Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, sulaukęs neraminančių signalų iš savivaldybių dėl žvyrkelių asfaltavimo, atliko rengiamos naujos 2024–2028 m. valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga asfaltavimo programos parlamentinę kontrolę.
AB „Via Lietuva“ ir Susisiekimo ministerija Komitetui pristatė žvyrkelių asfaltavimo programos eigą, atsakė į Komiteto narių klausimus. Lietuvos savivaldybių asociacija išsakė savo nuogąstavimus dėl nepakankamai rimto Susisiekimo ministerijos ir Vyriausybės požiūrio į numatomą Programos finansavimą.
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška kelis kartus atkreipė Susisiekimo ministerijos dėmesį, kad numatomas skirti vieno milijono eurų finansavimas žvyrkeliams asfaltuoti 2025 m., kuomet vieno kilometro žvyrkelio asfaltavimo kaina yra per 500 tūkst. eurų, o reikalinga išasfaltuoti daugiau nei 1300 kilometrų žvyrkelių, galimas prilyginti nuliui.
Parlamentinės kontrolės metu taip pat paaiškėjo, kad Susisiekimo ministerija nededa pakankamai pastangų, kad žvyrkeliams būtų skiriamas didesnis dėmesys, o Vyriausybė kelių infrastruktūros palaikymo ir gerinimo atžvilgiu dirba tuščiais sūkiais – skiriamo finansavimo nepakanka, o žadami pokyčiai vėluoja.
Žvyrkeliai vis dar sudaro didelę Lietuvos kelių tinklo dalį, tačiau išlieka prastos būklės. Žvyrkeliai dažnai būna duobėti, su purvu ir akmenimis, o tai apsunkina vairavimą ir padidina eismo įvykių riziką. Dulkės nuo žvyrkelių kelia problemų sveikatai ir aplinkai, ypač karštuoju metų laiku. Žiemą žvyrkeliai dažnai tampa nepravažiuojami dėl sniego ir ledo. Tuo metu žvyrkelių asfaltavimas yra ilgalaikis sprendimas, kuris ne tik pagerina eismo sąlygas, tačiau ir gyvenimo kokybę regionuose, taipogi padeda pritraukti investicijas. Todėl žvyrkelių asfaltavimą galima būtų laikyti investicija į ateitį, – teigia Komiteto pirmininkas R. Juška.
Komitetas priėjo prie išvados, kad keliai turi būti valstybės prioritetinė sritis, o tinkama kelių infrastruktūra yra būtina šalies ekonominei ir socialinei raidai. Todėl milijonas eurų žvyrkeliams per metus yra nepakankamas – reikia gerokai didesnių investicijų siekiant pagerinti gyvenimo ir eismo sąlygas regionuose, pritraukti į juos investicijas. Taip pat buvo atkreiptas dėmesys, kad būtina užtikrinti didesnę savivaldybių įtrauktį sudarant 2024–2028 m. žvyrkelių asfaltavimo programą.
Komitetas bendru sutarimu priėmė sprendimus, kad būtų užtikrinta didesnė savivaldybių įtrauktis sudarant žvyrkelių asfaltavimo programą, parengta ambicinga ir ilgalaikė žvyrkelių asfaltavimo programa, žvyrkeliams skiriamas pakankamas finansavimas.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.