Kadangi GPS greičio matuokliai vis dažniau naudojami trečiųjų šalių programėlėse, galite pastebėti, kad prietaisų skydelyje rodomas greitis ir navigacijos programėlėje rodomas greitis skiriasi.
Yra daug įvairių veiksnių ir taisyklių, dėl kurių greičio matuoklis negali rodyti 100 proc. tikslių greičio rodmenų, o už kai kuriuos iš jų galite būti nubaustas bauda už greičio viršijimą.
Automobiliai greitį apskaičiuoja keliais skirtingais būdais, tačiau kiekvienas iš jų turi savų privalumų ir trūkumų.
Kiek tikslūs yra automobilyje įrengti spidometrai? Ar geriau naudoti GPS programą? Turime jums atsakymus.
Kaip spidometrai apskaičiuoja greitį?
Norėdami suprasti, kiek tikslūs yra spidometrai, pirmiausia turite suprasti, kaip automobiliai apskaičiuoja greitį.
Yra trys skirtingi greičio matuoklių tipai: kabeliniai, greičio jutikliai ir GPS.
2024 m. dažniausiai naudojami greičio jutikliai. Paprastai kalbant, tai prie rato stebulės pritvirtinti jutikliai, kurie, veikiami magnetinio lauko, siunčia sukimosi signalą į automobilio kompiuterį. Tada šis signalas paverčiamas analoginiu signalu, kuris rodo automobilio greitį prietaisų skydelyje.
Greičio jutikliai tapo populiariausiu gamintojų pasirinkimu, nes jie gali būti įvairiai naudojami jūsų transporto priemonėje. Turėdamas tiesioginę informaciją apie ratų sukimosi greitį, variklio valdymo blokas (ECU) gali priimti pažangesnius sprendimus, kokia pavara važiuoti, kiek degalų naudoti ir koks uždegimo laikas reikalingas.
Antroji labiausiai paplitusi greičio matuoklio sąranka, kuri šiuolaikinėse transporto priemonėse pasitaiko rečiau, yra trosinė. Tai yra visiškai mechaninis taikymas. Vietoj to, kad veiktų nuo rato greičio, jis veikia nuo pavarų dėžės išėjimo veleno greičio. Maža pavara veda lankstų kabelį, kuris veda tiesiai į prietaisų skydelį ir apskaičiuoja važiavimo greitį pagal tai, kiek kartų pasisuka kabelis.
Stebina tai, kad trosiniai greičio jutikliai rodo gana tikslius duomenis, o jų gedimo atveju, palyginti su ratų greičio jutikliais, jų remontas yra pigesnis. Tačiau dabar jie daug retesni dėl technologinės pažangos, kai valdomas variklis ir pavarų dėžė, kuriems reikia informacijos iš elektrinio ratų jutiklio.
Paskutinis dažniausiai naudojamas greičio skaičiavimo būdas yra GPS. Rinkoje nėra transporto priemonių, kurios veiktų tik pagal GPS greičio matuoklį, tačiau galite naudoti trečiųjų šalių programas, pavyzdžiui, „Waze“ ir „Google Maps“, kurios rodo jūsų greitį pagal GPS padėtį. Pagrindinis šio būdo trūkumas yra tas, kad GPS signalus dažnai gali blokuoti juodosios dėmės ir tuneliai, todėl greičio rodmenų negalite gauti.
Kiek tikslūs yra spidometrai?
Realiai jie nėra labai tikslūs. Tai nereiškia, kad stebėdami greitį spidometre gausite baudą už greičio viršijimą, tačiau greičiausiai važiuojate lėčiau, nei manote.
Greičio jutiklio ir trosu varomo greičio matuoklio konstrukcija taip pat yra iš esmės ydinga. Laikui bėgant greitis, kurį jis rodo, keičiasi nežymiai, nes padangos dėvisi. Mažesnis rato riedėjimo skersmuo reiškia, kad vidinė stebulė sukasi greičiau nei anksčiau, kad pasiektų tą patį faktinį greitį.
Nors padangų nusidėvėjimo pokytis yra nedidelis, tačiau, jei ant automobilio uždedate skirtingų dydžių ratus ir padangas, pradeda kilti problemų. Pavyzdžiui, jei jūsų gamyklinis padangų dydis yra 205/50 R15, o jūs, siekdami mažesnio profilio padangų išvaizdos, uždėjote 205/40 R15, tuomet greičio matuoklio rodmenys dabar bus dar didesni nei tikrasis greitis, nes jūsų rato riedėjimo skersmuo yra mažesnis. Tai palyginti nepavojinga, nes važiuojate lėčiau nei anksčiau.
