Nauji nerimą keliantys JK tyrimai rodo, kad jaunimas vis dažniau nesivaržydamas vartoja narkotikus vairuodamas, o daugiau nei penktadalis 17-34 metų jaunuolių mano, kad pavartojus A klasės narkotikų vairuoti galima.
Šis skaičius gautas iš kelių eismo saugumo labdaros organizacijos „IAM RoadSmart“ paskelbto tyrimo, kuris rodo, kad egzistuoja didelis kartų atotrūkis. Mažiau nei penki procentai 50-70 metų amžiaus vairuotojų mano, kad vairavimas vartojant griežčiausiai kontroliuojamos kategorijos pramoginius narkotikus yra priimtinas. Tačiau daugelis bus šokiruoti išgirdę, kad net ir nedidelė vyresnio amžiaus vairuotojų grupė yra pasirengusi rizikuoti vairavimo apsvaigus pasekmėmis.
Vyriausybė ir policija mano, kad A klasės narkotikai yra pavojingiausi iš apyvartoje esančių pramoginių narkotikų, todėl jiems taikoma griežčiausia kontrolė. Šiam sąrašui priklauso heroinas, LSD ir metamfetaminas, taip pat plačiau vartojamos medžiagos, pavyzdžiui, kokainas ir ekstazis. Kokainas sukelia dopamino išsiskyrimą smegenyse, dėl kurio atsiranda perdėtas pasitikėjimas savimi ir impulsyvumas, prarandama koncentracija ir sulėtėja reakcija. Moksliniai tyrimai rodo, kad vairavimas pavartojus ekstazio, ypač kartu su kitais narkotikais, taip pat sukelia gerokai didesnį pavojų eismo dalyviams.
„IAM Roadsmart“ apklausė 2 013 vairuotojų, kad gautų duomenis, klausdama: „Kaip jūs asmeniškai manote, ar priimtina vairuoti pavartojus A klasės narkotikų, tokių kaip kokainas ir ekstazis?“. Apskritai, pasak jos, „susirūpinimą kelianti mažuma“ – 13 proc. nurodė, kad tokia praktika yra priimtina, o aiški dauguma – 87 proc. teigė, kad tai nepriimtina.
Labdaros organizacija taip pat apklausė vairuotojus dėl jų požiūrio į receptinius vaistus ir teigia, kad 30 proc. vairuotojų mano, jog vairavimas vartojant šiuos vaistus kelia tik nedidelę grėsmę saugumui kelyje. Pasak „IAM“, šis skaičius „pabrėžia klaidingą įsitikinimą, kad kai kurie receptiniai vaistai neturi jokio neigiamo poveikio gebėjimui vairuoti“.
Taip pat paaiškėjo, kad beveik trečdalis vairuotojų (30 proc.) mano, jog asmenys, vairuojantys išgėrę receptinių vaistų, kelia tik nedidelę grėsmę arba nekelia jokios grėsmės jų asmeniniam saugumui keliuose, palyginti su 14 proc. vairuotojų, vairuojančių pavartojus nelegalių narkotikų. Tai rodo klaidingą įsitikinimą, kad kai kurie receptiniai vaistai neturi neigiamo poveikio gebėjimui vairuoti.
Naujausi Jungtinės Karalystės Transporto departamento duomenys rodo, kad 2014-2021 m. keliuose žuvusių vairuotojų, kurių organizme rasta narkotikų, padaugės 60 proc., tačiau šis skaičius sutampa su JK policijos pajėgų diegiama narkotikų tikrinimo technologija.
„Kad ir kiek kainuotų vykdymo užtikrinimas, vis didėjantis narkotikų vartojimo paplitimas ir suvokiamas jų priimtinumas tarp tam tikrų grupių turėtų paskatinti policijos pajėgas didinti išteklius, kad būtų išnaikintas šis reiškinys ir atgrasyti būsimus vairuotojus nuo narkotikų“, – sako „IAM Roadsmart“ atstovas Williamas Porteris. „Raginame vyriausybę taip pat prisidėti prie to, kad būtų skiriami ištekliai pakartotinio nusikalstamumo prevencijai, įvedant narkotikų vairuotojų reabilitacijos kursus, kurie šiuo metu privalomi vairavimo išgėrus atveju.“
Labdaros organizacija taip pat atkreipia dėmesį į daugybę kitų galimų pasekmių, kurias gali patirti vairuotojai, nusprendę vairuoti apsvaigę nuo neteisėtų ar receptinių vaistų. Tai gali būti mažiausiai vienerių metų teisės vairuoti transporto priemones atėmimas, neribota bauda ir iki šešių mėnesių laisvės atėmimo bausmė. Įspėjama, kad dėl nuteisimo taip pat gali labai padidėti draudimo įmokos ir net kilti problemų įvažiuojant į tokias šalis kaip JAV.