – jų naudai – yra GSR2 (Bendrasis saugos reglamentas). Naujieji reikalavimai įsigalios jau 2024 m. liepos mėn.
Naujai homologuotuose lengvuosiuose automobiliuose Europoje, o nuo 2026 m. liepos 7 d. – visuose naujuose automobiliuose turės būti įrengta ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) – pažangi vairuotojo dėmesio blaškymo sistema. Tai pažangi sistema, skirta vairuotojo išsiblaškymui ar nuovargiui nustatyti ir įspėti vairuotoją. Tai atliekama naudojant kamerą. Daugiau apie tai galite paskaityti toliau pateiktame tekste.