Šiandien šalyje yra 124 blogos būklės tiltai ar viadukai, kai praėjusių metų pabaigoje šis skaičius siekė 109. Nors per paskutinius ketverius metus šalyje investicijos į tiltus padidėjo daugiau nei 3 kartais (lyginant 2021-2024 m. ir 2017-2020 m.) bei per šį laiką iš viso sutvarkyti 94 tiltai, didžioji dalis tiltų netrukus pasieks jų statybos metu nustatytą eksploatacijos laikotarpio ribą. Prognozuojama, jog artimiausiu metu šių statinių būklė šalyje ims dar sparčiau blogėti.
„Via Lietuva“ 2025– 2028 m. prioritetų sąraše – kritinės būklės tiltų ir viadukų sutvarkymas. Bendrovė spartina vidinius procesus ir imasi visų įmanomų priemonių papildomam finansavimui bei rangovams surasti, kurie imtųsi ne tik kelių, bet ir sudėtingesnių statinių – t. y. tiltų ir viadukų rekonstrukcijų.
Įmonė 2024-aisiais tęsia ypatingai svarbius tiltų rekonstrukcijų projektus, tarp kurių: A. Meškinio tilto rekonstrukcija, tiltų per Dubysą ir Nevėžį, esančių Raseinių ir Kėdainių raj. atnaujinimas, blogiausio Lietuvoje tilto per Kruną, Kauno regione, rekonstrukcija.
Gali laukti liūdnos pasekmės
Neskiriant tiltams ir viadukams reikiamo dėmesio, jie gali tapti avariniais, t. y., būsime priversti ne tik apriboti, bet ir uždrausti jais eismą, sako „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
„Nors šiais metais planuojame sutvarkyti 30 šalyje esančių tiltų ir viadukų, vien per metus į blogos būklės tiltų sąrašą iki šios dienos įtraukta 15 tiltų. Per paskutinius penkerius metus blogų tiltų skaičius išaugo beveik 60 vnt. Prognozuojama, kad tiltų degradacija artimiausiais metais bus tik spartesnė – tiek dėl išaugusio eismo intensyvumo, tiek dėl tiltų amžiaus“, – teigia „Via Lietuva“ vadovas.
Beveik visi tiltai, įtraukti į blogos būklės tiltų sąrašą, siekia daugiau nei 60 metų amžių, kai tuo tarpu jų statybos metu nustatoma tiltų eksploatacijos arba tarnavimo trukmė siekė 50-60 metų. Be to, visi šie tiltai pastatyti pagal to meto techninius statybos reglamentus bei tuo metu fiksuotus eismo srautus – kurie iš esmės pasikeitė.
Šalies kelių infrastruktūra yra svarbi gynybinio saugumo dalis bei būtinas elementas, todėl tiltai tiesiogiai lemia ne tik eismo dalyvių, bet ir visos šalies saugumą.
Per šiuos metus „Via Lietuva“ valstybinės reikšmės kelių tinkle planuoja sutvarkyti 30 tiltų ir viadukų. 2023 metais sutvarkytų tiltų ir viadukų skaičius siekė 18, iš viso nuo 2020 metų Lietuvoje bus sutvarkyti 105 blogos būklės tiltai ir viadukai. Palyginimui, 2018 metais Lietuvoje sutvarkyta mažiau nei 10 vnt. šių svarbių kelių infrastruktūros statinių. Šiemet tiltų tvarkymui suplanuota skirti 71 mln. Eur, praėjusiais metasi šios investicijos siekė 58,8 mln. Eur, 2022 m. – 25,5 mln. Eur, 2021 m. – 14,8 mln. Eur, o 2018 m. – tik 6,6 mln. eurų.
Reikalingas tvarus finansavimas
Senstantys ir degraduojantys tiltai yra pasaulinė problema, o augančios investicijos į juos – neišvengiama kiekvienos šalies realybė.
„Siekiant spartesnio ir visuomenės lūkesčius atspindinčio tiltų ir kelių infrastruktūros būklės gerėjimo ar bent išlaikymo, svarbu užtikrinti tvarų finansavimą, kadangi tiltų ir viadukų būklė tiesiogiai lemia eismo dalyvių saugumą. Fiksuodami tiltų būklės blogėjimą ir siekdami suvaldyti prastos būklės tiltų skaičiaus augimą, tiltams ir jų remontams šiais metais iš viso suplanuota skirti 71 mln. Eur“, – sako „Via Lietuva“ generalinis direktorius M. Švaikauskas.
Visi valstybinės reikšmės keliuose esantys tiltai, viadukai, estakados, tuneliai yra tvarkomi pagal kasmet „Via Lietuva“ sudaromą reikalingų tvarkyti blogos būklės statinių eilę, kuri atnaujinama po kiekvienais metais atliktų ekspertinių tiltų būklės apžiūrų. Nors nuo praėjusių metų tiltams ir viadukams yra skiriamas prioritetinis dėmesys, tačiau šių statinių tvarkymo apimtys priklauso nuo Kelių priežiūros ir plėtros programai skiriamo finansavimo. Iš viso blogos būklės tiltams Lietuvoje sutvarkyti reikėtų apie 590 mln. Eur, o visiems šalies tiltams sutvarkyti iki tenkinančios būklės – apie 1 mlrd. Eur.
Dėl ribotų finansavimo galimybių dalyje tiltų, siekiant eliminuoti rizikas eismo dalyvių saugumui, yra taikomos laikinos priemonės – eismo ribojimai: siaurinama važiuojamoji kelio dalis, nukreipiant automobilius į centrinę tilto dalį, įvedami transporto priemonių svorio apribojimai. Vis dėlto, tai yra laikinas sprendimas, siekiant užtikrinti eismo dalyvių saugumą. Tiltų, kuriuose įvedami papildomi ir laikini eismo ribojimai, būklės vertinimo apžiūros yra atliekamos dažniau, pastebėjus, jog tilto būklė toliau blogėja – eismas šiais tiltais gali būti ir uždarytas.
Šiais metais „Via Lietuva“ į valstybinės reikšmės kelių plėtrą investuos rekordinę sumą – 927 mln. eurų. Bendrovės investicinį šių metų biudžetą sudaro 587 mln. eurų Kelių plėtros ir priežiūros programos (KPPP) lėšų, 185 mln. eurų laikinojo bankų solidarumo mokesčio suma, 163 mln. eurų Europos Sąjungos struktūrinių fondų parama.
Bendrovė „Via Lietuva“ rūpinasi daugiau nei 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1 500 tiltų, viadukų, tunelių ir daugiau nei 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų. Įmonė siekia, jog šalies kelių infrastruktūra būtų nuolat plėtojama, atnaujinama bei modernizuojama, kurtų pridėtinę vertę valstybei, jos gyventojams ir taptų teigiamų pokyčiu vizitine kortele šalies svečiams.