Trečiadienį Vyriausybė pritarė Saugaus eismo automobilių keliais ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymų pakeitimams, kuriais siekiama sustiprinti transporto priemonių taršos keliuose kontrolę, sumažinti neigiamą kelių transporto poveikį aplinkai ir visuomenės sveikatai. Numatoma, kad šie pakeitimai įsigalios 2024 m. sausio 1 d.
Aplinkos ministerija, bendradarbiaudama su Susisiekimo ministerija, Lietuvos automobilių kelių direkcija ir policija, parengė įstatymų projektus.
Įgyvendinus šias pataisas, Aplinkos apsaugos departamento ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos pareigūnams bus suteikti papildomi įgaliojimai riboti lengvųjų transporto priemonių, autobusų ir sunkvežimių (M1, M2, M3, N1, N2, N3 klasių), neatitinkančių taršos reikalavimų, dalyvavimą eisme.
Pakeitus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, bus įtvirtintos teisinės nuostatos Lietuvos automobilių kelių direkcijai į trūkumų sąrašą įtraukti privalomosios techninės apžiūros dokumentų pažeidimus ir transporto priemonių taršos reikalavimų nesilaikymą.
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai turės teisę savarankiškai stabdyti nurodytų klasių transporto priemones keliuose ir tikrinti, ar išmetami teršalai ir kiti taršos parametrai atitinka reikalavimus. Jei jie neatitiks, privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas bus panaikintas galiojančia Lietuvos automobilių kelių direkcijos nustatyta tvarka.
Lietuvos automobilių kelių direkcijos pareigūnai taip pat turės teisę papildomai stabdyti M1 ir N1 klasių transporto priemones (lengvąsias keleivines ir lengvąsias komercines transporto priemones), tikrinti jų atitiktį išmetamųjų teršalų kiekio reikalavimams, o jiems neatitinkant – panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, 2022 m. apie 50 proc. kelių transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros neišlaikė iš pirmo karto. Apie 10 proc. iš 777,3 tūkst. techninei apžiūrai pateiktų M1 ir N1 klasių transporto priemonių techninės apžiūros iš pirmo karto nepraėjo dėl neatitikimo išmetamųjų teršalų reikalavimams, įskaitant per didelį dūmingumą ar anglies monoksido kiekį ir eksploatacinių skysčių nuotėkį. Tai reiškia, kad 2022 m. keliuose galimai važinėjo apie 78 tūkst. lengvųjų keleivinių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių, kurios neatitiko taršos reikalavimų.
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimus dar turės patvirtinti Seimas.