Transporto kompetencijų agentūra (TKA) kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija (Kelių direkcija) pasitelkė pažangias technologijas su tikslu gerinti eismo saugumą valstybinės reikšmės keliuose.
Atsižvelgusi į 2017-2020 metų eismo įvykius, TKA nustatė ir ištyrė juodąsias dėmes (avaringus kelio ruožus) valstybinės reikšmės keliuose bei sudarė virtualų 2021 metų juodųjų dėmių žemėlapį. Šių metų žemėlapio naujovė – ekspertų rekomendacijos kaip eismo dalyviams elgtis patekus į juodąją dėmę. Šios saugumo rekomendacijos parengtos atsižvelgus į kiekvienos juodosios dėmės ypatumus.
„Ekspertų rekomendacijos padės suprasti kylančius pavojus avaringose vietose, eismo dalyviai žinos į ką svarbu atkreipti dėmesį, kaip elgtis. Tikimės, kad vairuotojai išliks budrūs, atsižvelgs į ekspertų rekomendacijas ir saugiai tęs kelionę“, – sako TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas.
TKA ekspertai, atlikę išsamų juodųjų dėmių tyrimą, pateikė siūlymus Kelių direkcijai dėl inžinerinių šių juodųjų dėmių trūkumų pašalinimo.
Kelių direkcija įvairius kelių infrastruktūros projektus įgyvendina pagal prioritetines eiles, sudarytas pagal specialias metodikas. Vienas esminių visų šių metodikų kriterijų – avaringumas. Todėl vietos, ruožai, kuriuose yra nustatytos juodosios dėmės, dažnu atveju sutampa su Kelių direkcijos prioritetais ir daugelyje jų jau diegiamos eismo saugos pagerinimo priemonės arba tokie darbai suplanuoti atlikti prioriteto tvarka.
„Inžinerinės eismo saugos priemonės pasirenkamos įvertinus juodųjų dėmių tyrimų rezultatus ir išanalizavus šias pavojingas vietas. Pagal prioritetines eiles diegiamos priemonės yra parenkamos kiekvienam konkrečiam atvejui. Pavyzdžiui, sankryžose susidariusiose juodosiose dėmėse gali būti įrengiamos žiedinės sankryžos, iškiliosios salelės, kairiojo posūkio juostos, apšvietimas, kelio ruožuose – pėsčiųjų ir dviračių takai, ruožų apšvietimas, „miesto vartai“, iškilios salelės“, – teigia Kelių direkcijos vadovas Remigijus Lipkevičius.
Pasak Kelių direkcijos vadovo, tose vietose, kur dėl sudėtingų projektavimo bei žemės paėmimo visuomenės reikmėms procedūrų darbai gali užtrukti kiek ilgiau yra įrengiamos greito poveikio priemonės: kelio ženklai, apsauginiai kelio atitvarai, keičiamas kelio dangos ženklinimas, frezuojamos saugos salelės, įrengiamos įvairios inžinerinės greičio mažinimo priemonės, greičio matuokliai.
2021 metais nustatytose 44 juodosiose dėmėse įvyko 207 įskaitiniai eismo įvykiai, kurių metu 27 žmonės žuvo ir 281 žmogus buvo sužeistas. 29 juodosios dėmės, t.y. 66 % nuo visų, nustatytos valstybinės reikšmės užmiesčio keliuose ir 15 juodųjų dėmių, t.y. 34 % nuo visų, buvo nustatytos valstybinės reikšmės keliuose, kertančiuose gyvenvietes. Lyginant su 2020 metais, šiemet valstybinės reikšmės keliuose buvo nustatyta 19 naujų juodųjų dėmių, 20 juodųjų dėmių išnyko, 25 juodosios dėmės išliko arba pakeitė savo vietą. 2021 metais nustatytos 7 juodosios dėmės, t.y. 16 % nuo visų, kurios susiformavo dėl neblaivių ar neturinčių teisės vairuoti eismo dalyvių kaltės.
„Juodųjų dėmių skaičiaus pokytis lyginant su 2020 metais yra nežymus, tačiau yra matomi labai svarbūs teigiami bendrieji rezultatai juodųjų dėmių avaringumo statistikoje – eismo įvykių ir žuvusių dalyvių skaičiaus mažėjimas“, – teigia Evaldas Morkūnas.
Juodosios dėmės susidaro kai konkrečiame kelio ruože per 4-erius metus užfiksuojama 4 ar daugiau įskaitinių eismo įvykių, kurių metu sužeidžiami ar žūsta žmonės. Šiemet juodųjų dėmių žemėlapyje pažymėtos 44 dėmės arba 1 juodąja dėme mažiau negu praėjusiais metais.
Naująjį žemėlapį galima peržiūrėti čia.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.