2023 m. liepos mėn. Europos Komisija pristatė „Kelių transporto priemonių tinkamumo paketą“ – pasiūlymą, kuriuo siekiama modernizuoti ir suvienodinti transporto priemonių patikros standartus visoje ES. Pagrindinė priemonė? Privalomos metinės techninės apžiūros automobiliams, senesniems nei 10 metų. Tai galėtų labai paveikti vairuotojus Lietuvoje, kur transporto priemonių parkas yra vienas seniausių Europoje.
Ką apima ES pasiūlymas?
„Kelių transporto priemonių tinkamumo pakete“ numatyta keletas svarbių reformų. Svarbiausia – reikalavimas atlikti metines visų vyresnių nei 10 metų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų apžiūras. Šiuo metu daugumoje ES šalių, įskaitant Lietuvą, reikalaujama, kad transporto priemonės būtų apžiūrimos kas dvejus metus, neatsižvelgiant į amžių.
Pagrindiniai pasiūlymo pakeitimai:
- Metinė techninė apžiūra (TA) transporto priemonėms, senesnėms nei 10 metų
- Skaitmeninių apžiūros sertifikatų įvedimas
- Pagerintas duomenų mainai visoje ES
- Priemonės kovai su odometro rodmenų klastojimu
Kodėl tai siūloma?
Pasak Europos Komisijos, naujomis priemonėmis siekiama:
- Pagerinti kelių eismo saugumą anksčiau nustatant transporto priemonių defektus
- Pagerinti aplinkosauginį veiksmingumą geresne priežiūra
- Standartizuoti transporto priemonių apžiūrą visose ES šalyse
- Sumažinti ridos klastojimą naudotų automobilių rinkoje
Ekspertai pažymi, kad kai kuriuose ES regionuose iki 30 % naudotų transporto priemonių gali gali būti pakitę odometro rodmenys. Reguliarios patikros padėtų sumažinti šią riziką.
Kaip tai paveiktų Lietuvą?
Lietuvoje dabartinės taisyklės reikalauja:
- Pirmoji patikra po 4 metų nuo pirmosios registracijos
- Vėliau kas 2 metus, nepriklausomai nuo transporto priemonės amžiaus
Tačiau apie 80–85 % automobilių Lietuvoje yra vyresni nei 10 metų. Tai reiškia, kad naujas reikalavimas paveiktų didelę gyventojų dalį.
Galimas poveikis Lietuvoje:
- Padidėjusi patikros centrų paklausa
- Apskaičiuotos metinės išlaidos vienai transporto priemonei: 25–40 EUR
- Ilgesnės eilės ir spaudimas kaimo vietovių stotyse
- Papildoma našta mažesnes pajamas gaunantiems vairuotojams
LR susisiekimo ministerija kritikavo pasiūlymą, įvertindama, kad vien pirmaisiais metais nacionalinės išlaidos sieks iki 38 mln. EUR.
Ką daro kitos ES šalys?
Šiuo metu transporto priemonių, senesnių nei 10 metų, patikros dažnumas skiriasi:
- Vokietija: kas 2 metus
- Prancūzija: kas 2 metus
- Nyderlandai: kasmet nuo 9 metų
- Liuksemburgas: kasmet nuo 6 metų
- Latvija: kasmet nuo 10 metų
- Estija: kas 2 metus
Tai rodo, kad nors kai kurios šalys jau reikalauja metinių patikrinimų, kitos vis dar renkasi kas dvejus metus atliekamą modelį.
Diskusijų būsena 2025 m. liepos mėn.
Europos Parlamentas ir Taryba vis dar derasi dėl detalių. Lietuva kartu su Bulgarija, Rumunija ir Vengrija paprašė didesnio lankstumo arba nacionalinės diskrecijos dėl patikrų dažnumo.
Galutinis sprendimas turėtų būti priimtas 2025 m. pabaigoje arba 2026 m. pradžioje, o įgyvendinimas greičiausiai įvyks bent po 1–2 metų.
Ką dabar turėtų daryti Lietuvos vairuotojai?
Nors taisyklės nėra galutinės, vairuotojai turėtų pasiruošti:
- Stebėti Susisiekimo ministerijos ir TA centrų teikiamą informaciją
- Numatyti maždaug 30 eurų per metus papildomoms patikroms, jei taisyklė bus patvirtinta
- Palaikyti transporto priemonės būklę, kad būtų išvengta pakartotinės patikros išlaidų
- Apsvarstyti galimybę įsigyti naujesnę, efektyvesnę transporto priemonę
Papildomi faktai ir kontekstas
- Pirmajame etape nukentėtų maždaug 600 000 automobilių Lietuvoje
- 7–8 % eismo įvykiai Europoje yra susiję su techniniais defektais
- Skaitmeninės apžiūros įrašai galėtų pagerinti skaidrumą perkant naudotus automobilius
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.