Dažniausiai nukenčia visureigių mėgėjai, kurie užsideda didesnius ratus ir padangas, nežinodami, kaip tai paveiks jų spidometrą. Tarkime, įsigijote naują visureigį su kelių padangomis ir nusprendėte, kad norite užsidėti 33 colių visureigio padangas. Dėl to spidometras rodys mažesnį greitį nei iš tikrųjų.
Spidometro kalibravimo sutrikimai labai priklauso nuo pasirinkto padangų dydžio, kai kurių padangų kalibravimas neturi didelės įtakos, tačiau kitų padangų kalibravimo sutrikimai gali siekti iki 10 proc. Turėtumėte aptarti su padangų parduotuve, kurioje montuojamos kito dydžio padangos, ar tai kaip nors paveiks spidometro rodmenis. Gera taisyklė yra ta, kad pakeitus padangas į stambesnes, spidometro rodmenys bus lėtesni nei anksčiau, o pakeitus padangas į žemesnio profilio – spidometro rodmenys bus didesni.
Gera taisyklė, kuria reikia vadovautis, yra ta, kad jei ant automobilio uždėsite didesnio riedėjimo skersmens ratus ir padangas, spidometras rodys mažesnį greitį, nei važiuojate. Jei uždėsite mažesnio riedėjimo skersmens ratus ir padangas, spidometras rodys didesnį greitį, nei iš tikrųjų važiuojate.
Laimei, yra dalykų, kuriais galite padėti.
Ar galite sukalibruoti automobilio spidometrą?
Automobilio spidometrą iš tiesų galima sukalibruoti. Yra įmonių, teikiančių šią paslaugą žmonėms, kurie ant savo transporto priemonių montuoja mažesnio ar didesnio skersmens ratus.
Galite ieškoti vietinės automobilių prietaisų parduotuvės arba pasiteirauti autoelektriko, ar jis teikia spidometro kalibravimo paslaugas. Priklausomai nuo automobilio, už spidometro kalibravimą galite tikėtis sumokėti apie 100-300 eurų.
Ar tikslūs GPS greičio matuokliai?
Jei norite greičiau sukalibruoti greičio matuoklį, galite įsigyti antrinės rinkos GPS greičio matuoklio modulį arba naudoti išmaniojo telefono programėlę, pavyzdžiui, „Waze“ arba „Google Maps“.
Teoriškai GPS greičio matuoklis yra daug tikslesnis už standartinį automobilio greičio matuoklį, tačiau jis turi trūkumų. Naujojo Pietų Velso universiteto Kelių eismo saugumo ekspertas profesorius emeritas Maiklas Reganas UNSW tyrime teigia, kad GPS greičio matuoklių tikslumas priklauso nuo to, kur važiuojate.
„Jei važiuojate lygiu, tiesiu keliu, GPS greičiausiai bus tikslesnis už greičio matuoklio rodmenis. Tačiau jei važiuojate į statų kalną ar nuo jo, tikrasis greitis, pavyzdžiui, išmatuotas policijos mobiliuoju radaru, paprastai bus didesnis nei GPS rodmuo, tačiau proporcingas kelio, kuriuo važiuojate, statumui“, – teigiama tyrime.
„Klaida atsiranda dėl aukščio pokyčio viršuje skriejančių GPS palydovų atžvilgiu. Horizontalūs posūkiai įtakos neturi.“
„Teoriškai išmanus GPS įrenginys galėtų atsižvelgti į kelio statumą ir pakoreguoti rodomą greitį taip, kad jis būtų tikslesnis. Tačiau tai gana retas atvejis, todėl nėra jokio rimto pagrindo navigacijos prietaisams atlikti tokį koregavimą. Vairuotojai, važiuodami stačiais keliais, tiesiog turėtų nepamiršti šio veiksnio.“
Jei GPS greičio matuoklis yra tiksliausia sistema, kodėl automobilių gamintojai jos nenaudoja savo automobiliuose? Kaip minėta anksčiau, galimi signalo blokatoriai, pavyzdžiui, tuneliai ir juodosios dėmės, neleidžia nustatyti greičio.
Atsižvelgdamas į tai, profesorius Michaelas Reganas teigia, kad gali būti, jog ateityje GPS greičio matuokliai vis dažniau bus naudojami automobiliuose.
„Tikiuosi, kad ateityje tai pasikeis, nes vairuotojai norėtų kuo tikslesnių rodmenų, kad žinotų, kokiu greičiu jie iš tikrųjų važiuoja. Ši funkcija taip pat galėtų automatiškai prisitaikyti prie padangų nusidėvėjimo ir keičiamų padangų.“