Kinijos nustatyti retųjų žemių metalų ir magnetų eksporto apribojimai sukrėtė Europos automobilių pramonę. Dabar gamintojai susiduria su didėjančiu neapibrėžtumu, pasiūlos trūkumu ir galimu žymiu kainų padidėjimu.
Kodėl Kinijos žingsnis svarbus Europos automobilių gamintojams
Retaus žemės elementai, ypač sunkieji, tokie kaip disprozis ir terbis, yra labai svarbūs gaminant elektros variklius ir automobilių elektroniką. Šiuo metu Kinija kontroliuoja maždaug 99,8 % pasaulinės šių medžiagų pasiūlos, todėl ji turi precedento neturinčią įtaką pasaulinėms tiekimo grandinėms.
Eksporto licencijos ribotos ir neaiškios
Nuo 2025 m. balandžio mėn. Kinijos valdžios institucijos patvirtino tik apie 25 % eksporto licencijų prašymų, todėl labai vėluojama. Lenkijos SDCM (Automobilių dalių platintojų ir gamintojų asociacija) teigimu, procesas yra neskaidrus ir skiriasi priklausomai nuo provincijos. Kai kurių bendrovių netgi prašoma atskleisti slaptą intelektinę nuosavybę.
Tiesioginis poveikis: tiekėjai jaučia spaudimą
Benjaminas Kriegeris, CLEPA (Europos automobilių tiekėjų asociacijos) generalinis sekretorius, perspėjo: „Dabartiniai Kinijos eksporto apribojimai jau dabar verčia kai kuriuos Europos tiekėjus stabdyti gamybą“. BMW patvirtino, kad iš dalies sutriko tiekimo grandinė, nors gamyba dar nebuvo paveikta. Mercedes-Benz didina atsargas, o ZF Friedrichshafen užsitikrino daugumą licencijų, tačiau baiminasi, kad kils dar viena krizė, panaši į mikroschemų trūkumą per COVID-19.
Strateginės klaidos ir Europos priklausomybė
Europos ekspertai pirštais rodo į trumparegiškus politinius sprendimus. SDCM prezidentas Tomaszas Bębenas pareiškė: „ES teikė pirmenybę klimato kaitai, nekreipdama dėmesio į priklausomybę nuo žaliavų. Dabar mokame už tai kainą.”
Kodėl Europai trūksta alternatyvų
Nors BMW ir GM kuria elektros variklius be retųjų žemių, jie vis dar brangūs ir yra ankstyvosios stadijos. „Artimiausiems trejiems metams alternatyvų neturime – turime derėtis su Kinija“, – sakė Andreas Kroll iš „Noble Elements“.
Kito tiekimo grandinės žlugimo rizika
Jei susitarimas nebus pasiektas, pasekmės gali atsispindėti 2021-2022 m. tiekimo grandinės žlugimo pasekmėse. Tuomet dėl dalių trūkumo smarkiai šoktelėjo automobilių kainos. Tačiau šį kartą Kinijos gamintojai liktų nepaveikti, o tai jiems suteiktų konkurencinį pranašumą.
Ko dabar galėtų imtis Europa?
- Didinti investicijas į perdirbimą ir retųjų žemių išgavimą ES
- Sukurti partnerystę su šalimis, turinčiomis alternatyvių retųjų žemių atsargų
- Sustiprinti ES ir Kinijos politinį dialogą
- Remti vietines inovacijas, susijusias su technologijomis be retųjų žemių
Pramonės atstovai ragina skubiai užmegzti ES ir Kinijos dialogą
Automobilių gamintojai visoje Europoje prašo aiškių ir nuspėjamų licencijavimo procedūrų. Jei nebus imtasi bendrų veiksmų, tiekimo grandinės sutrikimai gali kelti grėsmę tūkstančiams darbo vietų ir atitolinti ekologišką perėjimą.
Ar Europa gali sau leisti laukti?
Nesant jokių perspektyvių trumpalaikių alternatyvų ir Kinijai turint didžiąją dalį kortų, Europa turi veikti greitai. Ilgalaikės strategijos turi būti pradėtos įgyvendinti jau šiandien, kad rytoj netektų mokėti už tai, jog bus prarastos darbo vietos ir pabrangs automobiliai.
Ar manote, kad ES turėtų daugiau investuoti į vietinių žaliavų perdirbimą? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.