Jei visi važinėtų dviračiais tiek pat, kiek olandai, pasaulinis anglies dioksido išmetimas sumažėtų beveik 700 mln. tonų per metus.
Naujame Pietų Danijos universiteto tyrime, paskelbtame žurnale „Communications Earth & Environment“, žmonės raginami važinėti dviračiais taip, kaip tai daro Nyderlandai.
Olandai per dieną dviračiu nuvažiuoja vidutiniškai po 2,6 kilometro. Tyrime teigiama, kad jei toks modelis būtų taikomas visame pasaulyje, per metus pasaulyje išmetamo anglies dioksido kiekis sumažėtų 686 mln. tonų.
Šis milžiniškas skaičius viršija daugumos šalių, įskaitant Jungtinę Karalystę, Kanadą, Saudo Arabiją ir Australiją, anglies pėdsaką.
„Didelė neišnaudota dviračių naudojimo nauda klimatui ir sveikatai rodo, kad reikia skubiai skatinti tvarų dviračių naudojimą“, – daro išvadą autoriai.
Kokia yra važiavimo dviračiu nauda aplinkai ir sveikatai?
Yra daugybė priežasčių, kodėl verta sėsti ant dviračio.
Individualiai tai puikus būdas išlikti geros fizinės formos ir sveikiems, išvengti lėtinių ligų, susijusių su nejudriu gyvenimo būdu.
Žmonėms, kurie į darbą važinėja dviračiu, rizika susirgti vėžiu yra 45 proc. mažesnė, o rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis – 46 proc. mažesnė.
Tačiau tai naudinga ne tik jums, bet ir aplinkai.
Transporto sektoriuje išmetama ketvirtadalis viso su degalais susijusio šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio pasaulyje, iš kurių pusė tenka privačioms transporto priemonėms, įskaitant lengvuosius ir krovininius automobilius.
Automobiliai taip pat prisideda prie oro taršos, užteršdami orą toksiškomis cheminėmis medžiagomis ir dujomis.
Jungtinės Karalystės klimato organizacijos „Hubbub“ duomenimis, 50 proc. kasdien atliekamų kelionių yra trumpesnės nei 3,2 kilometro, o tai reiškia, kad jas būtų galima iškeisti į pasivažinėjimus dviračiais.
Kiek žmonių visame pasaulyje važinėja dviračiu?
Naujojo tyrimo duomenimis, per pastaruosius 60 metų dviračių gamyba išaugo. 2015 m. buvo pagaminta 123 mln. dviračių, o 1962 m. jų buvo pagaminta 20,7 mln.
Tačiau tai nereiškia, kad daugiau žmonių važinėja dviračiais, palyginti su pasaulio gyventojų skaičiumi. Kelionės dviračiu sudaro tik penkis procentus kasdienių kelionių visame pasaulyje.
Tyrimo autoriai pripažįsta, kad ne visi gyvena dviratininkams palankiose vietose, tačiau ragina „skubiai“ plėsti dviračių infrastruktūrą visame pasaulyje.
„Būtų labai svarbu pasimokyti iš sėkmingos patirties tokiose šalyse kaip Danija ir Nyderlandai, ypač miestuose, pavyzdžiui, Kopenhagoje ir Amsterdame“, – rašo jie.
„Tai, be kita ko, apima, pavyzdžiui, tinkamą dviračių takų planavimą ir tiesimą, dviračių naudojimą skatinantį švietimą ir kultūrą, taip pat politiką, kuria siekiama mokesčiais atgrasyti nuo automobilių naudojimo.“
Šaltinis: Euronews.